Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu


Česko bude mít dva okruhy pro auta bez řidiče. Státní ve Velimi, druhý od BMW

  1:00aktualizováno  1:00
Stát potřebuje vlastní polygon pro nezávislé testování takzvaných autonomních aut, kde úlohu řidiče přebírá v menší nebo větší míře technika. Myslí si to ministr dopravy Dan Ťok a také už ví, kde by mohl okruh vzniknout – ve středočeské Velimi. Dalším subjektem, který zvažuje stavbu testovacího okruhu v Česku, je automobilka BMW.
(ilustrační snímek)

(ilustrační snímek) | foto: Martin Vokáč, iDNES.cz

„Stát u Velimi vlastní část pozemků na okruhu, který už využívá Výzkumný ústav železniční. Provozuje tu špičkové evropské centrum pro testování vlaků,“ řekl ministr Ťok. Zároveň by zde mohli výzkumníci sledovat, jak se vzájemně ovlivňují autonomní systémy ve vozidlech a vlacích.

„Autonomní mobilita není jen otázka silničních vozidel,“ vysvětlil generální ředitel železničního zkušebního okruhu František Bureš. Také vlaky dnes podle něj mají systémy typu ETCS, které dokážou zcela autonomně kontrolovat a řídit pohyb vlaku po trati. „Tyto systémy jsme již testovali a chystáme se na jejich další generaci. Plány na rozvoj Zkušebního centra Velim se tedy budou týkat zejména železnice,“ dodal Bureš.

BMW investuje v Česku miliardy do testovací centra pro samořiditelná auta

Dalším subjektem, který zvažuje stavbu testovacího okruhu v Česku, je automobilka BMW. O jejím zájmu v červenci informoval MF DNES ministr financí Ivan Pilný (více čtěte zde). Samotná automobilka tyto plány na miliardovou investici zatím nepotvrdila. Do Česka by to však měla blízko z nové továrny v Lipsku, která se zaměřuje na elektromobily.

Dva okruhy by se v Česku mohly uživit. „Automobilky budou brzy potřebovat znásobit kapacity pro testování autonomních vozidel. Bez problémů tak mohou vedle sebe fungovat soukromé i státní testovací okruhy,“ uvedl pro MF DNES Gábor Iffland, ředitel pro externí komunikaci skupiny Valeo, která v tuzemsku vyvíjí inteligentní senzory pro světové automobilky.

Česko podle něj patří ve vývoji systémů pro auta bez řidiče ke špičce. „Jenom v našem závodě v Praze-Hostivaři pracuje na vývoji senzorů 500 specializovaných inženýrů a 200 dalších techniků,“ dodal Iffland.

Podle Jana Linharta, který v poradenské firmě KPMG sleduje automobilový sektor, je vhodné zázemí pro testování autonomních aut klíčem k budoucnosti českého automobilového průmyslu. „Největší zájem o vozy bez řidiče očekáváme v pražské aglomeraci, hlavně kvůli častým dopravním zácpám a značnému objemu času ztraceného na cestách,“ dodal Linhart. Svoji roli podle něj sehraje i vyšší kupní síla obyvatel Prahy a jejího okolí. „V Praze můžeme očekávat rychlé nasazení aut bez řidiče i do taxislužby a do systémů sdílení aut,“ domnívá se expert z KPMG.

„Testovací okruhy nemohou nikdy nahradit zkoušky v reálném provozu. S autonomními automobily se budeme stále častěji setkávat i na běžných komunikacích,“ upozorňuje na omezení testovacích polygonů automobilový expert Antonín Šípek. Podle něj by se proto vyplatilo, kdyby stát vybudoval mobilní zázemí, které by se dalo využít jak na okruhu, tak ve skutečném provozu.

Řidiče nenahradí. Zatím

„Vývoj autonomně řízených vozů je sice populární téma, ale je toho ještě hodně před námi. Stroje zatím nejsou schopné sledovat prostředí a všechny nepředvídatelné kombinace situací jako člověk. Ale uvidíme za několik let,“ mírní nadšení Martin Peleška, šéf českého zastoupení automobilek Toyota a Lexus, které rovněž na vývoji autonomního řízení pracují. Zatím není jasné ani to , kterému výrobci automobilů se podaří jako prvnímu zavést vozy bez řidiče do sériové výroby. Ford už však avizoval rok 2021.

Tématu aut bez řidiče se bude věnovat i Memorandum a Akční plán na podporu rozvoje e-mobility, autonomního řízení a digitalizace, který bude ještě v září řešit vláda. „Tato témata budou z automobilového průmyslu zaznívat velmi intenzivně. Vláda jim musí naslouchat, aby udržela silné postavení automobilního sektoru v Česku,“ myslí si Josef Pokorný ze Svazu dovozců automobilů.

Autor:



Nejčtenější

Nový ford i milion. Stát vybral šťastlivce, kteří sbírali účtenky

Účtenkovka při svém startu uživatele zarazila šíří požadovaných povolení.

Ve středu proběhlo vůbec první slosování státní účtenkové loterie. Kolem sedmé hodiny večerní, kdy měly být na adrese...

Zlatá neděle bude se staženými výlohami. Obchody teď posilují výprodeje

Vlna povánočních slev 28.prosince v Plzni

Blíží se Černý pátek a s ním největší výprodejová akce roku. Z marketingového a obchodního hlediska je pro prodejce...



Gigantická zakázka na letadla: klient si u Airbusu objednal 430 letadel

letadlo Airbus A320neo

Pouštní Dubaj se na několik dní proměnila v obří tržiště letadel. V jednom určitě nezklame. Jak se už stalo zvykem,...

Česko se stává tygrem střední Evropy. Ekonomika mohutně roste

Řezač plamenem

Česká ekonomika i v prázdninovém vlažnějším módu mohutně rostla. Od července do září, meziročně zvýšila výkon o pět...

Škoda bude v Mladé Boleslavi vyrábět auta s čistě elektrickým pohonem

(Ilustrační snímek)

V Česku se budou vyrábět elektromobily i klíčové součástky k bateriím. Škoda Auto v pátek potvrdila, že její první...

Další z rubriky

Samořiditelný autobus měl nehodu hned první den provozu

Samoobslužný kyvadlový autobus v Las Vegas

Slavnostní spuštění provozu prvního autonomního autobusu v Las Vegas nedopadlo podle představ. Ani ne po hodině jízdy...

Praha chce, aby sdílená kola byla levná jako jízda tramvají. Regulace nechystá

Čínské Ofo vyrazilo do boje o pražské cyklisty. V ulicích Prahy chce mít za rok...

Mezi firmami, které v ulicích Prahy půjčují kola, se potichu mluvilo o regulaci tohoto byznysu. Pražský magistrát to...

Poblíž Varšavy chtějí Poláci postavit největší letiště v Evropě

Ilustrační foto

V roce 2016 se na prvních třech místech žebříčku nejpoužívanějších letišť umístily Atlanta, Peking a Dubaj. Pokud by se...



Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.