Pomazánkové máslo

Pomazánkové máslo | foto: iDNES.cz

Pomazánkové máslo to má nahnuté, Brusel ho Česku neuznal jako specialitu

  • 790
Pomazánkové máslo se patrně přejmenuje. Evropská komise totiž odmítla českou žádost uznat ho jako zaručenou tradiční specialitu. Samo o sobě by to s názvem výrobku nesouviselo. Brusel ale zároveň vede s Českem spor o označení výrobku slovem máslo. To mohou používat pouze tučnější potraviny. Výjimku tvoří právě speciality, kterou však výrobek není.

Komise o tom rozhodla před dvěma týdny. "Jde o vůbec první českou žádost od vstupu do Evropské unie, která u Evropské komise skončila neúspěšně," řekl iDNES.cz europoslanec Jan Březina (KDU-ČSL).

Komisi podle něj nepřesvědčily ani argumenty o tom, že výrobek se v ČR vyrábí už třicet let, má specificky dobrou roztíratelnost a nízkým podílem másla pomáhá bojovat proti obezitě.

Rozhodnutí bruselských úředníků bude mít ale na pomazánkové máslo mnohem větší dopad, než je pouze jeho absence na seznamu zaručených českých specialit.

Výrobek s označením máslo mohou podle unijních pravidel nést pouze potraviny s obsahem mléčného tuku vyšším než 80 procent. Pomazánkové máslo obsahuje ale jen 31 procent tuku a podle EU tak svým názvem klame spotřebitele.

Brusel tak už loni v září pohrozil, že pokud Česko nepřestane slovo "máslo" používat, zemi zažaluje za porušení pravidel. Letos v lednu svou hrozbu splnil.

Česko se pak snažilo tradiční název zachovat právě tím, že získá pro výrobek pečeť zaručené tradiční speciality. Takto označené výrobky totiž tvoří v unijních pravidlech výjimku. To se mu však nepodařilo, a tak se šance na vyhrání sporu značně snížily.

"Jednání u Evropského soudního dvora může přijít v řádu měsíců. Pokud bychom spor prohráli, museli bychom změnit legislativu a máslo přejmenovat, jinak by nám hrozily vysoké pokuty," uvedl Březinův asistent Jan Tlamycha s tím, že ačkoliv je ne všechny země nakonec platí, například Řecko muselo na konci devadesátých let platit za překročení norem zhruba 20 tisíc eur denně.

Česko bude bojovat dál

Česko se ale nevzdává a bude se snažit spor o pojmenování tradičního výrobku vyhrát. Ministerstvo zemědělství v tiskové zprávě napsalo, že Česko je rozhodnutím Bruselu diskriminováno a že vyčerpá veškeré možnosti, jak současné negativní stanovisko Evropské komise zvrátit.

"Chceme zachovat označení, na které jsou spotřebitelé zvyklí už desítky let. Pro zákazníka je to pojem, pro výrobce zavedená marketingová značka. Česká republika i nadále považuje za oprávněné užívat pro tradiční výrobek tradiční název," říká ministr Ivan Fuksa.

"Právě tím, že výrobek je tradiční a zákazníci dobře znají jeho parametry, nemůže dojít ke klamání spotřebitele. Navíc uznání označení chceme jen pro český trh," dodal.