Poškozuje německý zákon české dopravce? Odpovídal zástupce ČESMAD

Vojtěch Hromíř, tajemník sdružení autodopravců ČESMAD.
velikost textu:
vydáno 23.2.2018 12:40
Tuzemské kamionové cítí největší ohrožení v posledních letech. Řítí se na ně lavina stovek sporů, v nichž čeští řidiči požadují dorovnání platů na německou úroveň. Řidiči zpravidla chtějí doplatit stovky tisíc za několik let. Tajemník sdružení ČESMAD Vojtěch Hromíř odpovídal, jaké riziko to pro firmy představuje.

Konec rozhovoru

Osobnost již neodpovídá. Čtenáři se ptali do 23. února 2018 do 13:40

OTÁZKA: Vážený pane tajemníku, když německá spediční firma, s německými náklady, s německými mzdami (a jistě to není minimální německá mzda) dokáže na německém trhu konkurovat, vytvářet zisk, proč česká spediční firma není schopná platit minimální německou mzdu jen po dobu výkonu českého řidiče v Německu a ihned všichni mluví o krachu a nemožnosti konkurovat? Děkuji a přeji hezký den. Jan Cepek
Vojtěch Hromíř, tajemník sdružení autodopravců ČESMAD. Vojtěch Hromíř: Zdravím Vás, německý dopravce nebo speditér dostává podstatně vyšší cenu za stejnou práci. Jste z MPSV, tak jistě víte, jak se liší složky odměňování v D a CZ, jaká je výše stravného a odvody z mezd. 45 E stravné, 40% kapesné, 34% odvody z mezd, to jsou vše náklady pro dopravce. V dopravě je brutální konkurence a neefektivní kontrola, navíc si konkurují zaměstnavatelé a OSVČ, pro které min. mzdy neplatí. Proto dopravce od zákazníka nedostává dost, aby mohl tyto mzdy vyplácet. A ano, německá firma platí řidiči více, ovšem se započtením všech složek to už tak pravda není. Na druhou stranu si konkurujeme s dopravci z PL, RO, HU, kteří tlačí ceny dolů. Pánem situace je zákazník. 23.2.2018 12:54
OTÁZKA: Dobrý den přeji, chci se zeptat na váš názor na tento problém. Je dobře, že o doplacení takovýchto částek řidiči žádají? Když to vezmu, jen díky tomuto německému zákonu můžou řidiči prakticky „zrujnovat“ svého zaměstnavatel. Než Německo tento zákon uplatnilo tak měli čeští řidiči nárok na stejné peníze, jako mají teď, ale teď by chtěli víc. Působí to na mě, jako by někteří byli nenasytní, přitom jsem četl výstižné vyjádření pana Felixe na facebookovém profilu ČESMADu, že marže z podnikání se pohybuje kolem 1-2%, což je fakt, ale řidiči to bohužel nevidí a ne jen oni. Člověk co má dopravu není automaticky milionářem. Říkám si, proč vlastně ještě tedy v České republice pracují, když je to v Německu o tolik lepší, tak ať si tam jdou. Pak si spočítají náklady na dojezd atd. a jsou na tom podobně. Samozřejmě neschvaluji styl třeba tří víkendů venku a pak víkend doma, ale jsou zde i firmy, u kterých se dá vyjezdit hezký peníz a řidič může být každý víkend doma. Co vy na to? František
Vojtěch Hromíř, tajemník sdružení autodopravců ČESMAD. Vojtěch Hromíř: Máte naprostou pravdu. Řidiči mají možnost se rozhodnout, jak uznají za vhodné, ale dopravci z malých marží mzdu dorovnat nemohou a zákazníci plně využívají své síly. 23.2.2018 12:58
OTÁZKA: Dobry den, stale se nevim docist zda platit ridici jenom praci pri nakl. a vykl. v Nemecku nebo i spanek prip.odpocinek. Dekuji Iveta
Vojtěch Hromíř, tajemník sdružení autodopravců ČESMAD. Vojtěch Hromíř: Platí se za práci, stejně jako v ČR. Proto nikoliv za odpočinek nebo spánek. 23.2.2018 12:59
OTÁZKA: Dobrý den. Včera jednalo předsednictvo ČESMAD o problémech soudních sporů. Na čem jste se dohodli? Kolik aktuálně sporů hrozí a jaké jsou nejvyšší žalované částky? Pavel
Vojtěch Hromíř, tajemník sdružení autodopravců ČESMAD. Vojtěch Hromíř: Zatím víme jen o případu Deutsche Post, žádné další částky nebo spory českých řidičů se neobjevily. Předsednictvo vidí řešení situace na nejvyšší politické mezinárodní úrovni. 23.2.2018 13:01
OTÁZKA: Dobrý den, někde jsem se dočetl, že v minulém roce se ministři EU dohodly v Lucembursku, že nebudou uplatňovat nařízení o minimálních mzdách v mezinárodní dopravě, dokud nebude v platnosti dopravní balíček EU. Co je na tom pravdy? Je tedy stále nutné tyto nařízení dodržovat? anonym
Vojtěch Hromíř, tajemník sdružení autodopravců ČESMAD. Vojtěch Hromíř: Bohužel se dohodli jen na tom, že se možná dohodnou na extra pravidlech pro silniční dopravu a ještě pouze u změn směrnice o vysílání. To je otázka několika let. Na dnešek to nemá žádný vliv. 23.2.2018 13:02
OTÁZKA: Není to zase jen plácání do vody z vaší strany? Vždyť se píše, že soudy budou chtít důkazy, a ty řidiči nemají jako v prvním případě vyhraného sporu pana Gabrhela. Martin Kadlec
Vojtěch Hromíř, tajemník sdružení autodopravců ČESMAD. Vojtěch Hromíř: Tuto otázku úplně nechápu. 23.2.2018 13:03
OTÁZKA: Dobrý den, mám dotaz ohledně medializovaného případu, kde soud uložit německé poště dorovnání mzdy řidiči na úroveň min. mzdy v Německu. Nikde není uvedeno, zda řidič prováděl mezinárodní přepravu, či přepravy kabotážní po Německu. Mohlo mít i toto vliv na rozsudek? díky VR anonym
Vojtěch Hromíř, tajemník sdružení autodopravců ČESMAD. Vojtěch Hromíř: Prováděl přepravy ze Salcburku do Frankfurtu, čili mezinárodní přepravu. Podle mě to vliv nemělo. Soud mimochodem nerozhodl, ale řidič se s poštou dohodl bez rozsudku. 23.2.2018 13:04
OTÁZKA: Padají už první pokuty (nebo další pokuty) pro české řidiče i za přespání v kamionu? A jaký je to problém? Marek
Vojtěch Hromíř, tajemník sdružení autodopravců ČESMAD. Vojtěch Hromíř: Ano, bohužel. Máme tu několik pokut z Německa a Francie, v Německu cca 2000 EUR (1500 firma, 500 řidič) a ve Francii - 750 EUR. Ve Francii dokonce za odpočinek, který řidič vykonal v Německu. Problém je to veliký, nejsou vhodné odpočívky a ubytovny a plánování přeprav není plně v rukou řidiče a dopravce. Jsou zpoždění kvůli kongescím nebo opožděným nakládkám a vykládkám, apod ... Zákaz je v přímém rozporu s dopravní praxí. 23.2.2018 13:09
OTÁZKA: Dobrý den. Dopravci se vyjadřují, že je současný stav je přivede ke krachu. Kde je problém ... němci platí německého šoféra německou mzdou a stále mají business. Daně v a odvody německu jsou také vyšší, hodnota vozidel i nafty je zhruba stejná a my pláčeme.. Není to spíše vyčůranost českých dopravců že přijdou o dojnou? Nedávno jsem objednával transport z DE do česka a jeli dva dopravci rakušan a čech Oba dostali zaplaceno stejně ale český dopravce mi kvůli spoždění plakal do telefonu, že musel kvůli ceně poslat šoféra "úspornou" trasou. Následně jsem cenu ověřoval u dalších dopravců a cena byla v pořádku. David Sacha
Vojtěch Hromíř, tajemník sdružení autodopravců ČESMAD. Vojtěch Hromíř: Problém je, že na současném trhu nejsou dopravci tato zvýšení do cen prosadit. Dopravců jsou v Evropě stovky tisíc, jen polských je přes 200 tisíc, a zákazník vždy najde levnějšího konkurenta. V těchto počtech není efektivní kontrola a dopravce si může vybrat, nepojedu, protože mi neplatíte dost na milog, a budu čekat s auty na dvoře, nebo jet a milog neplatit. Ve Vašem případě by mě zajímalo, kolik jste jim zaplatil, jestli to německé mzdové náklady pokrylo. Tipuji, že ne a že to s plněním pravidel u rakouského dopravce nebylo tak slavné. Jakou řečí mluvil řidič rakouského dopravce? 23.2.2018 13:14
OTÁZKA: Jakým právem mohou německé soudy rozhodovat o zaměstnancích českých zaměstnavatelů? Josef
Vojtěch Hromíř, tajemník sdružení autodopravců ČESMAD. Vojtěch Hromíř: Mohou. Podle německého práva mohou. 23.2.2018 13:15
OTÁZKA: jak vidíte jízdy kamionu na západ do budoucna, jezdím momentálně vnitro a v létě jsem měl nastoupit na mkd, o kolik procent se podle vás zmenší kamionova doprava na západ? Už teď je někde omezení v týdenních pauzách v kabinách (u mě v kabině se cítím lépe než v nějakém levném hostelu nebo ubytovně, mám to tam už docela slušně vybavené) to je ta slavná otevřená Evropa, s volným trhem... řidič vkd
Vojtěch Hromíř, tajemník sdružení autodopravců ČESMAD. Vojtěch Hromíř: Česká kamionová doprava klesla meziročně 2016/2015 o 21,8% a dokonce i dále za 3 čtvrtletí 2017/2016 o dalších 15,5%. Nicméně věřím, že se velmi dobře uplatníte v MKD. Zákaz spaní v kabinách je komplikace, možná zde bude ještě nějaký vývoj, protože v žádné zemi nejsou odpovídající zařízení. A na náklady pro zákazníky se z politiků nikdo neptá. S kabinou máte samozřejmě pravdu. 23.2.2018 13:18
OTÁZKA: Řidiči dostávají peníze mimo klasickou výplatu.Tedy nízký plat a zbytek peněz na černo.Jaký je váš názor na tuto záležitost? Karel
Vojtěch Hromíř, tajemník sdružení autodopravců ČESMAD. Vojtěch Hromíř: Toto není dobrá praxe. Je ovšem dobré vědět, že je mnoho řidičů, jimž vyhovuje nízká mzda a max. možné stravné. Často tím řeší své exekuce. Nic moc, ale taková je realita. 23.2.2018 13:19
OTÁZKA: Na různých místech jsem se dočetl, že řidiči mají vícesložkovou mzdu a jednou z těchto složek jsou i cestovní náhrady (diety). Dotaz zní - od kdy jsou cestovní náhrady složkou mzdy a jestli se tedy firmy tímto způsobem nesnaží vyhnout placení daní? Jiří Berger
Vojtěch Hromíř, tajemník sdružení autodopravců ČESMAD. Vojtěch Hromíř: S terminologií si můžeme hrát dlouho, diety složkou mzdy nejsou, ale všichni je chápou jako součást příjmu a tak s nimi i nakládají. Daňové osvobození u diet a kapesného je stanoveno státem, je výhodné i pro zaměstnance, neplatí z nich odvody ani daň z příjmu. Mají ovšem svůj limit - pro Německo je denní dieta 45 EUR + 40% kapesné = 63 EUR. 23.2.2018 13:22
OTÁZKA: dobrý den, řada zde diskutujících apeluje na to, že když mohou tyto peníze platit DE dopravní firmy, měly by být schopny je platit i CZ firmy. Můžete prosím uvést nějaká čísla vypovídající o podílu DE či CZ dopravců na výměne zboží mezi CZ a DE, osobně se domnívám, že DE firmy jezdí výhradně snad jen vnitro, děkuji Dalibor Chlup
Vojtěch Hromíř, tajemník sdružení autodopravců ČESMAD. Vojtěch Hromíř: Máte pravdu, postavení CZ dopravců je na přepravách mezi D a CZ dominantní, ovšem nyní se do těchto přeprav výrazně dostávají např. Poláci. 23.2.2018 13:25
OTÁZKA: Dobrý den, proč mi přijde, že novináři neukáží i druhou-negativní stranu situace? Pokud řidič podá na svého zaměstnavatele žalobu, bude propuštěn... zaměstná ho u nás ještě někdo? Nejspíš ne. Nemůže se stát, že dopravci prostě zkrachují nebo ukončí činnost než se bát sporů a mnoho řidičů bude bez práce a nahradí je živnostníci z PL, HU,RO,...a dojde hromadnému zániku českých dopravců (tak jako zanikly české ocelárny v Poldi atd? Pokud by Brusel chtěl ochránit řidiče, může začít se zákazem výměny palet - (KDO JICH 34 NEZVEDL NEVÍ). anonym
Vojtěch Hromíř, tajemník sdružení autodopravců ČESMAD. Vojtěch Hromíř: Toto riziko hrozí. Aby se mohl zaměstnanec dohadovat se zaměstnavatelem o mzdě, musí především ten zaměstnavatel existovat. Pokud by cílem těchto žalob bylo potopit zaměstnavatele, bude česká kamionová doprava rychle nahrazena, jak píšete. 23.2.2018 13:28

Upozornění

Redakce si vyhrazuje právo na odstranění otázek s vulgárním nebo urážlivým obsahem.