(ilustrační snímek) | foto: Profimedia.cz

Byznys předáme svým dětem, plánuje polovina českých podnikatelů

  • 7
Více než polovina českých podnikatelů hodlá předat firmu vlastním potomkům. Podporují v nich proto zejména trpělivost a správný odhad na lidi. Vyplývá to z průzkumu mezi účastníky nového ročníku soutěže EY Podnikatel roku.

Podnikat s vlastními příbuznými považuje v Česku za výhodu 48 procent byznysmenů. Padesát tři procent podnikatelů plánuje předat firmu svým dětem. Snaží se jim proto vštípit zejména odvahu, trpělivost a správný odhad na lidi.

Kdo vyhraje po Koh-i-nooru? Pomozte najít Podnikatele roku

Až čtvrtina podnikatelů již aktivně pracuje na tom, aby jejich děti firmu v blízké době převzaly a dál rozvíjely. Dalších 26 procent stejný krok podle průzkumu, který zveřejnila společnost EY u příležitosti zahájení nového ročníku soutěže, výhledově plánuje.

„Nedostatek zkušeností a vhodných spolupracovníků byly pro většinu úspěšných podnikatelů největšími překážkami na začátku jejich podnikatelské kariéry. I proto dnes, kdy se musí rozhodnout, komu firmu předají, hledají své nástupce mezi těmi, kterým důvěřují nejvíc - mezi vlastními dětmi,“ uvedla Magdalena Souček ze společnosti EY.

Naopak 36 procent českých podnikatelů s příbuznými pracovat nechce.

Muži hledí na odvahu, ženy věří v myšlenku

Při dalším srovnání názorů podle pohlaví jsou patrné rozdíly v důvodech, které jednotliví respondenti považují za klíčové pro svůj podnikatelský úspěch. U mužů převažují odvaha a schopnost zariskovat, u žen hraje důležitou roli nejen odvaha, ale i víra a oddanost své myšlence.

Významné rozdíly lze nalézt i v důvodech, proč se lidé do podnikání vůbec pouští. U mužů kromě potřeby seberealizace převažují spíše pragmatické důvody, jako jsou příležitost na trhu či nespokojenost v zaměstnání. U žen se kromě seberealizace objevují spíše emotivní pohnutky, jako jsou možnost změnit část společnosti či chuť pomáhat druhým.

Zajímavá shoda naopak panuje u „dědičné“ podnikavosti v rodině. Tu jako důvod svého podnikání uvádí pětina žen i mužů.

V zahraničí nástupnictví řeší dokonce 9 z 10 oslovených podnikatelů, kteří svou firmu již nyní považují za rodinnou. Sedmdesát procent byznysmenů dokonce zavedlo pravidelná setkání se členy své rodiny, kde řeší problémy spjaté s nástupnictvím.

Podívejte se, kdo vyhrál soutěž Podnikatel roku v předchozích letech: