"Evropské banky udávají, že ztrátu peněženky lidé hlásí na policii v průměru do 26 hodin, zatímco na ohlášení ztráty mobilu jim stačí pouhých 68 minut," říká expert na nové technologie Mark Curtis z britsko-finské poradenské společnosti Fjord, který spolupracuje s výrobci mobilů.
Vztah k těmto přístrojům zkoumala mezinárodní reklamní agentura Mark BBDO. Průzkum provedla v patnácti evropských zemích včetně Česka mezi 3000 majiteli mobilů ve věku 15 až 35 let. K tomu si přizvala také evropské odborníky z oboru.
Agentura zjistila, že většina lidí se od mobilu neodpoutá - 78 procent dotázaných ho má stále zapnutý. "Všechno, co se děje kolem mě, se děje skrz telefon," svěřil se sedmadvacetiletý Peter z Londýna, který se průzkumu zúčastnil.
Polovina lidí navíc odpověděla, že díky mobilu dokáže flirtovat nebo navazovat nové vztahy. "Většina lidí se cítí nejistá a telefon se pro ně stává kotvou v okolním světě. Bez něj se cítí osamělí a neklidní," pokračuje analytik Curtis.
"Můj mobil je jako vejce, z nějž se můžou vylíhnout nečekané příležitosti," nabízí metaforu svého vztahu k mobilu respondent z Milána.
Celá generace prý díky mobilu plánuje vše na poslední chvíli. "Říkáme jim ad hoc generace," říká Alasdair Scott z britské společnosti Filter, která se zabývá poskytováním obsahu do mobilních telefonů.
Agentura Mark BBDO se do průzkumu pustila proto, aby mohla firmám a značkám radit, jakým způsobem cílit na mladé lidi reklamu prostřednictvím mobilů. Protože je to vztah velmi osobní, radí jim pronikat k zákazníkům přes mobily jen s jejich svolením a jen kvůli tomu, co je zajímá.