Porovnávat ceny bude snazší

Patnáctý březen se každoročně připomíná jako světový den práv spotřebitelů. Myslíte si, že tuzemští spotřebitelé mají stejná práva jako zahraniční spotřebitelé?

Těch práv, která jsou již dvacet let zakotvena v deklaraci OSN a která spotřebitelům poprvé přiznal americký prezident John F. Kennedy, když ve svém projevu 15. března 1962 prohlásil: "Spotřebitelé ­ a to jsme my všichni ­ jsou nejsilnější skupinou, která ovlivňuje téměř každé veřejné i soukromé ekonomické rozhodnutí. Ale zároveň je to také jediná skupina, jejíž názory jsou často přehlíženy." Práva tuzemských spotřebitelů se od evropských už příliš neliší.

Jedním z posledních, kterým jsme srovnali krok s Evropskou unií, je dvouletá záruční doba, kterou čeští spotřebitelé získali na začátku tohoto roku. Brzy by měla přibýt další výhoda ­ možnost snadněji porovnávat ceny v obchodech.

Poslanecká sněmovna schválila nedávno v rámci zákona o cenách i povinnost uvádět u některého zboží takzvanou jednotkovou cenu, tedy cenu za kilogram, litr nebo metr. Tuzemský spotřebitel tak získá stejnou možnost porovnat si ceny zboží, které se na trhu nabízí v různém balení, jakou mají zákazníci v EU už od roku 2000.

 Výběr v obchodě bude podstatně jednodušší než dosud. Porovnat, kolik stojí litr limonády, když jedna lahev má 0,33 a druhá 1,5 litru, nebo posoudit, která káva je dražší, když jeden sáček má čtvrt kila a druhý sedmdesát gramů, bude velmi snadné.

Práva spotřebitelů

základní potřeby

právo na přístup k základním druhům zboží a služeb   (strava, oblečení, přístřeší, zdravotní péče, vzdělání a hygiena)

bezpečnost

právo na ochranu před výrobky a službami ohrožujícími zdraví nebo život

informovanost

právo na přístup k údajům, na jejichž základě se může spotřebitel odpovědně rozhodnout, a na ochranu před zavádějící a klamavou reklamou

možnost volby

právo na výběr zboží nebo služeb uspokojivé kvality za konkurenční ceny

zastoupení

právo prosazovat zájmy spotřebitelů a účastnit se tvorby ekonomické politiky

náprava

právo na spravedlivou náhradu za zkreslené či nepravdivé údaje o zboží nebo službách

vzdělávání

právo získávat znalosti a schopnosti, které potřebuje informovaný spotřebitel

zdravé prostředí

právo na životní prostředí, které spotřebitele neohrožuje


Pramen: Consumers International