1. Dejte přednost prověřenému prodejci
Pokud chcete mít jistotu, že váš nákup přes internet proběhne bez problémů, obraťte se na prodejce s certifikátem Asociace pro elektronickou komerci APEK. Ten potvrzuje, že obchodník dodržuje základní pravidla bezpečného a bezproblémového nákupu. Nemělo by se vám proto stát, že dostanete neúplné nebo nepravdivé informace, nastanou problémy při nákupu a prodejce s vámi nebude komunikovat při případné reklamaci.
Další dobrou možností je zjistit, jaké mají s e-obchodem zkušenosti například vaši známí nebo další zákazníci. Nikdo vám však nezaručí, že vás daný obchod nikdy nezklame. Může nastat mnoho kupních situací, kdy se z nějakého důvodu obchodník se spotřebitelem nedohodne.
2. Dobrý obchod uvádí všechny informace
Na internetu také najdete spoustu obchodů, které certifikát APEK nemají, ale přesto jde o seriózní firmy. Pokud na webových stránkách prodejny najdete veškeré informace, které byste jako spotřebitelé měli mít - identifikační údaje prodejce, informace o výrobku, jeho ceně, dopravě nebo obchodních podmínkách - je to první signál, že žádné problémy nenastanou.
3. Balíček vyzvedněte, jinak budete platit penále Rozšířeným omylem je, že nevyzvednutím zásilky na poště dáváte prodejci na vědomí, že o zboží nemáte zájem a odstupujete od smlouvy. Skutečnost je však úplně jiná. Uzavřením kupní smlouvy se totiž prodávající zavazuje zboží dodat a vaší povinností je ho převzít a zaplatit. Když si objednané zboží na poště nevyzvednete, tak to rozhodně v pořádku není a už vůbec se tím nezbavujete své zákonné povinnosti. Navíc dokud neodstoupíte, nejlépe písemně, od smlouvy, tak vám běží úrok z prodlení za nezaplacenou kupní cenu. Odpovídáte i za škodu, která prodávajícímu vznikne v důsledku nevyzvednutí zásilky. Jestliže se rozhodnete, že zboží nechcete, a odstoupíte od smlouvy až poté, co bylo zboží expedováno, musíte odesilateli zaplatit poštovné.
4. O poškozeném balíku sepište protokol
Podle zákona je za zboží odpovědný prodávající až do doby převzetí zásilky zákazníkem. Zboží byste tedy měli reklamovat u prodejce. Problém bývá s prokazováním, kdy škoda vznikla. Proto je dobré si při převzetí od dopravce balík pečlivě prohlédnout, zda není poškozený. Pokud bude, nechte si to zapsat do předávacího protokolu. A když bude balík výrazně promáčklý, raději ho vůbec nepřebírejte a požadujte výměnu zboží. V tomto případě se nemusíte bát penále za nepřevzetí zásilky. Prodejce totiž nesplnil svou povinnost - dodat vám zboží v bezvadném stavu.
5. Nejrychlejší je platba kartou
U ověřených obchodů se vám spíše vyplatí platit kartou než až při převzetí zboží. Dodání na dobírku totiž bývá obvykle dražší, protože platíte za zprostředkování určité služby. Za poštovné tak dáte například padesát korun, při dodání s dobírkou stokorunu.
Při použití karty má obchodník okamžitě potvrzenou platbu, takže může zboží ihned odeslat. Naopak když budete platit převodem z účtu, musíte počítat s tím, že obchodník dostane peníze až po dvou třech dnech, o které se zpozdí datum odeslání.
Další možností je platba přes zprostředkovatele - www. paysec.cz nebo www.paypal.com. Například na český paysec.cz stačí převést určitou částku, z které se pak odečítají vaše jednotlivé nákupy. Výhodou je, že jsou zde výrazně nižší poplatky za platbu než převodem z účtu nebo platební kartou. Proto je tento způsob placení výhodný, především pokud kupujete levnější zboží.
Pokud však nakupujete u obchodu, s nímž ještě nemáte zkušenosti, je vhodnější zvolit hotovostní platbu při převzetí zboží.
Nevýhodou všech bezhotovostních plateb je, že obchodníkovi zaplatíte dříve, než vám odešle zboží.