Libiger už dříve nastoupil jako asistent k sociálnědemokratickému poslanci Jaroslavu Foldynovi. Libiger potvrdil, že se s Žákem dlouhodobě zná. "Je mezi námi velká důvěra," řekl. "Neměl bych řešit zakázky, ale evropské dotace," dodal Libiger. Zaměstnán je na částečný úvazek s odměnou třicet tisíc korun měsíčně.
Ve firmě Allowance se podle svých slov věnoval více čerpání dotací než veřejným zakázkám. Dříve pracoval například na Státním fondu životního prostředí v době, kdy resort vedl ministr Libor Ambrozek (KDU-ČSL).
Žák si za svým novým poradcem, o jehož jmenování jako první informovala Česká pozice, stojí i přes jeho spornou minulost v zakázkách. "Má velmi dobré zkušenosti s čerpáním evropských peněz a záchrana evropských peněz je pro mě prioritou," říká Žák. "Pokud ho uřídím, bude pro ministerstvo velmi dobrou posilou," dodal. Podle jeho slov svědčí o Libigerových kvalitách například to, že spoluzakládal sdružení Access EU, které spojuje lidi hájící v Bruselu své zájmy.
Libiger se chce zaměřit hlavně na to, aby byl dobře nastaven tok evropských peněz do dopravy pro Operační program Doprava 2 i vyčerpání současného programu. "Myslím, že v tom ministerstvo dost zaspalo a projednávání s Bruselem musí být intenzivnější," tvrdí.
Některé sporné tendry skončily u soudu
Z Allowance odešel Libiger oficiálně loni, vzápětí se však stal předsedou představenstva společnosti Allowance Group, která Allowance vlastní. Funkci složil 1. srpna. "Teď už s firmou nemám nic společného," dodal.
Allowance se specializovala hlavně na zakázky financované z Operačního programu Životní prostředí; ministerstvo už kvůli rozsudku zpochybňujícímu regulérnost losování zastavilo výplatu dotací některým klientům této firmy.
Některé tendry skončily i u soudu: Skanska například žaluje losovačku v Raspenavě na opravu silnic po povodních. Otisk firmy zůstal i na dopravě: organizovala jednu zakázku Ředitelství vodních cest.
Politici příchod Libigera příliš nekomentují. "Ministr nese stoprocentní osobní zodpovědnost za svoje poradce a za jejich výběr. Nejsou to klasičtí úředníci, ale nejbližší lidé ministra, za které přebírá plnou odpovědnost," zdůraznil například exministr dopravy Zbyněk Stanjura (ODS).