Podle dřívějších vyjádření ministra dopravy Karla Havlíčka byla podmínka pomoci Smartwings podmíněná přejmenováním firmy na ČSA a udržením 2 500 zaměstnanců. To ale padlo v okamžiku, kdy se garance odehrají rozšířením programu Covid Plus a budou dostupné všem dopravním firmám.
„Pokud budou dopravní společnosti čerpat ze standardních programů, žádné specifické požadavky vůči konkrétním firmám mít nemůžeme,“ řekl před jednáním kabinetu Havlíček.
Krátce po vyhlášení státních garancí tak aerolinky Smartwings oznámily hromadné propouštění, které by podle vývoje situace mohlo postihnout až 600 zaměstnanců. Týká se především pilotů, stevardů a provozních či administrativních pracovníků neleteckého provozu.
„Čeká nás nejobtížnější období za dobu naší existence. Abychom společnost zachránili, musíme přistoupit k uskutečnění bolestných, ale nevyhnutelných opatření. Odvětví letecké přepravy čelí největší krizi v historii a naší povinností je udělat vše pro to, aby se skupina Smartwings udržela na trhu a mohla tak zajistit zaměstnání a perspektivu co možná největšímu počtu našich zaměstnanců,“ říká předseda představenstva Smartwings Jiří Šimáně.
Zjišťujeme, uvidíme
S dalšími dopravci ministr Havlíček nejednal, přestože část z nich po státní podpoře, která by vykompenzovala prudký odliv cestujících během koronavirové karantény, volá dlouhodobě. „S materiálem se budeme muset nejprve seznámit, doposud žádnou informaci o podpoře pro dopravce nemáme,“ uvedl mluvčí společnosti RegioJet Aleš Ondrůj.
Dopravní společnosti mohou žádat o záruku do dvou miliard, včetně Smartwings |
O setkání s Havlíčkem dlouhodobě a zatím neúspěšně usiluje konkurenční Leo Express, který dopředu avizoval, že možnost státních garancí využije.
„Máme opět zaplněné vlaky, doufáme, že už jsme z nejhoršího venku. Jako česká firma, která chce expandovat v rámci Evropské unie, se budeme snažit nějakou podporu získat,“ uvedl Peter Köhler, člen představenstva dopravce zodpovědný za rozvoj.
V programu COVID Plus mohou žádat o podporu firmy s více než 250 zaměstnanci a minimálně pětinovým podílem vývozu na loňských tržbách, včetně výrobních dodávek pro jiného exportéra. Prostřednictvím komerčních bank mohou žádat o půjčky od pěti milionů do dvou miliard korun, maximální výše úvěru odpovídá 25 procentům ročního obratu společnosti. Exportní garanční a pojišťovací společnost garantuje 80 procent jistiny.
„Firmy z odvětví dopravy a cestovního ruchu budou moci využívat záruky v programu COVID Plus. Srovnáváme tím podmínky na trhu, kdy tyto podniky neměly možnost využívat tuto formu podpory. Dnes to jednohlasně schválila vláda, čímž jsme naplnili doporučení hospodářského výboru Sněmovny,“ uvedl Havlíček na Twitteru.
Na úvěr z programu COVID Plus nemají nárok firmy, které měly existenční problémy už před vyhlášením nouzového stavu 12. března. Dosud jej nemohly získat ani podniky, jejichž převážná ekonomická činnost spočívá v dopravě, ubytování, cestovním ruchu a hazardu.