"Rychlost, s jakou byla změna zákona navrhnuta, musí vzbuzovat podezření. Po pouhých dvou měsících platnosti změněného zákona přišla jeho další novela, aniž by byly známy dopady a důsledky provedených změn," uvedl prezident v tiskové zprávě.
Klaus také poukázal na to, že novelu předložila stejná vláda, která prosazovala zákon, jež má tato novela měnit. Vadí mu také, že zákon byl projednáván narychlo a pod tlakem odborářů, kteří vyhrožovali stávkou v dopravě.
Zvýhodněné zdanění benefitů je podle Klause nespravedlivé, protože na něj doplácejí ti, co žádné benefity nečerpají. "Třetí osoby – daňoví poplatníci – připlácejí jedné skupině zaměstnanců na zaměstnanecké benefity domluvené výhradně mezi zaměstnavatelem a zaměstnancem," pokračoval prezident v kritice opatření, které by státní kasu mohlo připravit až o miliardu korun. (více o dopadech daňového zvýhodnění benefitů čtěte zde)
Nižší zdanění má stále šanci
Poslanci nicméně mají šanci před volbami nižší zdanění benefitů prosadit. Rozhodovat by o něm mohli na nejbližší řádné schůzi v polovině dubna. Pro návrh ve Sněmovně zvedlo ruku 106 poslanců, což by stačilo pro přehlasování prezidentova veta.
Vyšší zdanění zaměstnaneckých výhod, mezi které patří například dopravné včetně režijních jízdenek, závodní stravování, rekreace a bydlení na ubytovnách, platí od letošního ledna.
Daň z přidané hodnoty se nově odvádí nikoli ze snížené ceny, za kterou dostává zaměstnanec benefit, ale z tržní ceny zaměstnaneckých výhod - takzvané "ceny obvyklé". Odboráři, kteří hrozili stávkou v dopravě, varovali před rušením benefitů firmami nebo jejich omezováním a dokonce i propouštěním. Firmy totiž od ledna odvádějí více na daních.
Odborářům se podařilo přimět vládu i poslance, aby od vyššího zdanění ustoupili a schválili legislativní změny. Sněmovna novelu schválila ve stavu legislativní nouze, Senát ji ale poslancům vrátil. Stejně se teď zachoval i prezident.