Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Prázdná ranvej do nikam. Nové portugalské letiště zeje prázdnotou

  13:06aktualizováno  13:06
Moderní portugalské letiště u města Beja zeje prázdnotou. Stavbu za desítky milionů eur za dva roky využilo jen asi pět tisíc pasažérů. Ředitel letiště se ale nevzdává, chce vzdušný přístav přebudovat na cargo terminál. Jenže krizí stižené Portugalsko na to nemá prostředky.

Nové mezinárodní letiště v portugalském městě Beja zeje prázdnotou. Aerolinky se přitáhnout nepodařilo. | foto: Wikimedia Commons

Mezinárodní letiště v portugalském městě Beja vypadá velmi úhledně. Všechno nové, všude čisto a uvnitř šest odbavovacích přepážek, stánek půjčovny aut a okénko s turistickými informacemi. Zkrátka vše jak má být.

Křišťálová lupa

Jenže při pohledu na moderní letiště v malebném portugalském kraji Alentejo něco nehraje, všímá si bruselský server EUObserver. Letiště se využívá jen minimálně a přes tři kilometry dlouhá ranvej zeje prázdnotou.

Od okamžiku, kdy tamní vedení města před dvěma lety přestřihlo pásku při slavnostním otevření, prošlo tamní letištní halou jen něco málo přes pět tisíc pasažérů z méně než dvou set letů. Pro představu - lisabonské letiště jen v loňském roce odbavilo okolo 15 milionů lidí.

Ani letošek není nikterak zářný. Letiště má pro tento rok nasmlouvaných devadesát letů, tedy zhruba dva lety týdně, upřesnil serveru ředitel letiště Pedro Neves. Navzdory mizivé aktivitě však letiště podle licenčních dohod musí být připraveno přijmout do tří hodin po ohlášení jakékoli letadlo. Na místě je neustále sedmnáct zaměstnanců.

Krize nebo špatný management?

Přestavbu někdejší vojenské základny v mezinárodní letiště financovala portugalská vláda společně s Evropskou unií. Projekt vyšel na 33 milionů eur (tedy zhruba 840 milionů korun). Podle serveru není jasné, co způsobilo, že letiště zůstává takřka nevyužité.

Kupříkladu irská přepravní společnost Ryanair uvažovala o pronájmu kapacity v Beje, ale nakonec se rozhodla pro Faro v jihoportugalském regionu Algarve, oblíbené turistické destinaci.

Neves však neztrácí optimismus. Doufá, že se počet klientů letiště výrazně zvýší v letech 2017 až 2018. Vedení ztrátového letiště plánuje, že by ho mohly využívat nákladní letecké společnosti.

K tomu by se však podle Nevese musel postavit nový hangár pro dopravní letouny v ceně zhruba 11 milionů eur. Stavět se mělo začít už loni na podzim, ale kvůli nedostatku peněz byl projekt odložen. Portugalsko je totiž jednou ze zemí EU, kterou nejvíce zasáhla hospodářská krize.

Autoři: ,




Hlavní zprávy

Další z rubriky

Rekonstruovaná souprava Pendolino - 1. třída
Pendolino dostalo nový interiér a vrátilo se do pravidelného provozu

V pondělí ráno se na svou první pravidelnou cestu vydala první rekonstruovaná souprava Pendolino. Nasazena byla na trasu z Prahy přes Olomouc a Ostravu do...  celý článek

Zátěžová zkouška prackovické estakády dálnice D8.
Z D8 zmizí ve středu poslední omezení, nejdřív se však na půl dne zavře

Nejpozději ve středu v pět odpoledne řidiči projedou úsekem dálnice D8 mezi Bílinkou a Řehlovicemi bez omezení. Provoz na Prackovické estakádě byl sveden do...  celý článek

Ryanair létá výhradně s Boeingy 737-800
Ryanair zruší až padesát letů denně, chce zlepšit dochvilnost

Nízkonákladová společnost Ryanair po dobu následujících šesti týdnů, tedy do konce října, zruší denně 40 až 50 svých letů. Důvodem má být zlepšení...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.