Jak budou agenti říkat svým klientům, kolik za sjednání smlouvy dostanou, zatím nevědí.

Jak budou agenti říkat svým klientům, kolik za sjednání smlouvy dostanou, zatím nevědí.

Poskytovatelé penzijního připojištění musí odhalit provize, neví ale jak

  • 63
Agenti penzijních fondů budou muset už za tři dny říkat svým novým klientům, jak vysokou provizi za sjednání smlouvy o penzijním připojištění dostanou. Většina z nich ale dosud neví, jak to budou dělat. Vyplynulo to z ankety MF DNES mezi tuzemskými penzijními fondy a zástupci zprostředkovatelů.

"Je to průšvih. Zatím není jasné, jak to má ve smlouvách vypadat, pořád se na tom pracuje," říká zaměstnankyně předního tuzemského penzijního fondu, která si nepřála zveřejnit své jméno.

Z oficiálních vyjádření ostatních fondů je ale jasné, že podobně je na tom i konkurence. Na konkrétní otázku, co klient od srpna ve smlouvě k těmto bodům uvidí, odpověděl jednoduše a jednoznačně jen jeden.

"ING Penzijní fond a jeho obchodní partneři budou zveřejňovat absolutní částku za konkrétní smlouvu," říká jeho mluvčí Alexandra Gjurić.

Provize, kterou získá prodejce, se podle ní bude lišit podle druhu prodejního kanálu – když si člověk například sjedná penzijní připojištění přes internet, náklady na provizi úplně odpadnou.

Konkrétnější informace se snažil podat také PF České spořitelny, podle kterého se provize za správu smlouvy bude ročně pohybovat v řádech korun či desítek Kč.

"Co se týče externích prodejních sítí, tak záleží na nich, jak si to upraví. My jsme je o povinnosti sdělovat provize informovali," doplňuje Hana Trhoňová z České spořitelny.

Provize přímo ve smlouvě

K tomu, že přesné náklady na správu fondu uvidí člověk ve smlouvě, se přihlásil i Penzijní fond České pojišťovny s tím, že kvůli různým podmínkám partnerských sítí není schopen odpovědět na konkrétní příklad.

Že není možné zodpovědět konkrétní příklad, souhlasí také PF Generali. Aegon PF bez bližších podrobností oznámil, že dokument bude obsahovat zvlášť informace o provizích a zvlášť o nákladech fondu.

Allianz penzijní fond se snažil absenci připravených smluv opsat barvitěji. "Výpočet provize je poměrně složitý a je vázán na řadu faktorů, které jsou známy až po několika měsících od uzavření smlouvy. Proto vždy půjde o kvalifikovaný odhad této výše," uvedl předseda představenstva fondu Petr Poncar.

Vůbec nejrychleji ze všech se pak s odpovědí vypořádala AXA. "Jedná se primárně o povinnost zprostředkovatele, tudíž je potřeba se obrátit o odpověď na ně," sdělil mluvčí fondu Marek Zeman.

Ani zprostředkovatelé však zatím nemají jasno, jak budou své provize zveřejňovat. "Vzhledem k tomu, že se penzijní fondy v rámci své asociace nedohodly na jednotné metodice, ani my v tuto chvíli nemáme jednotný názor, jak to dělat," říká Petr Šafránek z Asociace finančních zprostředkovatelů a finančních poradců ČR.

Nejkonkrétnější z poradců tak byla poradenská firma Partners, která poslala tabulku, ze které je jasné, že provize začíná na dvoj- a končí na téměř sedminásobku měsíční úložky podle věku klienta a výše jeho příspěvku.