Poslední ziskový šéf ČSA: Tvrdík uměl jen utrácet

  0:44aktualizováno  0:44
Miroslav Kůla je posledním prezidentem ČSA, který svému nástupci předával aerolinky v zisku. O firmě, kde strávil přes třicet let života a kterou provedl leteckou krizí po 11. září 2001, nechtěl dlouho po svém odvolání mluvit. Pro MF DNES udělal poprvé výjimku. „Nechci vypadat jako zhrzený manažer. Ale to, co se teď děje s ČSA, k tomu už nelze mlčet,“ vysvětluje Kůla.

Poslední ziskový šéf ČSA Miroslav Kůla se naváží do Jaroslava Tvrdíka. Podle něj uměl jen utrácet. | foto: Lukáš Bíba, MF DNES

Kdo je podle vás hlavním viníkem současné situace v ČSA?
Určitě Jaroslav Tvrdík. Je to člověk, který uměl vždy velkoryse peníze utrácet, ale ne už vydělávat. Aerolinky ale nejsou armáda, která když dojdou peníze, natáhne ruku do státní pokladny.

Co Tvrdík na aerolinkách pokazil?
Těch věcí je více. Určitě naprosto megalomanská expanze. Nakoupil hodně letadel a ještě zbytečně velká. Ta letadla je ale potřeba naplnit. Rozjel ve velkém náklady. To nebyly jen ty audiny a hodinky, co nakoupil, ale také stovky milionů za poradenské služby. Mimochodem, ty by měl teď někdo volat k zodpovědnosti, ať ty ztráty také platí. My nedali za poradenské služby ani korunu.

Patří do toho i velké navýšení platů zaměstnanců. Měl jsem velké střety s odbory, protože jsem věděl, že tak velké navýšení by firma neunesla. Tvrdík to neřešil, je to klasický socan, který nemá problém rozdávat peníze, které nejsou jeho. A ty mzdové náklady dolů nikdy nedostanete, od té doby narostly téměř o sto procent. Přitom byl v době jeho vlády letecký boom, my za sebou měli situaci po roce 2001, kdy měly všechny aerolinky obří ztráty. My ještě mírně expandovali.

Tvrdík si současně do firmy přivedl spoustu lidí, kteří neměli s aerolinkami nic společného. Co to pro firmu znamenalo?
To je myslím jeho největší prohřešek. On naprosto zničil klima ve firmě. Letecký byznys je hodně o lidech a jejich loajalitě, pro spoustu lidí to je srdeční záležitost. A to není fráze. To on zničil, přivedl tam spoustu manažerů, kteří o tom nevěděli vůbec nic, a ani se tím někteří netajili.

Lidi jsou hodně citliví na to, jak si zvýšili platy a jezdí v audinách. Za nás jsme jezdili v oktávkách a peugeotech, já jediný měl BMW, které jsem zdědil po předchůdci. Vytvořil ještě vrstvu manažerů, která oddělila zaměstnance od vedení. Podívejte se, kolik se tam za tu dobu vyměnilo manažerů. My ve firmě byli celý život, a to je v oboru naprosto běžné. Řídit aerolinky není totéž jako prodávat housky.

Změnilo se to příchodem Radomíra Lašáka?
To se ještě zhoršilo! Přivedl si tam jen jiné lidi z bank, kteří o tom nevěděli o moc víc než Tvrdíkovi hoši a neprojevili ani snahu pochopit tu firmu. Devastace firmy se jen prohlubovala. Lašák nepřijal žádné strategické rozhodnutí. Když tvrdí, že dvakrát zachránil firmu, tak se musím jen smát.

Z veřejně dostupných čísel je vidět, že od roku 2005 z provozu vytvořili ztrátu 6,5 miliardy, nikdy neměli kladné cash flow. Peníze jen tekly z firmy a jen to záplatovali rozprodejem majetku. Jeho kroky byly vlastně antiprivatizační, neustále snižoval hodnotu firmy. Fascinuje mě, jak se tváří jako superúspěšný manažer. Jediné, co prodávali, byl majetek a sebe.

Co měl Lašák dělat poté, co firmu převzal ve špatném stavu po Tvrdíkovi?
Měl se začít zbavovat letadel, zejména těch na leasing, a řešit strategii firmy. A také jednat se zaměstnanci a snižovat platy už tehdy. Podívejte se na obsazenost letadel. Vroce 2003 jsme měli 73 % a bylo to na úrovni evropských dopravců. Letos kolem šedesáti procent, Evropa je na 74 %. Když vám marketingový šéf ČSA řekne, že ho obsazenost nezajímá, tak si můžu myslet dvě věci: buď je to tak hrozné číslo, že je lepší ho zapomenout, nebo tomu vůbec nerozumí. A nejhorší je, když platí obojí. Proč jsou low costy tak úspěšné? Protože mají nízké náklady, plná letadla a hodně je využívají.

Přišli za vámi někdy Lašák nebo Tvrdík s žádostí o radu?
Nikdy. Tvrdík ode mě převzal firmu za pět minut. Všechno znal, všechno věděl. Tady mi položte klíčky od auta, podepište to a nashledanou.

Jakou roli mají v osudu ČSA politici?
Jsou jedním z hlavních viníků. Podívejte se na dozorčí radu. V ní se vystřídalo x lidí, kdo je teď požene k odpovědnosti? Podle zákona za to ručí svým majetkem. Přece museli vidět podle výsledků, kam se ta firma řítí. Jediný, kdo se trošku ozval, byl Miroslav Ševčík, a ten za chvíli skončil.

Mají ČSA nějakou vizi ohledně toho, kam létat?
Nezdá se mi. Linky se otevírají a rychle zase zavírají. Tvrdík bez rozmyslu spustil nové linky, Lašák je zase zavřel. Není to jen tak linku otevřít, tomu musí předcházet průzkum trhu a linka potřebuje čas, aby se dostala do zisku. Podívejte se na dálkovou flotilu. My věděli, že nejpozději do roku 2005 toto téma musíme vyřešit, letadla stárla a servis na palubě přestával být konkurenceschopný. Za Tvrdíka a Lašáka se nedělo nic, jen to před sebou hrnuli. A víte proč? To je neuralgický bod pro piloty. Když jsem zavřel Bangkok, musel jsem to vysvětlovat až předsedovi vlády a parlamentu.

V čem to je pro piloty tak zásadní?
Je to nejvyšší meta. Evropské linky jsou pro ně mezistupeň, celou kariéru směřují k tomu, aby řídili velká letadla na dálkových linkách.

Dálková flotila končí, jak byste se rozhodl vy v roce 2005, kdybyste zůstal ve funkci?
Zřejmě bychom ji také zrušili, neuživila se. Jedině ve spojení se strategickým partnerem. Můžeme o ní snít, ale reálně na ni nemáme. Velkým hráčům typu Lufthansa či Air France-KLM se nedá četností konkurovat, Česko je na dálkovku příliš malý trh.

Připravili jste projekt nového hangáru na údržbu letadel. Chybí takový projekt teď ČSA?
To je další zásadní věc. Údržba ČSA měla skvělé jméno, udržovali jsme i letadla Lufthansy a Lufthansa ji také chtěla koupit. V aerolinkách je průměrná marže dvě procenta, v údržbě podstatně vyšší. Co já vím, tak se teď i letadla vlastní posílají na údržbu dokonce už ven.

Najdete na působení Lašáka a Tvrdíka něco pozitivního?
Jeden klad jim přiznám. Byli úspěšnější v rozvoji charterové dopravy. My jsme chtěli koupit Travel Service a tím to vyřešit. Je škoda, že se to nedotáhlo do konce.

Navrhoval jste v době svého působení privatizaci firmy?
Samozřejmě, dnešní stav jen ukazuje, že ČSA měly být prodány dávno. S privatizací jsme počítali a připravovali jsme je na to. Mou představou byla privatizace strategickému partnerovi a zbytek akcií uvést na burzu. Ale konkrétní přípravy neběžely, počítalo se s tím, že kolem roku 2005 k prodeji dojde.

Hodně vášní vzbudil plán prodat ČSA Aeroflotu. Jaký je váš názor?
Myslím, že to byl jediný zájemce, který mohl nabídnout opravdu dost peněz. Nějaké bezpečnostní riziko v tom nevidím.

Proč se piloti tak brání privatizaci?
Tomu se nedivím, jim je ve státním nejlépe. Oni se vždycky dokázali dohodnout s politiky. Už za komunistů. Pilot v uniformě, to je pro každého něco magického. Jejich lobbistická síla je obrovská a těžko by fungovala v nějaké soukromé firmě. Jestli se nic nezměnilo, Travel Service do teď nemá odbory. A to asi není náhoda.

Dokážete si představit Travel Service jako vlastníka ČSA?
Upřímně řečeno ani moc ne. Ale pan Šimáně asi ano.

Co říkáte na plán propojení s letištěm?
To je provizorní a problematické řešení. Nedokážu si dlouhodobě představit, že by šéf letiště vedl současně i aerolinky. Místo Osinku tam bude dávat peníze Letiště. Jsem zvědav, kdy se ozve nějaká aerolinka proti tomu, že se z jejích poplatků dotuje její konkurence.

Budou za půl roku ČSA ještě létat?
Myslím, že ano. Nezmizí, řešení se nějakým způsobem najde. Ale to, co se teď děje, svědčí o bezradnosti, co stím. Současný stav ukázal, že stát je nejhorší vlastník. Takže zprivatizovat, co nejrychleji to jde, státu nic jiného nezbývá. ČSA čekají krušné měsíce, zima bývá boj o přežití.

Autor:

Nejčtenější

Dráhy nevědí, co s historickými vlaky. Prodělávají jim 40 milionů ročně

Lokomotiva řady 750.356 přezdívaná Brejlovec je jednou z těch, kterou chtějí...

Na ministerstvech dopravy a kultury vzniká plán na záchranu parních lokomotiv a dalších historických vozidel, o které...

Obchody si akcemi Black Friday utahují smyčku kolem krku, říká odborník

Black Friday

Od pondělí 19. listopadu začnou u některých obchodníků výprodeje na tzv. Černý pátek. Řada e-shopů však ve snaze zvýšit...

Cigarety bez dýmu. Firma láká Čechy na zahřívaný tabák, lékařka varuje

Americká společnost Philip Morris představila novou generaci zahřívaných...

Společnost Philip Morris ČR v úterý představila novou generaci zahřívaných cigaret bez kouře iQOS 3. Vedle ní přišla i...

Hygienické peklo v čínských hotelech. Personál usvědčila skrytá kamera

Na každý povrch dnes existují specializované přípravky, někdy si však poradíte...

Čínské luxusní hotely se musely omluvit poté, co se na sociální síti objevilo video, ve kterém jejich zaměstnanci...

Zemřel majitel výrobce optiky Meopta. Přezdívalo se mu přerovský Baťa

Úspěšný byznysmen Čechoameričan Paul Rausnitz, který v 90. letech zachránil...

V neděli zemřel podnikatel a válečný veterán Paul Rausnitz, který ze dna přivedl ke globálnímu úspěchu výrobce...

Další z rubriky

Tři zájemci o dostavbu dálnice D4 mají smůlu, ministerstvo je vyloučilo

Vizualizace dálnice D4 u Příbrami

Do druhého kola výběrového řízení na dostavbu 32 kilometrů dálnice D4 mezi Příbramí a Pískem vybralo ministerstvo...

320 kilometrů v hodině. V Maroku bude jezdit nejrychlejší vlak v Africe

Moderní rychlovlaky by měly mezi Prahou a Brnem jezdit 350kilometrovou

Železnice za 55 miliard korun, po které se požene rychlovlak rychlostí 320 kilometrů za hodinu, se slavnostně otevřela...

„Zemanův kanál“ má cenu stavět jen se souhlasem okolních zemí, říká Ťok

Kanál Dunaj - Odra - Labe, severní větev, Poodří, DOL,

Propojení Dunaje, Odry a Labe plavebním kanálem má cenu tehdy, pokud se za tento projekt postaví i okolní země. V...

Najdete na iDNES.cz