V Evropě se už testují konvoje kamionů s autopilotem. Šetří naftu i čas

  15:08
Poloautomatické konvoje nákladních aut jsou prvním krokem na cestě k autům bez řidičů. V roce 2025 by v nich mohla jezdit až polovina evropských kamionů. Technologie je připravená, je ale třeba vyřešit pravidla pohybu takových konvojů.

Kamiony Mercedes-Benz v propojeném konvoji používajícím autopilota. | foto: Daimler

Michael Kropp obvykle tráví dny za volantem velkého náklaďáku na evropských dálnicích a musí se celou dobu soustředit na cestu. Během své poslední cesty do Rotterdamu si ale mohl trochu odpočinout a pokochat se okolím. Byl jedním ze třiceti řidičů, kteří se účastnili pilotního testování nové automatizované technologie řízení kamionů jedoucích v konvojích. Při testu cestovalo šest konvojů, každý od dvou až třech vozidlech. Vyjely ze Švédska, Německa a Belgie právě do Rotterdamu.

Technologie využívá bezdrátovou síť wi-fi, GPS navigaci, senzory a kamery a kamiony jedoucí za sebou jsou napůl řízeny jakýmsi autopilotem. Auto v čele určuje rychlost a směr, vozidla za ním pak podle něj automaticky zatáčejí, zrychlují a brzdí, seřazená v blízkých vzdálenostech za sebou.

Ruce zůstanou na volantu

„Bylo trochu děsivé předat část své řidičské role,“ cituje agentura Bloomberg pětapadesátiletého Kroppa, který „řídil“ druhý kamion konvoje. „Ale bylo to opravdu pohodlné, zvlášť v dopravní špičce nebo na nudných úsecích,“ dodal.

„Ačkoli média jsou plná aut bez řidiče, může trvat několik desetiletí, než budou silnice brázdit opravdu samostatně jedoucí vozidla. Poloautomatické konvoje mohou výrobcům k vývoji technologie pomoci a snižovat emise a spotřebu pohonných hmot. Je to jeden z prvních kroků k automatickému řízení,“ říká Anders Kellström, který vedl test za automobilku Volvo.

Řidiči budou stále potřeba - podle zákona budou muset držet ruce na volantu. Ale svěřit část řízení automatu znamená podle automobilky Daimler méně nehod, rychlejší brzdění a pro auta v konvoji až desetiprocentní úsporu pohonných hmot.

Technologie také pomůže omezit dopravní zácpy. V některých zemích totiž musejí řidiči dodržovat od aut před sebou vzdálenost o délce poloviny fotbalového hřiště, aby mohli v případě nouze bezpečně zastavit. S automatickými konvoji se tato vzdálenost zkracuje na zhruba 15 metrů. „Doprava se celkově zklidní,“ tvrdí Andreas Renschler, šéf značek Scania a MAN z koncernu Volkswagen.

Technologie už existuje, jen ji doladit

Výrobci očekávají, že poloautomatické konvoje kamionů by mohly začít jezdit od roku 2020. Většina vozidel vyrobených v posledním desetiletí mají senzory, které upozorní řidiče když vybočí z jízdního pruhu nebo jedou moc blízko za jiným autem. Systém využívá kamery a radar podobné zařízením používaným v sedanech Mercedes-Benz a BMW vyšší třídy. Přidat k nim automatické řízení a brzdění už by nebylo tak složité, tvrdí výrobci.

Profesor logistiky na technologické univerzitě v nizozemském Delftu říká, že polovina evropské flotily nákladních aut - 750 tisíc kamionů - by mohla být okolo roku 2025 připravená jezdit v takových konvojích. „Technologie je připravená. Překážkou je zatím regulace a také je třeba najít způsob, jak by toho mohli dopravci komerčně využít,“ podotýká Erik Jonnaert, tajemník Evropské asociace výrobců automobilů.

Musí se upravit například celoevropská pravidla pro minimální povinnou vzdálenost mezi vozidly - třeba v Německu je to padesát metrů, kdežto nizozemské právo mluví jen o „bezpečné vzdálenosti“. Je také třeba stanovit pravidla pro pohyb konvojů na velkých silničních uzlech.

I když iniciativa vzešla z Evropy, podle výrobců budou konvoje nákladních aut efektivnější na větší vzdálenosti například v Austrálii nebo na západě USA.

Autor:
  • Nejčtenější

Pliveme vám do piva. Centrum Málagy zaplavily nenávistné vzkazy turistům

27. března 2024  17:29

Mezi turisticky oblíbené destinace se dlouhá léta řadí i španělská Málaga. Přístavní město na jihu...

Velikonoce 2024: Na Velký pátek bude otevřeno, v pondělí obchody zavřou

25. března 2024  11:54

Otevírací doba v obchodech se řídí zákonem, který nařizuje, že obchody s plochou nad 200...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Seznam zakázaných kotlů. Co vám od září hrozí, když v nich budete dál topit

23. března 2024

Premium Češi stále provozují nejméně 150 tisíc starých neekologických kotlů na tuhá paliva 1. a 2. emisní...

Loď v Baltimoru měla potíže už dřív, most si o nehodu říkal, soudí odborníci

27. března 2024  11:17

Bezprostředně po úterní nehodě lodi v americkém Baltimoru vedení společnosti, která loď provozuje,...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Bankrot zažehnán, zatím. Saúdové nalijí do luxusních elektroaut miliardu dolarů

25. března 2024  18:42

Americký výrobce luxusních elektromobilů Lucid získá od divize saúdskoarabského státního...

Průlomový lék na hubnutí dráždí cenou. Kúru za tisíce lze vyrobit za pět dolarů

29. března 2024

Lék Ozempic od společnosti Novo Nordisk je jedním z hitů posledních měsíců. Ukázalo se totiž, že...

Divné kšefty za 1,5 miliardy dolarů. Nejvíc dílů pro ruská letadla dováží Gabon

28. března 2024  19:41

Gabon se stal největším dodavatelem náhradních dílů pro ruská letadla, napsal server The Moscow...

Nezdravé pryč. Komika donutili stáhnout z londýnské dopravy plakát s hotdogem

28. března 2024  18:51

V londýnském metru se nevyplácí utahovat si z hotdogů. Své o tom ví populární britský komik Ed...

Do dobíječek dá stát dalších šest miliard. Už jich je víc, než auta potřebují

28. března 2024

Dalších šest miliard korun plánuje ministerstvo dopravy v příštích letech využít na výstavbu nových...

Akční letáky
Akční letáky

Prohlédněte si akční letáky všech obchodů hezky na jednom místě!

Smoljak nechtěl Sobotu v Jáchymovi. Zničil jsi nám film, řekl mu

Příběh naivního vesnického mladíka Františka, který získá v Praze díky kondiciogramu nejen pracovní místo, ale i...

Rejžo, jdu do naha! Balzerová vzpomínala na nahou scénu v Zlatých úhořích

Eliška Balzerová (74) v 7 pádech Honzy Dědka přiznala, že dodnes neví, ve který den se narodila. Kromě toho, že...

Pliveme vám do piva. Centrum Málagy zaplavily nenávistné vzkazy turistům

Mezi turisticky oblíbené destinace se dlouhá léta řadí i španělská Málaga. Přístavní město na jihu země láká na...

Kam pro filmy bez Ulož.to? Přinášíme další várku streamovacích služeb do TV

S vhodnou aplikací na vás mohou v televizoru na stisk tlačítka čekat tisíce filmů, seriálů nebo divadelních...

Stále víc hráčů dobrovolně opouští Survivor. Je znamením doby zhýčkanost?

Letošní ročník reality show Survivor je zatím nejkritizovanějším v celé historii soutěže. Může za to fakt, že už...