Zisky pornoprůmyslu v USA jsou záhadou. Dává vydělat i známým hotelům

  19:17aktualizováno  19:17
Odhady příjmů z americké pornografie jsou tak trochu záhadou. V roce 2012 respondenti z průzkumu informačního serveru XBIZ odhadli, že činí přibližně pět miliard dolarů ročně. Jiní věří, že je toto číslo i několikanásobně vyšší. „Vzhledem k tomu, že většina firem je soukromá, není možné získat přesný odhad,“ říká Alek Helmy, zakladatel společnosti XBIZ poskytující informace z porno průmyslu.
(ilustrační snímek)

(ilustrační snímek) | foto: Alan CC-BY-SACreative Commons

Soukromé společnosti a pirátství nejsou jediné faktory, které cestu ke konkrétním číslům pornoprůmyslu činí o poznání těžší. Výzkumní pracovníci často házejí velké pornografické společnosti do jednoho pytle s amatérskými weby a striptýzovými kluby, zatímco jiní je naopak oddělují. Informuje o tom server Quartz. 

„Bezpečný odhad je, že stojí miliardy. Ale nikdo přesně neví, kolik,“ konstatuje Dan Miller, generální ředitel magazínu AVN, jež informuje o novinkách v pornografickém průmyslu.

Pornografie je mezi lidmi jasně oblíbená, což dokazuje i fakt, že se server Pornhub loni těšil z téměř 29 miliard zhlédnutí. Skutečná ekonomická moc průmyslu však zůstává nadále skrytá. Jak uvedl server Frontline, z porna nepřímo profitují i ty společnosti, které s ním na první pohled nemají moc společného.

Díky „filmům pro dospělé“ vydělaly miliony dolarů i americká telekomunikační společnost AT&T, poskytovatel satelitní televize DirectTV nebo hotelový řetězec Marriott, který svým zákazníkům do roku 2011 nabízel pornografické filmy za poplatek. „Je to taková bláznivá teta v podkroví. Všichni vědí, že existuje, ale nikdo o ní nemluví,“ prohlásil úředník AT&T pro The New York Times.

Anonymně a online

Revoluční byl pro pornoprůmysl příchod internetu. Technologie toto odvětví totiž pomohly popularizovat a lidé díky nim surfují z pohodlí domova. Internet dává lidem pocit anonymity, zákazníci sledují videa, chatují a platí kreditními kartami. A to všechno online.

Ale stejně jako v hudebním průmyslu, i v případě porna snižují příjmy pirátské nahrávky. Společnosti se tak musely přizpůsobit novému obchodnímu modelu: zavést edukační kurzy, živé kamery. Porno má dnes také vlastní obchodní publikace, talentové agentury a lobbisty.

Pornografický průmysl má navíc moc ovlivňovat chování některých zákonodárců. Třeba ty kalifornské, kteří v roce 2016 navrhli opatření, která vyžadují, aby pornoherci používali během natáčení kondomy. Od návrhu se ale upustilo kvůli zkušenosti z Los Angeles z roku 2012. Na základě stejného požadavku v tomto státě tehdy poklesly žádosti o povolení vysílání pornografie o 95 % během čtyř let. 

Las Vegas, kde kondomy povinné nebyly, naopak zaznamenalo padesátiprocentní nárůst. A to v horizontu jediného roku. Společnosti profitující z porna jednoduše přesídlily tam. „Pokud by se tento scénář opakoval, znamenalo by to pro Kalifornii každoroční milionové ztráty na daních,“ odhaduje Quartz.

Je zřejmé, že pornografie má v americké ekonomice své místo stejně pevné jako jiné společnosti produkující zábavu. Množství peněz, které vydělají, experimenty s novými obchodními modely, a schopnost ovlivňovat zákonodárce, navíc svědčí o pravé síle tohoto průmyslu. S novými technologiemi však budou obchodníci pravděpodobně hledat i nové způsoby, jakými by si obscénní zisky zajistili.

Autor:

Nejčtenější

Dráhy nevědí, co s historickými vlaky. Prodělávají jim 40 milionů ročně

Lokomotiva řady 750.356 přezdívaná Brejlovec je jednou z těch, kterou chtějí...

Na ministerstvech dopravy a kultury vzniká plán na záchranu parních lokomotiv a dalších historických vozidel, o které...

Cigarety bez dýmu. Firma láká Čechy na zahřívaný tabák, lékařka varuje

Americká společnost Philip Morris představila novou generaci zahřívaných...

Společnost Philip Morris ČR v úterý představila novou generaci zahřívaných cigaret bez kouře iQOS 3. Vedle ní přišla i...

Obchody si akcemi Black Friday utahují smyčku kolem krku, říká odborník

Black Friday

Od pondělí 19. listopadu začnou u některých obchodníků výprodeje na tzv. Černý pátek. Řada e-shopů však ve snaze zvýšit...

Zemřel majitel výrobce optiky Meopta. Přezdívalo se mu přerovský Baťa

Úspěšný byznysmen Čechoameričan Paul Rausnitz, který v 90. letech zachránil...

V neděli zemřel podnikatel a válečný veterán Paul Rausnitz, který ze dna přivedl ke globálnímu úspěchu výrobce...

Pošta měří, jak se její zaměstnanci při práci „zapotí“

Měření fyzické zátěže zaměstnanců České pošty

Pošťáci se baví. Česká pošta svým zaměstnancům měří, jak se za směnu fyzicky namáhají. Letos za to utratila téměř půl...

Další z rubriky

U Šanghaje otevírají unikátní hotel, postavili ho v zatopeném lomu

Nedaleko čínské finanční metropole Šanghaje ve čtvrtek slavnostně otevřeli pětihvězdičkový hotel. Stavba je umístěná...

Svatomartinské po francouzsku. V Lyonu narazili sudy Beaujolais Nouveau

Oficiální otevření sudů s letošním ročníkem vína Beaujolais Nouveau ve...

Svatomartinským vínem listopadové oslavy nekončí. Čtvrtkem totiž započal prodej známého francouzského mladého vína...

Žádné pokladny, žádné fronty. Futuristickým nákupům Amazonu roste konkurence

Obchod Amazon Go v americkém Seattlu

Podle vizionářů tkví budoucnost nakupování potravin v technologiích, které zruší pokladny a odstraní tak dlouhé fronty,...

Najdete na iDNES.cz