Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Pomazánkové máslo to má nahnuté, Brusel ho Česku neuznal jako specialitu

  16:56aktualizováno  17:44
Pomazánkové máslo se patrně přejmenuje. Evropská komise totiž odmítla českou žádost uznat ho jako zaručenou tradiční specialitu. Samo o sobě by to s názvem výrobku nesouviselo. Brusel ale zároveň vede s Českem spor o označení výrobku slovem máslo. To mohou používat pouze tučnější potraviny. Výjimku tvoří právě speciality, kterou však výrobek není.
Pomazánkové máslo

Pomazánkové máslo | foto: iDNES.cz

Komise o tom rozhodla před dvěma týdny. "Jde o vůbec první českou žádost od vstupu do Evropské unie, která u Evropské komise skončila neúspěšně," řekl iDNES.cz europoslanec Jan Březina (KDU-ČSL).

Komisi podle něj nepřesvědčily ani argumenty o tom, že výrobek se v ČR vyrábí už třicet let, má specificky dobrou roztíratelnost a nízkým podílem másla pomáhá bojovat proti obezitě.

Rozhodnutí bruselských úředníků bude mít ale na pomazánkové máslo mnohem větší dopad, než je pouze jeho absence na seznamu zaručených českých specialit.

Výrobek s označením máslo mohou podle unijních pravidel nést pouze potraviny s obsahem mléčného tuku vyšším než 80 procent. Pomazánkové máslo obsahuje ale jen 31 procent tuku a podle EU tak svým názvem klame spotřebitele.

Brusel tak už loni v září pohrozil, že pokud Česko nepřestane slovo "máslo" používat, zemi zažaluje za porušení pravidel. Letos v lednu svou hrozbu splnil.

Česko se pak snažilo tradiční název zachovat právě tím, že získá pro výrobek pečeť zaručené tradiční speciality. Takto označené výrobky totiž tvoří v unijních pravidlech výjimku. To se mu však nepodařilo, a tak se šance na vyhrání sporu značně snížily.

"Jednání u Evropského soudního dvora může přijít v řádu měsíců. Pokud bychom spor prohráli, museli bychom změnit legislativu a máslo přejmenovat, jinak by nám hrozily vysoké pokuty," uvedl Březinův asistent Jan Tlamycha s tím, že ačkoliv je ne všechny země nakonec platí, například Řecko muselo na konci devadesátých let platit za překročení norem zhruba 20 tisíc eur denně.

Česko bude bojovat dál

Česko se ale nevzdává a bude se snažit spor o pojmenování tradičního výrobku vyhrát. Ministerstvo zemědělství v tiskové zprávě napsalo, že Česko je rozhodnutím Bruselu diskriminováno a že vyčerpá veškeré možnosti, jak současné negativní stanovisko Evropské komise zvrátit.

"Chceme zachovat označení, na které jsou spotřebitelé zvyklí už desítky let. Pro zákazníka je to pojem, pro výrobce zavedená marketingová značka. Česká republika i nadále považuje za oprávněné užívat pro tradiční výrobek tradiční název," říká ministr Ivan Fuksa.

"Právě tím, že výrobek je tradiční a zákazníci dobře znají jeho parametry, nemůže dojít ke klamání spotřebitele. Navíc uznání označení chceme jen pro český trh," dodal.

Autor:




Hlavní zprávy

Další z rubriky

Peugeot 308 GT
Prodej nových vozů v Evropě v září klesl. Nejvíc se propadl Ford a PSA

Prodej nových osobních automobilů v Evropské unii a zemích Evropského sdružení volného obchodu (EFTA), tedy v Norsku, Švýcarsku, na Islandu a v...  celý článek

(ilustrační snímek)
Komise navrhuje nový daňový systém, reformu chce do roku 2022

Evropská komise ve středu nabídla členským zemím reformu daně z přidané hodnoty (DPH). Nový systém, který by měl být funkční od roku 2022, by měl ztížit daňové...  celý článek

(Ilustrační snímek)
Ať platí 900 tisíc korun denně. EK žaluje Česko za volný pohyb pracovníků

Evropská komise se rozhodla žalovat Českou republiku a Lucembursko u unijního soudu kvůli tomu, že země nesplnily své povinnosti v souvislosti s pravidly...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.