Ředitelství silnic a dálnic platí firmě Kapsch měsíční paušál na obnovu technologie pro výběr mýta přes šest milionů korun.

Ředitelství silnic a dálnic platí firmě Kapsch měsíční paušál na obnovu technologie pro výběr mýta přes šest milionů korun. | foto: František Vlček, MAFRA

Mýtné brány poškozené vandaly musí zaplatit Kapsch. Je to precedent

  • 15
Provozovatel mýtného, společnost Kapsch, neuspěla ve sporu s Ředitelstvím silnic a dálnic. Firma tak bude muset platit renovaci mýtnic, které poničí vandalové. Na Kapsch připadnou také náklady za soudní řízení. Pro ŘSD je vítězství precedentem.

Podle rozhodnutí soudu má za opravu poškozených mýtných bran nadále platit společnost Kapsch, která je lídrem sdružení provozujícího tuzemský mýtný systém.

Obvodní soud pro Prahu 1 zamítl žalobu společnosti Kapsch Telematic Systems, ve které se snažil provozovatel mýta ještě zvrátit dva a půl roku starý verdikt Rozhodčího soudu při Hospodářské a Agrární komoře. Šlo o spor za 20,7 milionu korun, Kapschi se nelíbilo, že musí platit i za opravu mýtných bran, které poškodili vandalové. „Mýtaři“ se žalobou neuspěli, navíc musí uhradit náklady řízení.

Verdikt soudu potvrdily ŘSD i Kapsch. „Jsme od začátku přesvědčeni o tom, že starost o opravy patří provozovateli,“ řekl mluvčí ŘSD Jan Rýdl.

Spor o poničené brány

Ředitelství silnic a dálnic platí firmě Kapsch měsíční paušál na obnovu technologie pro výběr mýta přes šest milionů korun.

Kapsch přesto v roce 2012 zažaloval ŘSD o úhradu 20,7 milionu korun za opravu bran poškozených vandaly, šlo například o odcizení části bran anarchistickou skupinou jailbreaking.

Požadoval také úhradu nákladů na opravu vozidel, která používají celníci pro tzv. mobilní enforcement, tedy kontrolu těch, kteří jedou po zpoplatněném úseku bez palubní jednotky.

Kapsch v žalobě požadoval přes 20 milionů korun. Rozhodčí soud však nárok neuznal. Obvodní soud neřešil podstatu věci, jen mohl zkoumat, zda arbitři rozhodovali formálně správně. „Soud pouze potvrdil, že verdikt rozhodčího soudu proběhl podle pravidel,“ řekl mluvčí Kapsche David Šimoník.

Podle něj byl důvodem žaloby Kapsche nejednoznačný výklad smlouvy. „Šlo obecně řečeno o vyjasnění toho, kdo má hradit náklady za poškození mýtného systému, když k němu dojde z vnějších příčin,“ řekl Šimoník.

Kapsch v žalobě napadal například fakt, že některé škody dostalo stejně ŘSD zaplaceno díky své pojistce. Podle ŘSD to však nemá vliv na smlouvu s Kapschem.

Kapsch za mýtné dostává dvě miliardy ročně

Ředitelství postavilo svoji obhajobu i na faktu, že dříve Kapsch škody po vandalech opravoval sám bezplatně, i na skutečnosti, že ve smlouvě se Kapsch zavázal udržovat technologii bez ohledu na to, zda ji někdo poškodí. Stát měsíčně platí přes šest milionů korun jako paušál za obnovu technologie.

Podle Šimoníka z Kapsche nešlo o zásadní spor s ŘSD. Kapsch však ještě neví, zda se odvolá, nebo se s verdiktem smíří.

Sdružení Kapsch inkasuje ročně kolem dvou miliard korun za provoz a údržbu mýtného systému, v celkových příjmech tak jde v podstatě o drobné.

Vítězství ŘSD neznamená jen úsporu 20 milionů, ale i precedent pro případné další podobné spory o poškozené mýtné brány. Jde třeba o poškozené rozvodné skříně, poničené optické snímače i další komponenty.