Ilustrační snímek

Ilustrační snímek

Nevhodné dárkové poukazy se dají v Británii prodat na speciálním webu

  • 8
Dárkové vouchery na zboží, wellness služby nebo různé zážitky jsou oblíbenou formou vánočního dárku. Jen v Británii se za ně utratí kolem 5,6 miliardy liber (177,4 miliardy korun). Poukazy v hodnotě přes 302 milionů liber se ale nikdy nevyužijí. Tyto vouchery ale mohou jejich majitelé přes speciální web poslat dál.

Během prvního lednového týdne lidé začínají vracet nevhodné vánoční dárky. Například ve Spojených státech zákazníci pošlou obchodníkům zpět věci za skoro 30 milionů dolarů (775,5 milionu korun). Vracení věcí tu vrcholí 5. ledna, který tak přepravní služba UPS pojmenovala Národním dnem vracení, píše americký server Quartz.

Oblíbenou variantou vánočního dárku jsou vedle peněz i různé vouchery, tedy poukazy na zboží či služby. Ani s těmi se však darující nemusí trefit do vkusu svých blízkých. V Británii proto vznikl portál, kde mohou lidé takové dárky vracet. Samozřejmě se slevou. Dostanou za ně zhruba o pětinu méně, než byla jejich původní hodnota.

Na webové stránce Zeek.me se dají poukazy prodat za hotové. Funguje to podobně jako aukční portál eBay, konstatuje britský Daily Mail.

Voucher musí mít hodnotu mezi 10 a 500 britskými librami (317 až 15 837 Kč), pocházet od obchodníka s alespoň pěti pobočkami a být platný minimálně měsíc v digitální verzi nebo tři měsíce v podobě papírové karty.

Portálu Zeek stačí poslat fotku fyzického poukazu nebo kód digitálního voucheru. Pokud portál uzná, že poukaz je pravý, nabídne ho svým zákazníkům.

Prodávající se ale musí smířit s tím, že voucher musí nabídnout jednak s minimálně desetiprocentní slevou oproti původní hodnotě. Jinak by pro zájemce o něj bylo výhodnější poukaz koupit přímo u obchodníka a navíc s delší platností. Dalších sedm procent z hodnoty poukazu zkasíruje Zeek jakožto zprostředkovatel. Za původně stolibrový poukaz (3 167 Kč) tak prodávající dostane maximálně 83,7 libry (2 651 Kč). Peníze mu přijdou do 14 pracovních dnů od odeslání fyzického poukazu nebo prodeje digitálního voucheru.

Britská vláda plánuje platnost poukazů prodloužit na nejméně dva roky a zvýhodnit podmínky jejich použití. Diskutuje se také o tom, jak chránit zákazníky s poukazy, jejichž vydavatelé zkrachovali. V současnosti jsou některé poukázky platné jen půl roku, jiné skrývají různé poplatky. Najdou se i vouchery, na nichž není platnost vůbec vyznačena a zákazníci tak nevědí, do kdy je mohou uplatnit.