Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Porschemu by bylo 130 let

  1:00aktualizováno  1:00
Ferdinand Porsche se řadí mezi legendy automobilového průmyslu podobně jako třeba Ettore Bugatti nebo Enzo Ferrari. Konstruktér, který se narodil 3.září přesně před 130 lety ve Vratislavicích nad Nisou, stál za vznikem lidového vozítka, populárního Volkswagenu Brouk.

Volkswagen - výroba - Sériová výroba "brouků", lidového vozítka, za jehož vznikem Porsche stál na fotografii z roku 1940. | foto: Profimedia.cz

Porscheho jméno je dnes známé hlavně díky továrně, kterou založil jeho syn Ferry. Ta vyrábí luxusní sportovní vozy Porsche.

Tank jménem Ferdinand
Kvůli svému nejslavnějšímu výtvoru, lidovému vozu, však Porsche spolupracoval s nacisty, což ho po válce přivedlo do vězení. Konstruktér se za války věnoval i vývoji tanků a další obrněné techniky, jednomu stíhači tanků se na jeho počest říkalo Ferdinand.

Pro Porscheho nebyla vojenská výroba nic nového, věnoval se jí už na počátku století; až do roku 1918 ve firmě Austro-Daimler pracoval i pro rakousko-uherskou armádu.

Působení Ferdinanda Porscheho v nacistickém Německu má dodnes trpkou příchuť. Stál v čele firmy Volkswagenwerk, založené původně pro výrobu Brouka. K té pod jeho vedením nedošlo, za války přešla na vojenskou výrobu. 

V továrně i konstrukční kanceláři tehdy nedobrovolně pracovalo na 20 tisíc lidí – nuceně nasazených z východní Evropy, sovětských válečných zajatců i Židů.

Práce na lidovém voze pro Německo mohla být úspěšným vyvrcholením Porscheho dlouholeté kariéry.

Porscheho večerní studium
Syn klempíře měl sice původně pokračovat v otcově řemesle, od dětství ho však bavila elektřina a otec ho nakonec poslal do Liberce na průmyslovku. V osmnácti letech odešel Porsche na zkušenou do Vídně, hlavního města mocnářství, kde nakonec působil dalších 30 let.

Pracoval tam nejprve pět let pro elektrofirmu Bela Egger. A po večerech načerno docházel na přednášky na vídeňskou Techniku. To bylo jediné formální vzdělání, kterého se mu kdy dostalo.

Poprvé se Porsche proslavil v roce 1900 na světové výstavě v Paříži, když začal pracovat jako konstruktér u automobilovéfirmy Jacob Lohner. V Paříží  představil elektromobil Porsche-Lohner s revolučním řešením pohonu: každé kolo mělo vlastní elektromotor.

V roce 1906 nastoupil jako technický ředitel do společnosti Austro-Daimler. Tam konstruoval letecké motory i automobily.

Brouk vznikal ve Stuttgartu
Po první světové válce a rozpadu Rakouska-Uherska získal Porsche československé občanství (měl ho do roku 1935), působil  však nadále v Rakousku a hlavně v Německu.Pět let byl ve vedení společnosti Daimler Benz, kde zkonstruoval například závodní Mercedes SSK. V roce 1929 se nakrátko vrátil do Rakouska vést technické oddělení firmy Steyer.

Na začátku 30. let pak ve Stuttgartu založil vlastní konstrukční kancelář, kde vznikly první návrhy na lidový vůz, základ pozdějšího Brouka.

Myšlenka automobilu pro široké masy zapadla do plánů nastupujícího nacistického režimu. Po lidovém rozhlasovém přijímači Volksempfängeru měl přijít automobil téměř pro každého, Volkswagen.

Smlouva mezi kanceláří Porsche a Říšským svazem automobilového průmyslu na jeho výrobu byla uzavřena v červnu 1934, v roce 1938 se začala rodit továrna ve Wolfsburgu, dnešním sídle Volkswagenu. Statisíce Němců v té době spořily na vysněný vůz na vkladních knížkách.

Přišla však válka a místo kulatého Brouka automobilka vyráběla hranaté vojenské vozy KdF Kübelwagen. K civilní výrobě se továrna vrátila hned po válce, ale bez Porscheho, který byl ve vězení.

O rodinný podnik se staral syn Ferry, který v Rakousku chystal výrobu sportovních vozů. První Porsche neslo označení 356 a používalo řadu dílů z Brouka.

Ferdinand Porsche se dočkal prvních sériových aut i přesunu firmy zpět do Stuttgartu. Sportovních úspěchů a světové proslulosti firmy se už však nedožil. Zemřel 30. ledna 1951 na následky infarktu. Porscheho rodina však neodešla ani z Volkswagenu, jeho vnuk Ferdinand Piëch firmu vedl v letech 1993 až 2002.

Autoři: ,


Nejčtenější

Dostanu o 5 Kč na hodinu navíc? Beru. Firmy tápou nad odchody zaměstnanců

Ilustrační snímek

Potravinářské řetězce, sklady nebo pošta mají jedno společné: až třetina zaměstnanců tam nevydrží déle než rok. Nemají...

10 LET OD KRIZE: Místo práce jsme stříleli vrtulníky, říká bývalý bankéř Lehmanů

Nik Storonsky, zakladatel a šéf britského bankovního start-upu Revolut.

Před deseti lety oběhly celý svět fotky bankéřů, jak s papírovými krabicemi vyklízejí své kanceláře na Wall Streetu....



Pět týdnů dovolené, vyšší mzdy a kratší pracovní týden, požadují odbory

Předseda ČMKOS Josef Středula na shromáždění odborářů před začátkem...

Na třináct set odborářů z celé republiky přijelo v úterý do Prahy, aby formulovali své požadavky. Chtějí zvýšení mezd o...

Pojištění proti pokutám je přitěžující okolnost, rozhodl Nejvyšší správní soud

policie radar měření rychlost celostátní akce

Uzavření pojistky proti pokutám může být ve správním řízení bráno jako přitěžující okolnost, upozornil deník Právo na...

Prověřte, jak získal majetek! Na finanční správu přišlo 1 173 podnětů

Ilustrační snímek

Už třetím rokem Češi hlásí příjmy, které se nemusejí psát do daňových přiznání. Pokud to neudělají, riskují do budoucna...

Další z rubriky

Dostanu o 5 Kč na hodinu navíc? Beru. Firmy tápou nad odchody zaměstnanců

Ilustrační snímek

Potravinářské řetězce, sklady nebo pošta mají jedno společné: až třetina zaměstnanců tam nevydrží déle než rok. Nemají...

Robotů se nebojme, dají nám víc práce, tvrdí Světové ekonomické fórum

Obchod Robot Cache

Díky technologickému pokroku může ve světě vzniknout do poloviny příštího desetiletí dvojnásobný počet pracovních míst,...

Vláda kývla na rozpočet a schodek čtyřicet miliard, vzrostou penze i platy

Prezident Miloš Zeman dorazil na středeční jednání vlády Andreje Babiše, která...

Klíčový zákon roku, návrh státního rozpočtu na příští rok se schodkem 40 miliard korun, schválila menšinová vláda ANO a...

Najdete na iDNES.cz