Psaní obdrželi sponzoři, kteří podporují jednotlivé sportovce, ale nejsou oficiálními sponzory her. | foto: Matt Trappe | Competitor.com, Rungo.cz

Pozor na blahopřání olympionikům. Hashtag #Rio2016 je náš, varuje výbor

  • 110
Americký olympijský výbor varuje neoficiální sponzory, že nesmí používat oficiální hashtagy olympijských her, jako jsou #TeamUSA a #Rio2016 na sociálních sítích. Právníci ale tvrdí, že je to naprostý nesmysl. Firmy pak považují nařízení za směšné.

Firmy, které nemají oficiální smlouvu s Americkým olympijským výborem nebo Mezinárodním olympijským výborem a nejsou oficiálními sponzory her, obdržely dopis s varováním. Používání oficiálních hashtagů je podle výboru krádeží duševního vlastnictví. Experti však toto počínání označili za právní šikanu ze strany Amerického olympijského výboru, uvedl britský list Guardian.

Psaní obdrželi sponzoři, kteří podporují jednotlivé sportovce, ale nejsou oficiálními sponzory her. „Komerční subjekty nesmí zveřejňovat nic o hrách na jejich korporátních účtech, to zahrnuje i hashtagy jako jsou #TeamUSA a #Rio2016 na sociálních sítích,“ stojí v dopise. Za snahou je nejspíše ochrana velkých sponzorů, jako jsou Coca-Cola, McDonald’s, GE, P&G, Visa a Samsung.

Výbor už například kontaktoval výrobce dámského sportovního oblečení Oiselle poté, co firma zveřejnila fotku běžkyně Kate Grace po vyhraném zkušebním závodu na 800 metrů. Podle ředitelky společnosti Sally Bergen si ale menší firmy nemohou dovolit sponzorovat sportovce, pokud tento vztah komerčně nemohou využít. Nařízení považuje za směšné.

27.července 2016 v 02:59, příspěvek archivován: 29.července 2016 v 17:42

THANK YOU to Saucony for 7 years of support! Proud to represent this company on my #RoadToRio #Rule40 pic.twitter.com/qpRZu2skEh

Podle amerického práva je sice možné zaregistrovat si ochrannou známku na hashtagy, nicméně jak upozornil Mark Terry, právník a odborník na duševní vlastnictví, není možné tento zákon vztahovat na ty, kteří tyto hashtagy tweetují. „Americký olympijský výbor tvrdí, že společnosti používající hashtagy porušují ochrannou známku,“ říká Terry. „Myslím si, že to je naprosto mylné,“ dodává.

„Porušení ochranné známky znamená, když některá strana používá obchodní značku a mate veřejnost o původu značky či výrobku. To se ale neděje, když někdo použije hashtag. Neprodávám výrobek nebo službu, pouze se o něčem zmiňuji na otevřeném fóru. Jak jinak mohu dát najevo, že mluvím o Riu 2016 bez toho, abych zmínil Rio 2016?“ vysvětluje Terry.

Přání „hodně štěstí“ neporušuje ochrannou známku

Firmy by se mohly dopustit porušení ochranné známky jen v případě, že by předstíraly, že jsou oficiálními sponzory. Jenže hashtagy používají sponzoři zejména tehdy, když přejí svým sportovcům hodně štěstí.

Navíc Americký olympijský výbor v dopise zakazuje firmám zmiňovat olympijské výsledky nebo sdílet prohlášení z oficiálního účtu výboru. „Zákon o ochranné známce se v žádném případě nevztahuje na fakta, jako jsou sportovní výsledky. Zakazovat na sociálních sítích sdílet statusy je naprostý nesmysl, protože to je přesně princip sociálních sítí, že je sdílený,“ poznamenává Timothy Geigner z blogu Techdirt.

Už během minulých olympijských her měli sportovci zakázáno měsíc tweetovat o neoficiálních obchodních partnerech. A naopak firmy měly zákaz zveřejňovat reklamu o svých sportovcích, pokud nebyly oficiálními sponzory.

Toto nařízení s názvem „Pravidlo 40 olympijské charty“ bylo loni upraveno, takže sportovci v reklamách nesponzorů vystupovat mohou. Pokud v reklamě nezmíní pojmy jako je Rio, medaile, výkon, vítězství a zlato.

Podívejte se, jak vypadají olympijská sportoviště chvíli před startem akce: