Pomazánkové máslo muselo v Česku skončit, na Slovensku se prodává dál

  10:09aktualizováno  14:45
Slováci mohou ve svých obchodech dál kupovat výrobek s názvem pomazánkové máslo, ačkoliv v Česku to už po zásahu Bruselu nejde. Zákazníkům ho pod tímto názvem nabízí například slovenská Billa či Tesco. Podle tamní inspekce je vše v pořádku, protože výrobek nese i název ve slovenštině Smotanová nátierka a překlad regulaci nepodléhá.

Pomazánkové máslo si v Česku nekoupíte, na Slovensku ano. | foto: sme.sk

"Výrobek splňuje požadavky na označení ve smyslu platné legislativy pro uvedení na trh ve Slovenské republice, kdy je označení názvu ve státním jazyce v souladu s legislativou," řekla serveru sme.sk, který pomazánkové máslo v regálech slovenských obchodů našel, mluvčí Státní veterinární a potravinové správy Pavlína Komarová.

Je to absurdní, říkají čeští mlékaři

Podle předsedy Českomoravského svazu mlékárenského je však postup a výklad Slováků zcela chybný a mate spotřebitele. "Je to neuvěřitelné a absurdní. Rozhodnutí Evropské komise o označování tohoto výrobku platí jak pro nás, tak pro kohokoliv jiného, tedy i pro Slovensko. Původní název nelze použít ani jako obchodní jméno/značku produktu," řekl iDNES.cz Jiří Kopáček.

Nyní se jmenuje "Pomazánkové"

Velmi polulární produkt již vynechal slovo máslo ve svém názvu, ale prodává se dále. Máme přehled aktuálních nabídek slev.

V Česku podle něj platilo přechodné období na spotřebování starých obalů do konce dubna 2014, ale dnes už je povinnost pro všechny výrobce v ČR použít nové označení, tedy název Tradiční pomazánkové. "Slovensko žádné přechodné období nemělo a původní název byl pro ně nepoužitelný již po rozhodnutí Evropského soudního dvora. Nevím o tom, že by si vyjednali na Slovensku svoje 'přechodné období'," uvedl Kopáček.

Podle manažera pro marketing a obchod Choceňské mlékárny Jana Fogla  je však možné, že se v obchodech doprodávají jen zbytky starých obalů ještě nepřejmenovaného výrobku. "Vzhledem k tomu, že bylo povoleno pomazánkové máslo dodávat do konce dubna a výrobky na pultech doprodávat. Výrobek díky své měsíční záruce předpokládám do konce května z tržní sítě zmizí," uvedl Fogl.

To samé se domnívá české Ministerstvo zemědělství. "V případě výrobků vyrobených na Slovensku se podle našeho názoru jedná pravděpodobně o využití starých obalů, které lze do vyprodání zásob používat. Výkon dozoru slovenských dozorových orgánů nám nepřísluší komentovat," uvedl Hynek Jordán, tiskový mluvčí resortu.

Stížnost na pomazánkové máslo získal Brusel ze Slovenska

Fakt, že Slováci si mohou pomazánkové máslo na rozdíl od Čechů koupit, je paradoxní v tom, že to byli právě slovenští mlékaři, kterým se český název nelíbil a stěžovali si na něj u bruselských úředníků. Vadilo jim, že čeští výrobci používají název máslo i pro výrobky, které mají méně než 80 procent mléčného tuku, což podle unijních pravidel nelze.

Fotogalerie

Stížnosti slovenských mlékařů se tehdy chopila Evropská komise a v roce 2010 Česko zažalovala u lucemburského tribunálu. Češti politici se snažili její rozhodnutí zvrátit tím, že žádali pro pomazánkové máslo výjimku. Argumentovali tím, že výrobek se pod tímto názvem prodává na českém trhu více než 30 let  a je nabízen v jiném obalu než máslo, takže nemůže dojít k jeho záměně. Jejich argumenty však neuspěly a Česko spor v roce 2012 prohrálo. 

Jihočeská Madeta vyrobila poslední zboží s tímto názvem letos v únoru. "Život jde dál, český občan se opět ohnul," poznamenal tehdy šéf Madety Milan Teplý (více zde).

Autoři: ,


Nejčtenější

Výplach na americké burze se přelévá do celého světa, do Česka také

Ilustrační snímek

Akcie ve Spojených státech zaznamenaly ve středu nejprudší denní propad za několik měsíců. Pokles cen zasáhl hlavně...

Všichni chtěli spot ve stylu Air Bank, říká autor. Nově opisuje E.ON

Reklama na služby E.ON.

Jedni říkají, že jde o „vykrádačku“, jiní to tak nevidí. Spotů, které se inspirovaly populárními krátkými reklamami Air...



Šátek za tisíc dolarů vypadá jako ženské přirození, značka Fendi sklidila výsměch

Růžovou šálu Touch of Fur vyrábí italská módní značka Fendi

Italská značka luxusního oblečení Fendi pobavila svým kožešinovým šátkem mnohé uživatele sociálních sítí. Zejména jeho...

Z prošlého jídla a miliard much udělali dva Britové v Jižní Africe byznys

Od roku 2008, kdy firma vznikla a přijala první zaměstnance, se jejich počet...

Miliardy much a hnijící jídlo jsou pro bratry Jasona a Davida Drewovy z Velké Británie jádrem podnikání. V Jižní Africe...

Mladí chtějí žít na dluh a mít hned to, na co rodiče šetřili, říká bankéř

Šéf Sberbank Edin Karabeg

Mileniálové si půjčují a jsou častěji ochotni jít do rizika než jejich rodiče, myslí si šéf české pobočky Sberbank Edin...

Další z rubriky

Pojištění mělo přinést úspory. Teď americkým důchodcům odsává peníze z účtů

Ilustrační snímek

Univerzální životní pojištění, hit 80. a 90. let, který se mnohým starším Američanům vymstil. Místo úspor, které jim...

TEST DNES: Proteinové tyčinky jsou rychlý a drahý zdroj bílkovin, jídlo nenahradí

Proteinové tyčinky

Donedávna byly výsadou sportovců toužících po růstu svalů a k dostání byly jen v posilovnách. Dnes jsou jich plné...

TEST DNES: Úplné výsledky testu proteinových tyčinek

Proteinové tyčinky

MF DNES otestovala dvanáct tyčinek, které zdůrazňují přítomnost bílkovin výrazem „protein“ v názvu. Zde najdete úplné...



Najdete na iDNES.cz