Posláním ČOI je kontrola výrobků a služeb

Mám pocit, že Česká obchodní inspekce v posledním období stále více zanedbává své poslání, a to ochranu spotřebitele.
Mám pocit, že Česká obchodní inspekce v posledním období stále více zanedbává své poslání, a to ochranu spotřebitele. Alespoň kontroly poctivosti prodeje zejména v oblasti potravin a smíšeného zboží ze servisu ČOI téměř vymizely, přestože je tato instituce jediným kontrolním orgánem, kterému zákon takovou povinnost ukládá. Dokumentuje to i článek uveřejněný v MF DNES 23. 12. 2000. Podle něj ČOI v Českých Budějovicích neprováděla, s výjimkou jediného dne, kontrolu prodeje vánočních ryb. Nejde však jen o vánoční období. Jde o systémový, plánovaný a vědomý trend v činnosti inspekce, nebo jde jen o selhání konkrétních odpovědných pracovníků?
Jan Fišer, České Budějovice

Názory spotřebitelů na množství a zaměření kontrol obchodní inspekce jsou nepochybně různé - od dojmu, že je jich až moc a že inspektoři svou kontrolou podnikatele zbytečně obtěžují, až po stížnosti, že kontrol je málo nebo že někde chybějí vůbec. V roce 2000 provedli inspektoři ČOI téměř 60 tisíc kontrol a v 64 % bylo jejich součástí ověření poctivosti prodeje. Myslím, že to není zanedbatelný podíl. Českobudějovický inspektorát z tohoto poměru nevybočuje, tam byla poctivost prodeje součástí 63 % kontrol. U prodeje kaprů, dalšího předmětu kritiky pana Fišera, jsme jen jedním z dozorových orgánů. Kontrolu tohoto druhu prodeje mají na starosti také živnostenské úřady a veterinární správa. Počet těchto kontrol je v jednotlivých místech různý – je dán například četností zjištění při předchozích kontrolách, počtem stížností spotřebitelů i množstvím prodejních míst. O tom, co kdy a kde bude kontrolováno, rozhoduje ředitel příslušného inspektorátu. Je však zřejmé, že při trvalém rozšiřování dozorové odpovědnosti inspekce je třeba účelně a funkčně rozvrhnout povinnosti a síly. Konkrétně v Českých Budějovicích měly v předvánočním období před kapry přednost výrobky, které by mohly ohrozit zdraví a bezpečnost spotřebitelů více, například zábavná pyrotechnika. Prioritní byly i kontroly zásilkových služeb, na něž byla v průběhu loňského roku řada stížností, a různé formy klamání spotřebitele. Poctivost prodeje kaprů však byla namátkově kontrolována i v tomto regionu. Panu Fišerovi to bohužel nestačilo, přestože neměl žádný konkrétní poznatek o tom, že bychom své povinnosti někde zanedbali. Závažnější nedostatky nebyly zjištěny ani v předchozím období. Potvrzuje to i počet všech podnětů spotřebitelů, kterých bylo podáno na inspektorátu České Budějovice v loňském roce celkem 270. Pouze 17 z nich se týkalo poctivosti prodeje (v rámci celé ČOI bylo podáno za minulý rok 3263 podnětů, z toho 217 na poctivost prodeje). Mimochodem, poctivost prodeje, tedy požadavek jednoznačných informací o ceně výrobků a kontrola účtu, by měla být nedílnou součástí každého nákupu. Je to základní kontrola, kterou by si měl každý spotřebitel udělat přímo na místě prodeje a v případě nesrovnalostí vše vyřídit okamžitě. Pozdější reklamaci nemusí prodávající uznat a při následné kontrole ji navíc inspektoři nemusí prokázat. Hlavním posláním ČOI je, stejně jako v případě podobných dozorových orgánů v členských zemích Evropské unie, dozor nad tím, zda výrobky uvedené na trh vyhovují především požadavkům na bezpečnost a ochranu zdraví. Proto svou poradenskou a informační činností usiluje o to, aby každý spotřebitel znal svá práva a uměl je využívat. Tam, kde je to možné, se pak může chránit sám tím, že bude k nákupu výrobků a výběru služeb přistupovat odpovědně a nebude požadovat státem garantovanou ochranu před každým "obchodníkem s deštěm".
Miloslava Fléglová, tisková mluvčí ČOI

Česká obchodní inspekce kontroluje především, zda...

* ... jsou dodržovány podmínky stanovené k zabezpečení jakosti zboží nebo výrobků včetně zdravotní nezávadnosti, podmínky pro skladování a dopravu a požadavky na osobní hygienu a hygienickou nezávadnost provozu

* ... se při prodeji zboží používají ověřená měřidla

* ... jsou dodržovány dohodnuté nebo stanovené podmínky a kvalita poskytovaných služeb

* ... výrobky mají prohlášení o shodě a zda vlastnosti stanovených výrobků uvedených na trh odpovídají stanoveným podmínkám vydaného prohlášení o shodě

* ... nedochází ke klamání spotřebitele

* ... je dodržována poctivost prodeje potravin, pokrmů a tabákových výrobků, například dodržování míry nápojů podávaných v restauracích, (ostatní má v této oblasti na starost především Česká zemědělská a potravinářská inspekce)
(aku)

Podrobné informace o ČOI včetně zákona o ní a zákona o ochraně spotřebitele naleznete na stránkách www.coi.cz