Evropský soud opět zamítl snahu Česka o „legalizaci“ Pomazánkového másla

  10:30aktualizováno  10:30
Výrobek známý dříve jako Pomazánkové máslo bude muset být i nadále prodáván v kelímcích, které nesou mírně odlišný název. A hlavně neobsahují slovo „máslo“. Česko totiž narazilo s další snahou tuto přibližně rok starou praxi změnit.
Takto už obaly od „pomazánkového másla“ vypadat nesmějí.

Takto už obaly od „pomazánkového másla“ vypadat nesmějí. | foto: iDNES.cz

Tribunál Soudního dvora Evropské unie totiž v úterý zamítl žalobu, kterou Česká republika chtěla zrušit rozhodnutí Evropské komise neuznat české označení „pomazánkové máslo“ jako zaručenou tradiční specialitu.

Jednalo se tak o již několikáté rozhodnutí ve sporu o to, zda může známý produkt, který nesplňuje „evropskou“ definici másla (mezi 80 až 90 procenty mléčného tuku a maximálně 16 procenty vody), nést označení Pomazánkové máslo.

Poprvé Pomazánkové máslo narazilo v roce 2010, kdy Česko v Lucembursku zažalovala Evropská komise právě kvůli rozdílným pravidlům pro označení „máslo“. Změnu názvu Česku Soudní dvůr EU nařídil v polovině října 2012.

Tradiční pomazánkové

Češi se už dříve pokusili pro pomazánkové máslo vyjednat výjimku, kterou však komise zamítla.

Praha neuspěla ani se žádostí o to, aby pomazánkové máslo dostalo označení zaručená tradiční specialita. To je udělováno k propagaci tradičních výrobků se specifickým charakterem a chuťovými a technologickými vlastnostmi. Nyní narazila s dalším pokusem.

Proti úternímu rozhodnutí je sice možné se odvolat, ovšem jen v právních otázkách.

Reálným výsledkem tak je, že od loňského února například jihočeská Madeta nedodává na trh kelímky s názvem „Pomazánkové máslo“, ale „Jihočeské tradiční pomazánkové“ (více čtěte zde). Podobně zareagovali i v Chocni - na kelímku je nyní nápis „Choceňské tradiční pomazánkové“. Přizpůsobit se museli i další výrobci a distributoři.

Autoři: ,


Nejčtenější

Výplach na americké burze se přelévá do celého světa, do Česka také

Ilustrační snímek

Akcie ve Spojených státech zaznamenaly ve středu nejprudší denní propad za několik měsíců. Pokles cen zasáhl hlavně...

Všichni chtěli spot ve stylu Air Bank, říká autor. Nově opisuje E.ON

Reklama na služby E.ON.

Jedni říkají, že jde o „vykrádačku“, jiní to tak nevidí. Spotů, které se inspirovaly populárními krátkými reklamami Air...



Šátek za tisíc dolarů vypadá jako ženské přirození, značka Fendi sklidila výsměch

Růžovou šálu Touch of Fur vyrábí italská módní značka Fendi

Italská značka luxusního oblečení Fendi pobavila svým kožešinovým šátkem mnohé uživatele sociálních sítí. Zejména jeho...

Z prošlého jídla a miliard much udělali dva Britové v Jižní Africe byznys

Od roku 2008, kdy firma vznikla a přijala první zaměstnance, se jejich počet...

Miliardy much a hnijící jídlo jsou pro bratry Jasona a Davida Drewovy z Velké Británie jádrem podnikání. V Jižní Africe...

Mladí chtějí žít na dluh a mít hned to, na co rodiče šetřili, říká bankéř

Šéf Sberbank Edin Karabeg

Mileniálové si půjčují a jsou častěji ochotni jít do rizika než jejich rodiče, myslí si šéf české pobočky Sberbank Edin...

Další z rubriky

Británie zažívá největší propad turistů od roku 2009. Češi jezdí dál

Londýnský Big Ben obklopený turisty.

Turisté začali na jaře mizet z Velké Británie nejrychlejším tempem od doby finanční krize před deseti lety. Méně se na...

Brusel vyšetřuje, zda německé automobilky uzavíraly tajné dohody o emisích

Ilustrační snímek

Evropská komise zahájila rozsáhlé vyšetřování, které má posoudit, zda automobilky BMW, Daimler a Volkswagen v rozporu s...

Zeman: O využití evropských dotací by si měly rozhodovat státy, ne EK

Prezident Miloš Zeman zahájil v pondělí 24. září svou už šestou návštěvu...

Evropská komise by podle prezidenta Miloše Zemana neměla členským státům přesně určovat, do čeho mají investovat...



Najdete na iDNES.cz