Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu


V Karibiku docházejí kokosy. Svět se jich přitom nemůže nasytit

  17:56aktualizováno  17:56
Karibik se potýká s nedostatkem jednoho ze svých největších symbolů, kokosových ořechů. A to v nejhorší možnou dobu. Svět po kokosech nikdy nebažil víc. Kavárenský řetězec Starbucks dává kokosové mléko do svého nápoje latte, zpěvačka Rihanna nabízí kokosovou vodu jako trendy sportovní nápoj a cena kokosového oleje za poslední rok vyskočila o více než polovinu.

Ilustrační foto. | foto: Vojtěch Duchoslav, Jakub Koucký, Marek Duranský - expedice Trabantem napříč Tichomořímpro iDNES.cz

Kokosy jsou v podstatě synonymem Karibského moře, tamní pěstitelé by tedy měli vydělávat. Ale není tomu tak. Bouře, sucha a nemoc přenášená hmyzem zničily celé palmové plantáže. Navíc zemědělci neinvestují do nových stromů a hnojiva nezabírají. Podle organizace FAO Spojených národů se karibské plantáže od roku 1994 zmenšily o 17 procent.

„Je třeba říct, že tímto tempem Karibik o kokosy přijde,“ cituje agentura Bloomberg Comptona Paula z Karibského institutu zemědělského výzkumu a vývoje na Trinidadu.

Fotogalerie

Na severním pobřeží Dominikánské republiky klesla produkce kokosů za poslední dvě dekády o 60 procent. Jeden z místních farmářů a exportérů Dioni Siri říká, že kvantita není jediný problém: mnoho vypěstovaných ořechů není dost kvalitních. Když ořechem zatřesete, mělo by být poznat, jestli je vevnitř mléko. Pokud žádný zvuk nevychází, byl ořech sklizen moc brzo a vyhodí se.

Před dvaceti lety by to nebyl problém. Poptávku po kokosech dusila lékařská varování, že oleje pocházející z tropických plodů mohou zvyšovat hladinu „špatného“ cholesterolu.

Dnes je kokosové mléko považováno za zdravější alternativu kravského mléka a je základní ingrediencí kuchařek založených na paleodietě. Své využití našly i kokosové skořápky, například při výrobě polstrování autosedaček.

Investoři z řad celebrit

Největší sháňka je dnes po kokosové vodě, která je bohatá na draslík a další užitečné látky. Podle výzkumné agentury Technavio by objem byznysu s kokosovou vodou mohl v roce 2019 dosáhnout 4 miliard dolarů. Nápoj propaguje například zpěvačka Rihanna nebo herec Matthew McConaughey, kteří jsou zároveň investory jednoho z pionýrů tohoto průmyslu, společnosti All Market a její značky Vita Coco.

Společnost odhaduje, že americký trh s kokosovou vodou už má teď hodnotu 1,2 miliardy dolarů. „Soustředíme se na vývoj nových produktů z kokosu. Chceme být tím, co je značka Dole pro byznys s ananasem,“ cituje mluvčího firmy Arthura Gallegoa britský Independent.

Na nový trend se snaží „naskočit“ i další země. Celosvětově se od roku 1994 zvětšila plocha osázená kokosovými palmami o 14 procent, tvrdí OSN. Největšími producenty kokosových ořechů jsou Indonésie, Filipíny a Indie.

Autor:



Nejčtenější

Muslimové ve vánoční reklamě nás urážejí, vzkazují lidé řetězci Tesco

V reklamě Tesca ve Velké Británii má svou roli i muslimská rodina.

Jen pár dní po prvním odvysílání se vánoční reklama obchodního řetězce Tesco ve Velké Británii stala terčem kritiky....

Kazítka ve spotřebičích zakážeme, plánuje EU. Chce jejich delší životnost

Ilustrační snímek

Evropský parlament vytáhl do boje proti spotřebičům na jedno použití, proti věcem se zabudovaným defektem, který má...



Nový ford i milion. Stát vybral šťastlivce, kteří sbírali účtenky

Účtenkovka při svém startu uživatele zarazila šíří požadovaných povolení.

Ve středu proběhlo vůbec první slosování státní účtenkové loterie. Kolem sedmé hodiny večerní, kdy měly být na adrese...

Gigantická zakázka na letadla: klient si u Airbusu objednal 430 letadel

letadlo Airbus A320neo

Pouštní Dubaj se na několik dní proměnila v obří tržiště letadel. V jednom určitě nezklame. Jak se už stalo zvykem,...

Česko se stává tygrem střední Evropy. Ekonomika mohutně roste

Řezač plamenem

Česká ekonomika i v prázdninovém vlažnějším módu mohutně rostla. Od července do září, meziročně zvýšila výkon o pět...

Další z rubriky

Obří fúze se rozplývá. Mattel odmítl návrh na převzetí rivalem Hasbro

Z filmu Transformers: Poslední rytíř

Možnost vzniku nového globálního titána v hračkách se vzdaluje. Americký výrobce panenek Barbie Mattel odmítl...

Firma umí vytisknout lidské ucho a nos, pomáhá omezit testy na zvířatech

Švédská firma vyrobí na 3D tiskárně i lidské ucho

3D tiskárny jsou dnes už schopné vyrobit části lidského těla. Průkopníkem této technologie je švédská firma Cellink,...

Kavárny Starbucks začnou prodávat i italské potraviny

(Ilustrační snímek)

Nic se ke kávě nehodí víc, než dobré pečivo. Toho si je vědom i kávový gigant Starbucks, který oznámil spolupráci s...



Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.