Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu


Konec front na letištích. Portugalci prorážejí se skenerem obličeje

  15:30aktualizováno  15:30
Monako (od zpravodaje iDNES.cz) - Vítězové soutěže Podnikatel roku z Portugalska instalují skenery na letištích. Jejich cílem je, aby pas nemusel opustit kapsu. Umožňují to kiosky Vision-Box. Ty už pracují na osmdesáti letištích v Evropě, USA i Jižní Americe.

Portugalští Podnikatelé roku Miguel Leitmann (vlevo) a Bento Correia dobývají světová letiště se skenerem Vision-box. | foto: Flickr.com

Vytáhnout, ukázat, zastrčit. A znovu. A ještě jednou. Než usednete do letadla, musíte tenhle pohyb na letišti zopakovat několikrát. Každou chvíli od vás personál požaduje občanku či pas a palubní lístek. Šmátrání do kapes obtěžuje, zdržuje a vytváří fronty.

Finalisté soutěže EY Podnikatel roku Miguel Leitmann a Bento Correia z Portugalska přišli na způsob, jak to celé urychlit. Jejich firma Vision-Box instaluje na všech kontrolních místech na letištích systém se skenery, které porovnají biometrické údaje z osobního dokladu s vaším obličejem. A pustí vás dál, jen pokud jste to skutečně vy.

„Naše technologie usnadní život pasažérům i letištnímu personálu,“ říká Leitmann. Se svým kolegou přiletěli do Monaka jako národní vítězové na vyhlášení výsledků prestižního podnikatelského klání. A na blízkém letišti v Nice čekali po příletu přes tři čtvrtě hodiny, než lidé za přepážkou pasažéry zkontrolovali.

Fotogalerie

A Portugalci říkají, že kdyby na Azurovém pobřeží byly instalovány jejich kiosky, vše by proběhlo rychleji. Navíc skenery jsou prý mnohem přesnější než kontrola úředníky za přepážkou. „Spolehlivost je 98 procent, ta zbývající dvě procenta systém pošle na důkladnější prohlídku,“ tvrdí Leitmann.

Skenery podle něj poznají, pokud se je někdo snaží podvést. „I když si nechají narůst vousy nebo vlasy. Ale hlavně, podvodníci nikdy nevědí, co všechno porovnáváme. Navíc ten systém často měníme. A když není identifikace úspěšná, pasažéra vždy odešleme na lidskou kontrolu,“ dodává Leitmann. „Když někdo něco skrývá, většinou jde rovnou k manuální kontrole, protože ví, že u ní má větší šanci projít,“ dodává.

Úspěch ve světě

Kiosky od Vision-Box už dnes pracují na 80 letištích v Evropě, USA i Jižní Americe. Tržní podíl v Evropě dosahuje prý 90 procent, celosvětově 30 procent. V Česku však zatím řešení Vision-Boxu chybí.

Celkem už firma instalovala na tisíc různých systémů – od bank přes hraniční přechody až po kamerový systém na předloňském fotbalovém šampionátu v Brazílii, kde pomáhal odhalovat agresivní fanoušky.

Podnikatel roku

Leitmann vysvětluje, že technika rozpoznání obličeje je uživatelsky nejpřívětivější a v současnosti zároveň nejspolehlivější. „U otisku prstu se lidé musí zastavit, hodně lidí to nedělá správně, navíc je to velmi citlivé. Problém je, když se při vaření říznete, brzy ráno to je méně spolehlivé než odpoledne. A u duhovky zase musíte přistoupit těsně ke kameře,“ objasňuje Leitmann.

Kolegové, kteří před založením společné firmy v roce 2001 pracovali pro obranný a letecký průmysl, chtějí jít ještě dál. „Pracujeme na tom, aby na letišti nebylo vůbec třeba ukazovat jakýkoliv dokument ani palubní lístek. Na všech kontrolách byste jen ukázali svůj obličej, systém zkontroluje vaši identitu a pustí vás dál,“ říká Leitmann.

Něco takového testují na lince mezi amsterdamským letištěm Schiphol a karibským ostrovem Aruba. O tento systém se údajně zajímají i další vzdušné přístavy, protože díky němu mohou hodně ušetřit.

„Věříme, že jednou budeme moci cestovat, aniž bychom měli papírový pas. Bude stačit jen biometrická informace v mobilu,“ říká Leitmann. Ale více předvídat šéfové z Vision-Boxu nechtějí. Problém totiž je, že všechny předpovědi vycházejí ze současných znalostí.

„Většina věcí, které se lidé pokusili předpovědět před třiceti lety, se nestala. Nebo se udál úplný opak. Nikdo třeba nepředpovídal, že budeme tolik spoléhat na smartphony, naopak si všichni mysleli, že budeme mít vytištěné čárové kódy v zátylku,“ dodává jeho kolega Correia.

Data míří k Interpolu

Největší konkurencí jsou pro jejich firmu, která zaměstnává tři stovky lidí, velcí systémoví integrátoři. Leitmann však tvrdí, že jejich řešení je na rozdíl od nadnárodních korporací flexibilní a otevřené. „Systémy, které dodávají korporace, jsou velkou černou skříňkou. My dokážeme náš software otevřít a ukázat, co všechno umí,“ říká.

Systém je propojen s Interpolem, vládními databázemi a databázemi aerolinek. „Všechny údaje jsou v bezpečí, je to stejné, jako když jdete k přepážce. Data, která musí být opravdu chráněná, jsou to, co nosíte ve vlastní kapse,“ uzavírá Leitmann.




Nejčtenější

Nový ford i milion. Stát vybral šťastlivce, kteří sbírali účtenky

Účtenkovka při svém startu uživatele zarazila šíří požadovaných povolení.

Ve středu proběhlo vůbec první slosování státní účtenkové loterie. Kolem sedmé hodiny večerní, kdy měly být na adrese...

Gigantická zakázka na letadla: klient si u Airbusu objednal 430 letadel

letadlo Airbus A320neo

Pouštní Dubaj se na několik dní proměnila v obří tržiště letadel. V jednom určitě nezklame. Jak se už stalo zvykem,...



Česko se stává tygrem střední Evropy. Ekonomika mohutně roste

Řezač plamenem

Česká ekonomika i v prázdninovém vlažnějším módu mohutně rostla. Od července do září, meziročně zvýšila výkon o pět...

Škoda bude v Mladé Boleslavi vyrábět auta s čistě elektrickým pohonem

(Ilustrační snímek)

V Česku se budou vyrábět elektromobily i klíčové součástky k bateriím. Škoda Auto v pátek potvrdila, že její první...

Test dětských moučníků: svačinky bez bílkovin, zato plné cukrů a tuků

Ilustrační snímek

I když dětské snacky vypadají jako ideální školní svačina, raději zůstaňte u ovoce nebo chleba. Ty dítěti dodají...

Další z rubriky

Pietro Filipi mění majitele, 80 procent módní značky získal investor Mička

Pietro Filipi

Společnost C2H českého investora Michala Mičky koupila 80 procent české módní značky Pietro Filipi od zakladatele firmy...

Jsme McDonald’s pro jízdu na kole, říká manažer, který rozjíždí sdílení kol

ofo, čínský bikesharingový startup, funguje nově v Praze 7. S rozjezdem zde jim...

Sdílení kol dává smysl až ve chvíli, kdy bude bicyklů v ulicích hodně. Společnost Ofo ale nechce dopustit, aby v Praze...

Víc práce o víkendu nechceme, hrozí stávkou odbory ve Škodě

Výroba nové Škody Yeti v Kvasinách

Odbory ve Škodě Auto rozvířily emoce hned na začátku kolektivního jednání o pracovních podmínkách v příštím roce....



Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.