Státem ovládané České dráhy prodaly 49 procent ve své reklamní agentuře Railreklam pražské společnosti Tardus. Ta za ně zaplatila patnáct milionů korun, o které navýšila základní jmění společnosti, což se řadě lidí z reklamní branže zdá příliš málo.
Protikorupční policie v pondělí odmítla vysvětlit, proč se o obchod zajímá a co jí na něm připadá podezřelého. Mluvčí Dumková potvrdila pouze to, že si vyšetřovatelé vyžádali od Českých drah řadu materiálů.
"V červnu jsme zaslali vyžádané podklady. Nic dalšího od nás policie nepožadovala," řekl manažer komunikace Českých drah Radek Joklík.
Případ je zatím ve fázi prověřování, nikdo nebyl z ničeho obviněn. Výběrové řízení, z kterého vyšel Tardus jako vítěz, neprobíhalo příliš transparentně. Dráhy si samy vybraly šest společností, kterým podíl nabídly. Nikdo jiný se o agenturu, která vlastní reklamní plochy na řadě velkých nádraží, ve vlacích a na železničních viaduktech, utkat nemohl.
Dráhy navíc odmítly zveřejnit jména šestice vyvolených i to, jak je vybraly. Není ani zřejmé, podle jakých kritérií posuzovaly jejich nabídky a proč byla nejlepší právě ta od Tardusu. Jisté je, že mezi oslovenými nebyla žádná velká reklamní agentura.
"Prodej proběhl zcela průhledně a transparentně. Jedním z důvodů vyšetřování mohou být podle nás i médii poskytnuté neúplné a zkreslené informace," tvrdí Joklík.
Prodej zajímá i ministerstvo dopravy
Protikorupční policie není jediná, kdo se jarním obchodem zabývá. Transakce zajímá i Řídící výbor Českých drah, který zastupuje akcionáře, tedy stát.
"Vyžádali jsme si od předsedy představenstva Českých drah podrobné informace a privatizací Railreklam se budeme zabývat na svém příštím zasedání," řekl v pondělí předseda výboru a náměstek ministra dopravy Petr Šlegr.
Společnost Tardus mezitím začala v Railreklam úřadovat. Už na začátku června navýšila základní jmění o domluvených 15,1 milionu korun a dosadila svoje lidi do představenstva a dozorčí rady.
"Jinak se mnoho nezměnilo. Jen pracujeme ještě víc, než jsme pracovali, a připravujeme rozvojový plán," uvedl ředitel agentury Alexander Křížek.
Tardus se ve smlouvě s drahami zavázal, že do rozvoje Railreklam, která má obrovský nevyužitý potenciál, v následujících letech investuje dalších třicet milionů korun.
Firma Tardus není v reklamní branži nijak známá. Zabývá se hlavně vydáváním Listů hlavního města Prahy. Za Tardusem je velký propletenec majetkových vztahů, a kdo je na jeho konci, není snadné zjistit.
Firmu napůl vlastní dvě další společnosti – největší tuzemské vydavatelství bezplatných časopisů Grand Princ a Chrisi Praga. V okolí obou firem figurují lidé s významnými vazbami na politiky.
Například v představenstvu Chrisi Praga do konce loňského roku seděl podnikatel Roman Janoušek, blízký přítel pražského primátora Pavla Béma (ODS) a šedá eminence metropolitního byznysu i politiky.