ČTĚTE TAKÉ:
Kolik nás bude mýtné stát?
Na českých dálnicích má mýtné vybírat rakouská firma Kapsch. Ta jako jediná ze čtyř uchazečů nevypadla během výběrového řízení kvůli nesplnění podmínek a tendr také vyhrála.
Zbylí uchazeči nicméně toto vítězství zpochybnili a žádali proto prošetření antimonopolním úřadem i zrušení rozhodnutí o svém vyloučení. Jejich námitky nicméně ministerstvo dopravy zamítlo. - více zde
K největším kritikům tendru na mýtné patří šéf KSČM Vojtěch Filip. Ten ve Sněmovně předložil návrh, aby ministerstvo dopravy vyloučení uchazečů anulovalo. pokud výběr zpochybní antimonopolní úřad. Návrh ale v pátek ve Sněmovně neprošel. Stejně skončil i návrh na zrušení celého tendru.
Mýtné by se v ČR mělo začít vybírat od nákladních vozidel nejdříve na 970 kilometrech dálnic a rychlostních komunikací. Nejpozději o rok později by se mělo rozšířit na vybrané silnice první třídy. Celkem by se pak mýtné vybíralo na 2100 kilometrech.
Osobní vozy mají mýtné začít platit nejdříve v roce 2012.
Původně vláda chtěla mýtné od všech vozů nad 7,5 tuny, uvažovalo se také o zpoplatnění všech nákladních aut nad 3,5 tuny jako v Rakousku. Výnos z mýtného by se při zpoplatnění kamionů nad 12 tun měl pohybovat kolem pěti miliard korun ročně.
Bude záležet na výši sazeb. Podle předběžných propočtů ministerstva dopravy by se v průměru mělo v České republice platit za jeden ujetý kilometr 4,05 Kč. Nejnižší sazba by se mohla pohybovat na hranici 2,60 Kč a vztahovala by se na nejšetrnější kamiony k životnímu prostředí s nejmenším počtem náprav. - více zde