Zástupci bank kritizují postup úřadů jako lacinou snahu zalíbit se voličům. Sobotka si klade za cíl zlepšit postavení klientů u bank.
Jeho tým zvažuje úpravu některých předpisů, aby lidé měli o službách a o cenách víc informací, dokázali nabídku snáze porovnat a bylo snazší přejít z jedné banky do druhé.
Vyplývá to z materiálu, který má MF DNES k dispozici a o němž se dnes ministr chystá hovořit.
Sobotka tím chce zahájit veřejnou diskusi, na jejímž konci se navrhovaná opatření zváží a dopracují. "Informace o záměrech, jak posílit postavení klienta v bankovním sektoru, zveřejníme až na tiskové konferenci. Následně je dáme na internetové stránky, aby proběhla veřejná diskuse do konce června," odmítl ve středu Sobotkův mluvčí Marek Zeman bližší komentář.
Pusťte klienty!
Sobotka už v minulosti uvedl, že se mu nelíbí třeba výše poplatků v bankomatech. Před třemi týdny kvůli bankovním poplatkům začalo šetření v České spořitelně, Komerční bance a ČSOB.
Šéf antimonopolního úřadu Josef Bednář to vysvětlil podezřele podobnými trendy ve vývoji cen jednotlivých bank a také tím, že současná úroveň poplatků je pro banky zdrojem vyšší ziskovosti, než je obvyklé v západní Evropě.
Podle materiálu ministerstva se Češi nemohou při výběru banky chovat úplně svobodně, hlavně proto, že přechod z jedné banky do druhé je moc komplikovaný. Proto Sobotka dává do diskuse sérii opatření, díky nimž by se změna banky měla usnadnit a banky by tím byly vystaveny větší konkurenci.
Banky by měly například zrušit poplatky za to, když se klient rozhodne odejít, což bývají částky v řádech stovek korun. Hlavně by měly při stěhování klientů ke konkurenci zařídit všechnu administrativu, spojenou třeba s trvalými příkazy. Bankám by se dále mělo zakázat, aby klienta na odchodu moc dlouho zdržovaly. Má-li člověk platební karty, musí dnes na zrušení účtu čekat i několik měsíců.
Sobotka chce rovněž prověřit, zda by lidem nemohl zůstat jedno číslo účtu, jak se to chystá u mobilních telefonů. Tím by odpadla hlavní starost při změně banky, na druhou stranu by to mohlo znamenat velké zmatky s přečíslováním a s vyřešením koncových kódů jednotlivých bank.
Ministerstvo by též chtělo zpřísnit pravidla o informování klientů o poplatcích, zejména u balíčků služeb, aby měl zákazník snadnou orientaci, za co a kolik platí, a mohl srovnávat jednotlivé nabídky.
Podle Ivany Pickové ze Sdružení na obranu spotřebitelů lze podobné záměry přivítat, ale těžko je půjde prosadit. "Neumím si představit, jak by toho chtělo ministerstvo dosáhnout," říká Picková. Většinu změn by zřejmě musel schválit parlament jako nové zákony.
Jsme oběti politiky
Šéfové tří prošetřovaných největších bank se už proti kritice poplatků ohradili s tím, že podezření z kartelu není opřeno o žádné důkazy a jinak je cenová politika věcí trhu, tedy ochoty lidí za služby zaplatit.
Nejhlasitěji se ozval šéf České spořitelny Jack Stack, podle něhož se jedná o politicky motivovanou kampaň, kdy se ministři chtějí zalíbit lidem a šéf kartelového úřadu těsně před vypršením mandátu podléhá jejich poptávce.
Jaké změny u bank chce zavést ministr Sobotka |
* Zjednodušit přechod z jedné banky do druhé. Klient by pouze podepsal novou smlouvu a nová banka by zrušila starý účet a převedla na sebe všechny trvalé příkazy a inkasa. * Zrušit veškeré poplatky spojené s odchodem z banky. * Přenositelnost čísla účtu. Klient by si mohl své užívané číslo odnést do jiné banky. * Sjednocení názvů pro bankovní služby. Cílem je usnadnit cenové porovnání jednotlivých služeb. * Povinnost uvádět v cenících celkovou cenu za jednu operaci. * Povinnost informovat o změně cen minimálně měsíc předem. * Informovat o konkrétních dopadech změny cen. Klient by dostal od banky informaci, jak na něho dopadnou cenové změny. Banka by vycházela z průměrného chování klienta v uplynulých šesti měsících. * Cena balíčků. Žádný cenový balíček by nesměl být dražší, než když si klient jednotlivé služby v něm obsažené koupí zvlášť. * Platby státním úřadům zdarma. U plateb daní, cel, odvodů na sociální a zdravotní pojištění a podobně by si banky mohly účtovat pouze náklady, případně by se platební styk zcela osvobodil od všech poplatků. * Informovat o stížnostech. Banky by měly ČNB a ministerstvo financí informovat čtvrtletně o počtu a typu stížností, které z nich byly oprávněné a čeho se týkaly. Pramen: návrh ministerstva financí |