Premium

Získejte všechny články
jen za 89 Kč/měsíc

Poškozuje německý zákon české dopravce? Odpovídal zástupce ČESMAD

Vojtěch Hromíř, tajemník sdružení autodopravců ČESMAD.
velikost textu:
vydáno 23.2.2018 12:40
Tuzemské kamionové cítí největší ohrožení v posledních letech. Řítí se na ně lavina stovek sporů, v nichž čeští řidiči požadují dorovnání platů na německou úroveň. Řidiči zpravidla chtějí doplatit stovky tisíc za několik let. Tajemník sdružení ČESMAD Vojtěch Hromíř odpovídal, jaké riziko to pro firmy představuje.

Konec rozhovoru

Osobnost již neodpovídá. Čtenáři se ptali do 23. února 2018 do 13:40

OTÁZKA: Dobrý den, takže současná situace znamená, že dopravci musí i nadále pokračovat ve vystavování fiktivních potvrzení o min. mzdách v Německu i Francii? Děkuji anonym
Vojtěch Hromíř, tajemník sdružení autodopravců ČESMAD. Vojtěch Hromíř: Přesně jste pojmenoval problém doby. Zákony, které se nedají v reálném světě plnit, vyvolávají u mnoha firem tyto praktiky. Potvrzují svým zákazníkům nesplnitelné. Pokud jim to ovšem zákazník neplatí, ani on se nezbavuje své odpovědnosti, jak ukázal příběh Deutsche Post. 23.2.2018 13:30
OTÁZKA: Dobrý den. Bude se tento problém týkat i řidičů autobusů? Děkuji Jan Raspi
Vojtěch Hromíř, tajemník sdružení autodopravců ČESMAD. Vojtěch Hromíř: Tato kauza se může týkat všech. 23.2.2018 13:31
OTÁZKA: Proč EU nechce uznat do mzdových nákladů stravné? Každý stát má systém odměňování jiný. Vždyť při součtu české hrubé mzdy a diet se naši řidiči dostávají na částky přes 50000 Kč za normální hodiny , což je podstatně více než je německá minimální mzda. Josef
Vojtěch Hromíř, tajemník sdružení autodopravců ČESMAD. Vojtěch Hromíř: Protože motivací není ochrana zájmů řidičů, ale ochrana trhů v západních zemích. Proto přišly překotné zákony, aplikace směrnice o vysílání, aniž by byly harmonizovány socální předpisy ve státech EU. Máme platit německou mzdu a k tomu české stravné? 23.2.2018 13:32
OTÁZKA: Dobrý den Není mi jasný váš argument, že řidič přece dostává část náhrady mzdy v dietách. To je samozřejmě pravda, ale je třeba ještě dopovědět, že toto je hlavně výhodné pouze pro zaměstnavatele - neplatí odvody. A tyto tkzv. diety jsou podle mého určené na stravu. Samozřejmě, že řidič může celý týden jíst Májku a ušetří, ale za jakou cenu. A s těmi žebráckými základními mzdami jsou opravdu bídně oceněny za dost náročnou a nebezpečnou práci. Většinou jsou to mladí kluci, tak to nějak překousnou, ale každý stárne a co když přijde nemoc a o budoucím zápočtu na důchod se ani nebavím. Vám to připadá v pořádku? Děkuji za odpověď F.Jindra František Jindra
Vojtěch Hromíř, tajemník sdružení autodopravců ČESMAD. Vojtěch Hromíř: Ze stravného a kapesného neplatí odvody ani zaměstnanec, čili je to výhodné i pro něj. Má-li řidič 20 tis. mzdu, + cca 1200 EUR stravného a kapesného = cca 50 tis. Kč, tak to není zas tak špatný příjem. Zkuste jej porovnat s platem učitele. Takže žebráckou mzdou bych to nenazýval. Svět platí výkon, vzdělání, schopnosti. 23.2.2018 13:37
OTÁZKA: Bude česká firma, i když zaplatí řidiči německou minimální mzdu, stále levnější, než německá? Německý řidič přece nepracuje jen za místní minimálku. Co firmy z Rumunska? Tam si řidiči netroufnou soudit a tak budou jezdit extrémě levně i nadále? Pavel Obdržálek
Vojtěch Hromíř, tajemník sdružení autodopravců ČESMAD. Vojtěch Hromíř: Vezměte v potaz, že v německém autě nesedí téměř nikdy Němec, takže o moc vyšší než minimální mzdě bych neuvažoval. ČR je ve středu Evropy, tak na nás silně tlačí Poláci, Maďaři, Rumuni a další, ale to je trh. Zatím jakž takž volný a společný. 23.2.2018 13:40
OTÁZKA: Když jde západním státům tak moc o spravedlnost a rovnost v platech, proč nezavedou jednotnou minimální mzdu pro EU? Odpadla by byrokracie s vedením docházek pro každý stát, žádosti o deklarace, formuláře.... To by jim ale klesly zisky v montovnách a ve všech fabrikách v koloniích na východě, a to se jim nelíbí, že? Sát a sát východní Evropu a vydělávat na nás. Luboš
Vojtěch Hromíř, tajemník sdružení autodopravců ČESMAD. Vojtěch Hromíř: Asi jste si odpověděl sám. Evropa se snaží ignorovat základní ekonomické zákony. My už socialismus zažili, ale některým na západ od nás se po něm stýská. I nápad na stejnou mzdu všude už v Bruselu zazněl. Fungovalo by to? 23.2.2018 13:41
OTÁZKA: řekl jste "mnoho řidičů, jimž vyhovuje nízká mzda a max. možné stravné. Často tím řeší své exekuce. " Je hodně řidičů s exekucemi? Pavel
Vojtěch Hromíř, tajemník sdružení autodopravců ČESMAD. Vojtěch Hromíř: Bohužel je jich poměrně dost. Někteří dopravci uvádějí, že až 30% jejich řidičů se potýká s těmito problémy. 23.2.2018 13:42
OTÁZKA: Dobrý den, může mít tento zákon dopad i na české výrobce-exportéry. Tak jako se Deutsche Post dohodla s panem Gabrhelem, mohlo by se stát, že se český dopravce odvolá a prokáže u německého soudu, že mu český exportér neplatí za zakázky tolik, aby německou minimální mzdu platil a soud by pokračoval u českého objednavatele přepravy? Jiří Málek
Vojtěch Hromíř, tajemník sdružení autodopravců ČESMAD. Vojtěch Hromíř: Tak. Toto se může stát. Vše je důsledek špatně připravené legislativy. V tržním prostředí výrobců, obchodníků, dopravců se objevily zákony jako Milog, Loi Macron či rakouský zákon o minimální mzdě a nikdo nespočítal dopadové studie, zvýšení nákladů celé Evropy, nezabýval se kontrolovatelností pravidel. Toto trh nemůže strávit. A vše se může týkat i českých exportérů. 23.2.2018 13:44
OTÁZKA: Dobrý den, není celá iniciativa EU špatně? Dopravci sami nejlépe vyhodnotí, jaké odměny jsou konkurenceschopné. Tohle mi spíš připomíná Bolševika...o to hůř, že to nakonec postihne jak firmy, tak jejich lidi. díky, Rosťa Rosťa Dospiva
Vojtěch Hromíř, tajemník sdružení autodopravců ČESMAD. Vojtěch Hromíř: Máte pravdu. EU se snaží sama zničit. 23.2.2018 13:45
OTÁZKA: Dobrý den, přijde Vám fér inzerát, který nabízí mzdu řidiče 45 000 Kč, z čehož se v reálu vyklube 12 000 čistého a zbytek cestovní náhrady, které nejsou platem, ale víceméně všichni vaši členové je jako plat uvádí ? Čtenář
Vojtěch Hromíř, tajemník sdružení autodopravců ČESMAD. Vojtěch Hromíř: Inzerát ve skutečnosti nabízí celkový příjem. A lidé tomu tak rozumí. 23.2.2018 13:47
OTÁZKA: Myslíte si, že si dopravci najdou cestičku pomocí zaměstnávání na živnostenský list? Já osobně vedle svého stálého zaměstnání jezdím s autobusem na dohodu o provedení práce. Jan Raspi
Vojtěch Hromíř, tajemník sdružení autodopravců ČESMAD. Vojtěch Hromíř: Toto může být pokus o řešení, ale víte že stát svého času bojoval se švarcsystémem. Proto by zde mohly být porovnávany znaky zaměstnaneckého poměru i u těchto OSVČ. Ale jsem si jist, že by to byla úniková varianta pro mnoho dopravců i řidičů. A nejen z ČR. 23.2.2018 13:48
OTÁZKA: Dobrý den někteří podnikatelé vidí v řešení najmout řidiče na ičo, pak se jich nebude na ně vztahovat ustanovení o minimální mzdě. Nevystavují se takto jednoduchému postihu za švarcsystém ze strany českého finančního úřadu, protože ve chvíli, kdy auto je dopravce (příp. leasingovky), trasu určuje dopravce včetně všeho souvisejícího, tak řidič ičař je jasný švarcsystém ? Řidič
Vojtěch Hromíř, tajemník sdružení autodopravců ČESMAD. Vojtěch Hromíř: Popisujete to správně. Mimochodem takhle podle mých informací funguje mnoho řidičů ve Francii, navíc není těmto ičarům věnována taková pozornost kontrolních orgánů. 23.2.2018 13:50
OTÁZKA: Dobrý den, jakto, že se dopravcům nevyplatí jezdit za např. německé minimální mzdy? Vždyť přece minimální mzda nemůže být konkurenceshopná natolik, aby o tu práci měli Němci zájem. Pochybuji, že oni budou řídit za jejich minimální mzdu. Děkuji za odpověď. Karel Jahn
Vojtěch Hromíř, tajemník sdružení autodopravců ČESMAD. Vojtěch Hromíř: Už jsem na to odpovídal. V Německu už moc řidičů Němců nenajdete. Tamní zaměstnavatelé se k řidičům - Gastarbeiterům chovají ostatně jinak než k vlastním. Velkým problémem je ale i administrativa spojená s vykazováním těchto různých mezd. Vezměte do úvahy, že řidič může projet několika státy za měsíc. 23.2.2018 13:53
OTÁZKA: Ceny aut, PHM i servisu jsou v ČR a Německu srovnatelné, jediný rozdíl jsou platy řidičů. Žádný Němec nejezdí za minimální mzdu, tak jak je možné, že by čeští dopravci byli dražší než němečtí, pokud by řidičům přidali ? Jindra
Vojtěch Hromíř, tajemník sdružení autodopravců ČESMAD. Vojtěch Hromíř: Už jsem na to odpovídal. Máme vyšší náklady o vyšší stravné (24 EUR v D, 63 EUR v CZ) a administrativa s tím spojená taky něco stojí (evidence, překlady, ...) 23.2.2018 13:55
OTÁZKA: Dobry den, ceske firmy rikaji ze cast platu dostavaji ridici prostrednictvim diet. Diety jsou ale ze zakona nahrada na jidlo, nejsou soucasti mzdy, nejsou zdanovany atd., tudiz tvrzeni ze jde castecne o mzdu je lzive. Diety dostavaji vsichni na sluzebni ceste, ridici, lekari, atd. a diety funguji i v Nemecku, tudiz pokud nekdo nabizi sluzby pod skutecne naklady (treba nizkou mzdou “kompenzovanou” dietami) tak ma problem. Neni problematicke kdyz cesky kamion veze zbozi treba ze Spanelska, problem s nemeckou mzdou nastava v situaci kdy ceske firmy jezdi pondeli-sobota nemeckou vnitrostatni prepravu pro nemeckou firmu. Jak to vidite vy? At se nikdo nezlobi, podnikani na uzemi jineho statu podleha podminkam daneho statu a to nejen mzdou ridicum. Je jen otazkou casu, kdy nekoho napadne ze ceske firmy neplati nemecke odvody, dane prestoze generuji zisk v Nemecku. Petr
Vojtěch Hromíř, tajemník sdružení autodopravců ČESMAD. Vojtěch Hromíř: Popsal jste problém s porušováním pravidel pro kabotáž. Jimi si státy chrání svůj vnitrostátní trh. Takový dopravce by měl být postihován. Dopravce s musí dívat na všechny položky jako na své náklady. Je jedno, jak se jednotlivé složky příjmu jmenují, ale důležité pro něj v konkurenci ostatních je celková suma včetně odvodů, apod. Srovnejte odvody ze mzdy pro zaměstnavatele v ČR - 34% a PL - 20%. 23.2.2018 13:58

Upozornění

Redakce si vyhrazuje právo na odstranění otázek s vulgárním nebo urážlivým obsahem.