V Karibiku docházejí kokosy. Svět se jich přitom nemůže nasytit

  17:56aktualizováno  17:56
Karibik se potýká s nedostatkem jednoho ze svých největších symbolů, kokosových ořechů. A to v nejhorší možnou dobu. Svět po kokosech nikdy nebažil víc. Kavárenský řetězec Starbucks dává kokosové mléko do svého nápoje latte, zpěvačka Rihanna nabízí kokosovou vodu jako trendy sportovní nápoj a cena kokosového oleje za poslední rok vyskočila o více než polovinu.

Ilustrační foto. | foto: Vojtěch Duchoslav, Jakub Koucký, Marek Duranský - expedice Trabantem napříč Tichomořímpro iDNES.cz

Kokosy jsou v podstatě synonymem Karibského moře, tamní pěstitelé by tedy měli vydělávat. Ale není tomu tak. Bouře, sucha a nemoc přenášená hmyzem zničily celé palmové plantáže. Navíc zemědělci neinvestují do nových stromů a hnojiva nezabírají. Podle organizace FAO Spojených národů se karibské plantáže od roku 1994 zmenšily o 17 procent.

„Je třeba říct, že tímto tempem Karibik o kokosy přijde,“ cituje agentura Bloomberg Comptona Paula z Karibského institutu zemědělského výzkumu a vývoje na Trinidadu.

Fotogalerie

Na severním pobřeží Dominikánské republiky klesla produkce kokosů za poslední dvě dekády o 60 procent. Jeden z místních farmářů a exportérů Dioni Siri říká, že kvantita není jediný problém: mnoho vypěstovaných ořechů není dost kvalitních. Když ořechem zatřesete, mělo by být poznat, jestli je vevnitř mléko. Pokud žádný zvuk nevychází, byl ořech sklizen moc brzo a vyhodí se.

Před dvaceti lety by to nebyl problém. Poptávku po kokosech dusila lékařská varování, že oleje pocházející z tropických plodů mohou zvyšovat hladinu „špatného“ cholesterolu.

Dnes je kokosové mléko považováno za zdravější alternativu kravského mléka a je základní ingrediencí kuchařek založených na paleodietě. Své využití našly i kokosové skořápky, například při výrobě polstrování autosedaček.

Investoři z řad celebrit

Největší sháňka je dnes po kokosové vodě, která je bohatá na draslík a další užitečné látky. Podle výzkumné agentury Technavio by objem byznysu s kokosovou vodou mohl v roce 2019 dosáhnout 4 miliard dolarů. Nápoj propaguje například zpěvačka Rihanna nebo herec Matthew McConaughey, kteří jsou zároveň investory jednoho z pionýrů tohoto průmyslu, společnosti All Market a její značky Vita Coco.

Společnost odhaduje, že americký trh s kokosovou vodou už má teď hodnotu 1,2 miliardy dolarů. „Soustředíme se na vývoj nových produktů z kokosu. Chceme být tím, co je značka Dole pro byznys s ananasem,“ cituje mluvčího firmy Arthura Gallegoa britský Independent.

Na nový trend se snaží „naskočit“ i další země. Celosvětově se od roku 1994 zvětšila plocha osázená kokosovými palmami o 14 procent, tvrdí OSN. Největšími producenty kokosových ořechů jsou Indonésie, Filipíny a Indie.

Autor:

Nejčtenější

Hygienické peklo v čínských hotelech. Personál usvědčila skrytá kamera

Na každý povrch dnes existují specializované přípravky, někdy si však poradíte...

Čínské luxusní hotely se musely omluvit poté, co se na sociální síti objevilo video, ve kterém jejich zaměstnanci...

Obchody si akcemi Black Friday utahují smyčku kolem krku, říká odborník

Black Friday

Od pondělí 19. listopadu začnou u některých obchodníků výprodeje na tzv. Černý pátek. Řada e-shopů však ve snaze zvýšit...

Dráhy nevědí, co s historickými vlaky. Prodělávají jim 40 milionů ročně

Lokomotiva řady 750.356 přezdívaná Brejlovec je jednou z těch, kterou chtějí...

Na ministerstvech dopravy a kultury vzniká plán na záchranu parních lokomotiv a dalších historických vozidel, o které...

Cigarety bez dýmu. Firma láká Čechy na zahřívaný tabák, lékařka varuje

Americká společnost Philip Morris představila novou generaci zahřívaných...

Společnost Philip Morris ČR v úterý představila novou generaci zahřívaných cigaret bez kouře iQOS 3. Vedle ní přišla i...

Zemřel majitel výrobce optiky Meopta. Přezdívalo se mu přerovský Baťa

Úspěšný byznysmen Čechoameričan Paul Rausnitz, který v 90. letech zachránil...

V neděli zemřel podnikatel a válečný veterán Paul Rausnitz, který ze dna přivedl ke globálnímu úspěchu výrobce...

Další z rubriky

Mexičané chrání svou pálenku, Muskova Teslaquila se setkala s odporem

Elon Musk

Plány Elona Muska na výrobu alkoholického nápoje značky Teslaquila narážejí. Podle mexických regulátorů tento název až...

Vyberte si pistoli. Firma připravila pro zaměstnance neobvyklý benefit

Ilustrační foto

Netradičního vánočního benefitu se dočkali zaměstnanci americké společnosti BenShot, která prodává ručně vyráběné...

Hygienické peklo v čínských hotelech. Personál usvědčila skrytá kamera

Na každý povrch dnes existují specializované přípravky, někdy si však poradíte...

Čínské luxusní hotely se musely omluvit poté, co se na sociální síti objevilo video, ve kterém jejich zaměstnanci...

Najdete na iDNES.cz