Pomazánkové máslo má totiž podle směrnic Unie příliš nízký podíl tuku na to, aby se mohl máslem nazývat. A právě proto musí své jméno v prvních měsících příštího roku změnit.
Od druhého čtvrtletí se již musí prodávat s jiným obalem. Ve hře jsou například označení "pomazánkové" nebo "mléčná pomazánka".
"Rozhodnutí Komise nedokážu pochopit. Značku jsme chtěli zachovat pouze pro tuzemský trh, takže evropský trh to narušit nemohlo. Unie nedokáže být velkorysá ani v takovýchto drobnostech, které jsou ale pro nás důležité," postěžoval si iDNES.cz šéf Potravinářské komory Jaroslav Camplík.
Předseda Českomoravského svazu mlékárenského Michal Němec pro ČTK uvedl, že pomazánkové máslo vyrábí v Česku šest firem a jeho produkce přesahuje 10 tisíc tun ročně a postupně stoupá.
"Roční přechodné období by mělo výrobcům umožnit spotřebovat nynější obaly, přesto se mohou náklady na přejmenování, například kvůli nutné propagaci nového názvu, pohybovat v milionech korun," odhadl Němec.
Změna názvu podle Camplíka může oslabit pozici výrobku na trhu. "Lidé budou zmateni a nedokážou svou značku na pultech najít," uvedl.
Podle něj však existuje zřejmě ještě jedna možnost, která by dokázala rozhodnutí bruselských úředníků zvrátit. "Češi by mohli napadnout celý předpis jako diskriminační," nastínil Camplík.
Například Španělsko si podle šéfa komory mohlo pro srovnatelný produkt slovo "máslo" ve výrobku prodávaném jako medové máslo ponechat.
"Buď totiž měly být zrušeny všechny výjimky, anebo se měla možnost jejich udělení zachovat," řekl.
Potravinářská komora se chce po dohodě s ministerstvem zemědělství do několika týdnů obrátit na Evropského ombudsmana, který by ještě mohl ortel Komise zvrátit.