Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu


Milionový kruhový objezd v Bransouzích je zbytečný luxus, říká expert

  18:50aktualizováno  18:50
Křižovatku v Bransouzích, malé vsi o 250 obyvatelích na Vysočině, přebudoval kraj na kruhový objezd, a to i s osvětleným přechodem. Podle policejního experta Pavla Roudenského nebyl z pohledu bezpečnosti k milionové investici důvod. Za pět let se tam stalo jen pět lehkých nehod.

Často prázdný kruh stojí v Bransouzích na pomezí Jihlavska a Třebíčska, kde žije asi 250 obyvatel. Je to jediná vesnice v širokém okolí, která má kruhový objezd. | foto: Petr Lemberk, MAFRA

Dopravní inženýr třebíčského policejního dopravního inspektorátu Pavel Roudenský vítá kruhové objezdy jako prostředek ke zklidnění dopravy. Ten, který kraj vybudoval na pomezí Třebíčska a Jihlavska, tedy v jeho rajonu, považuje za zbytečnou investicí. Opravy by si podle něj více zasloužily jiné křižovatky v kraji. 

Jak se k přestavbě kruhové křižovatky vyjádřila policie?
Ten problém křižovatky řešil můj předchůdce, to už je delší dobu, čtyři roky zpátky. Nicméně v době, kdy se kruhový objezd zprovozňoval, jsem už na místě byl, takže vím, o co se jedná. Určitě stavbu kruhového objezdu neiniciovala policie z hlediska toho, že by křižovatka byla špatná a bylo tam více nehod. My bychom přestavbu křižovatky iniciovali, pokud by byla vyhodnocená jako rizikové místo s velkým počtem dopravních nehod. Tak to v tomto případě určitě není.

Fotogalerie

Podle statistik nehodovosti bylo na křižovatce od začátku roku 2007 do konce roku 2012, tedy za pět let, jen pět dopravních nehod.
Ano, to s vámi souhlasím. Z tohoto pohledu nebyl důvod křižovatku rekonstruovat. Nicméně, pokud o to někdo požádal a na těch správných místech na to slyšeli, tak my jako policie jsme s tím problém neměli. My jsme se vyjádřili z hlediska bezpečnosti, jestli je navržená varianta možná, víc do projektu zasáhnout nemůžeme.

Víte o podobné křižovatce, která by si kvůli nehodovosti přestavbu na kruhový objezd zasloužila?
Určitě. Největší problém jsou náměstíčka v menších obcích, tam jsou obrovská prostranství, kde je situace nepřehledná a nehody se tam v podstatě opakují stále jedny a ty samé. Nicméně řešení by tam bylo velice obtížné.

Můžete uvést konkrétní příklad?
V Jemnici je křižovatka u náměstí, kde se opakují stále ty stejné nehody. Nevyhovují tam rozhledy, řešení se našlo v rámci studie, ale nejsou na to peníze.

Tam se také jako v Bransouzích střetávají silnice ve správě kraje?
Ano, jsou to silnice druhé třídy. Tam se řešení dotýká i záboru pozemků, což je také problém.

Vraťme se do Bransouz. Je tam z vašeho pohledu kruhový objezd i s osvětleným přechodem správným řešením?
Nasvětlený přechod pro chodce je dnes standard, měl by být tam, kde je skutečně třeba. V malých obcích, kde lidé přecházejí málo, a když, tak stejně nejkratší možnou trasou, je osvětlený přechod absolutně zbytečný. Nicméně pokud si ho tam prosadili a chtěli ho tam za každou cenu, opět tomu nejsme schopni zabránit. Podle mého názoru by tam být nemusel.

A okružní křižovatka?
Z hlediska bezpečnosti, průjezdnosti, funkčnosti je v pořádku, žádný problém tam nemáme. Z pohledu dopravního inženýra okružní křižovatky vítám, protože to je prvek, který přispívá ke zvýšení bezpečnosti na komunikacích.

A váš osobní názor?
Pokud vám mám odpovědět sám za sebe, považoval bych něco takového na Bransouze za poměrně velký luxus. Určitě jsou daleko významnější křižovatky, které by stály za rekonstrukci.

Z pohledu dopravního experta by tedy stačily levnější úpravy?
Určitě, situace by se dala vyřešit jiným, levnějším způsobem.





Hlavní zprávy

Další z rubriky

Bourání severního železničního mostu na hlavním nádraží v Plzni. (18. dubna...
Největší železniční tendr padá. Zakázku za 3,5 miliardy zrušil ÚOHS

Úřad pro ochranu hospodářské soutěže zrušil výsledek tendru na modernizaci železničního uzlu v Praze za 3,5 miliardy korun. Správa železniční dopravní cesty...  celý článek

Ryanair létá výhradně s Boeingy 737-800
Ryanair zruší až padesát letů denně, chce zlepšit dochvilnost

Nízkonákladová společnost Ryanair po dobu následujících šesti týdnů, tedy do konce října, zruší denně 40 až 50 svých letů. Důvodem má být zlepšení...  celý článek

Zátěžová zkouška prackovické estakády dálnice D8.
Z D8 zmizí ve středu poslední omezení, nejdřív se však na půl dne zavře

Nejpozději ve středu v pět odpoledne řidiči projedou úsekem dálnice D8 mezi Bílinkou a Řehlovicemi bez omezení. Provoz na Prackovické estakádě byl sveden do...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.