MF DNES to potvrdil člen rozpočtového výboru Michal Doktor (ODS). Ostatní poslanci už změnu nemusí schvalovat. "Rozpočtový výbor má pravomoc k rozpočtovým změnám delegovanou zákonem," uvedl Doktor.
Peníze se drahám dostanou poněkud krkolomným způsobem. Dráhy je dostanou za prodej majetku státní Správě železniční dopravní cesty. Ta dostane peníze ze Státního fondu dopravní infrastruktury. Díru v jeho rozpočtu zalepí ministerstvo financí privatizačními příjmy.
Krok se nelíbí soukromým dopravcům, kteří jej považují za skrytou podporu Českých drah. "S nejvyšší pravděpodobností podáme stížnost Evropské komisi, aby to prošetřila," uvedl šéf Sdružení železničních dopravců Jiří Mužík. Majitel Student Agency Radim Jančura v pondělí uvedl, že pokud návrh projde, odsune svůj projekt na dálkové vlaky Highjet do zahraničí, nejspíše na Slovensko.
Podle původních plánů měly dráhy dostat za převod majetku jen zhruba 400 milionů korun. Podle náměstka ministra dopravy Jiřího Hodače však není jiná možnost, jak majetek z Českých drah na SŽDC převést, než za cenu, kterou uvádí znalecký posudek.
"Jiná forma než odkup není možná. Kdyby to prodávaly dráhy pod cenou, tak je celé vedení ve vězení," dodal Hodač. Podle obchodního zákoníku lze však majetek převést bezplatně.
Převod "mrtvé dopravní cesty" má zajistit dopravcům stejný přístup k českým kolejím. Státní SŽDC se má starat o koleje, inkasovat platby za jejich použití nebo vytvářet jízdní řád. A to bez převodu majetku od Český drah dělat nemůže. Dráhy se mohou v budoucnu těšit i na další bonusy. Zůstávají jim nádraží a provoz řídí stále jejich zaměstnanci. Hodač chce předložit plán dalšího převodu do konce roku.