Poslední ziskový šéf ČSA: Tvrdík uměl jen utrácet

  0:44
Miroslav Kůla je posledním prezidentem ČSA, který svému nástupci předával aerolinky v zisku. O firmě, kde strávil přes třicet let života a kterou provedl leteckou krizí po 11. září 2001, nechtěl dlouho po svém odvolání mluvit. Pro MF DNES udělal poprvé výjimku. „Nechci vypadat jako zhrzený manažer. Ale to, co se teď děje s ČSA, k tomu už nelze mlčet,“ vysvětluje Kůla.

Poslední ziskový šéf ČSA Miroslav Kůla se naváží do Jaroslava Tvrdíka. Podle něj uměl jen utrácet. | foto: Lukáš Bíba, MF DNES

Kdo je podle vás hlavním viníkem současné situace v ČSA?
Určitě Jaroslav Tvrdík. Je to člověk, který uměl vždy velkoryse peníze utrácet, ale ne už vydělávat. Aerolinky ale nejsou armáda, která když dojdou peníze, natáhne ruku do státní pokladny.

Co Tvrdík na aerolinkách pokazil?
Těch věcí je více. Určitě naprosto megalomanská expanze. Nakoupil hodně letadel a ještě zbytečně velká. Ta letadla je ale potřeba naplnit. Rozjel ve velkém náklady. To nebyly jen ty audiny a hodinky, co nakoupil, ale také stovky milionů za poradenské služby. Mimochodem, ty by měl teď někdo volat k zodpovědnosti, ať ty ztráty také platí. My nedali za poradenské služby ani korunu.

Patří do toho i velké navýšení platů zaměstnanců. Měl jsem velké střety s odbory, protože jsem věděl, že tak velké navýšení by firma neunesla. Tvrdík to neřešil, je to klasický socan, který nemá problém rozdávat peníze, které nejsou jeho. A ty mzdové náklady dolů nikdy nedostanete, od té doby narostly téměř o sto procent. Přitom byl v době jeho vlády letecký boom, my za sebou měli situaci po roce 2001, kdy měly všechny aerolinky obří ztráty. My ještě mírně expandovali.

Tvrdík si současně do firmy přivedl spoustu lidí, kteří neměli s aerolinkami nic společného. Co to pro firmu znamenalo?
To je myslím jeho největší prohřešek. On naprosto zničil klima ve firmě. Letecký byznys je hodně o lidech a jejich loajalitě, pro spoustu lidí to je srdeční záležitost. A to není fráze. To on zničil, přivedl tam spoustu manažerů, kteří o tom nevěděli vůbec nic, a ani se tím někteří netajili.

Lidi jsou hodně citliví na to, jak si zvýšili platy a jezdí v audinách. Za nás jsme jezdili v oktávkách a peugeotech, já jediný měl BMW, které jsem zdědil po předchůdci. Vytvořil ještě vrstvu manažerů, která oddělila zaměstnance od vedení. Podívejte se, kolik se tam za tu dobu vyměnilo manažerů. My ve firmě byli celý život, a to je v oboru naprosto běžné. Řídit aerolinky není totéž jako prodávat housky.

Změnilo se to příchodem Radomíra Lašáka?
To se ještě zhoršilo! Přivedl si tam jen jiné lidi z bank, kteří o tom nevěděli o moc víc než Tvrdíkovi hoši a neprojevili ani snahu pochopit tu firmu. Devastace firmy se jen prohlubovala. Lašák nepřijal žádné strategické rozhodnutí. Když tvrdí, že dvakrát zachránil firmu, tak se musím jen smát.

Z veřejně dostupných čísel je vidět, že od roku 2005 z provozu vytvořili ztrátu 6,5 miliardy, nikdy neměli kladné cash flow. Peníze jen tekly z firmy a jen to záplatovali rozprodejem majetku. Jeho kroky byly vlastně antiprivatizační, neustále snižoval hodnotu firmy. Fascinuje mě, jak se tváří jako superúspěšný manažer. Jediné, co prodávali, byl majetek a sebe.

Co měl Lašák dělat poté, co firmu převzal ve špatném stavu po Tvrdíkovi?
Měl se začít zbavovat letadel, zejména těch na leasing, a řešit strategii firmy. A také jednat se zaměstnanci a snižovat platy už tehdy. Podívejte se na obsazenost letadel. Vroce 2003 jsme měli 73 % a bylo to na úrovni evropských dopravců. Letos kolem šedesáti procent, Evropa je na 74 %. Když vám marketingový šéf ČSA řekne, že ho obsazenost nezajímá, tak si můžu myslet dvě věci: buď je to tak hrozné číslo, že je lepší ho zapomenout, nebo tomu vůbec nerozumí. A nejhorší je, když platí obojí. Proč jsou low costy tak úspěšné? Protože mají nízké náklady, plná letadla a hodně je využívají.

Přišli za vámi někdy Lašák nebo Tvrdík s žádostí o radu?
Nikdy. Tvrdík ode mě převzal firmu za pět minut. Všechno znal, všechno věděl. Tady mi položte klíčky od auta, podepište to a nashledanou.

Jakou roli mají v osudu ČSA politici?
Jsou jedním z hlavních viníků. Podívejte se na dozorčí radu. V ní se vystřídalo x lidí, kdo je teď požene k odpovědnosti? Podle zákona za to ručí svým majetkem. Přece museli vidět podle výsledků, kam se ta firma řítí. Jediný, kdo se trošku ozval, byl Miroslav Ševčík, a ten za chvíli skončil.

Mají ČSA nějakou vizi ohledně toho, kam létat?
Nezdá se mi. Linky se otevírají a rychle zase zavírají. Tvrdík bez rozmyslu spustil nové linky, Lašák je zase zavřel. Není to jen tak linku otevřít, tomu musí předcházet průzkum trhu a linka potřebuje čas, aby se dostala do zisku. Podívejte se na dálkovou flotilu. My věděli, že nejpozději do roku 2005 toto téma musíme vyřešit, letadla stárla a servis na palubě přestával být konkurenceschopný. Za Tvrdíka a Lašáka se nedělo nic, jen to před sebou hrnuli. A víte proč? To je neuralgický bod pro piloty. Když jsem zavřel Bangkok, musel jsem to vysvětlovat až předsedovi vlády a parlamentu.

V čem to je pro piloty tak zásadní?
Je to nejvyšší meta. Evropské linky jsou pro ně mezistupeň, celou kariéru směřují k tomu, aby řídili velká letadla na dálkových linkách.

Dálková flotila končí, jak byste se rozhodl vy v roce 2005, kdybyste zůstal ve funkci?
Zřejmě bychom ji také zrušili, neuživila se. Jedině ve spojení se strategickým partnerem. Můžeme o ní snít, ale reálně na ni nemáme. Velkým hráčům typu Lufthansa či Air France-KLM se nedá četností konkurovat, Česko je na dálkovku příliš malý trh.

Připravili jste projekt nového hangáru na údržbu letadel. Chybí takový projekt teď ČSA?
To je další zásadní věc. Údržba ČSA měla skvělé jméno, udržovali jsme i letadla Lufthansy a Lufthansa ji také chtěla koupit. V aerolinkách je průměrná marže dvě procenta, v údržbě podstatně vyšší. Co já vím, tak se teď i letadla vlastní posílají na údržbu dokonce už ven.

Najdete na působení Lašáka a Tvrdíka něco pozitivního?
Jeden klad jim přiznám. Byli úspěšnější v rozvoji charterové dopravy. My jsme chtěli koupit Travel Service a tím to vyřešit. Je škoda, že se to nedotáhlo do konce.

Navrhoval jste v době svého působení privatizaci firmy?
Samozřejmě, dnešní stav jen ukazuje, že ČSA měly být prodány dávno. S privatizací jsme počítali a připravovali jsme je na to. Mou představou byla privatizace strategickému partnerovi a zbytek akcií uvést na burzu. Ale konkrétní přípravy neběžely, počítalo se s tím, že kolem roku 2005 k prodeji dojde.

Hodně vášní vzbudil plán prodat ČSA Aeroflotu. Jaký je váš názor?
Myslím, že to byl jediný zájemce, který mohl nabídnout opravdu dost peněz. Nějaké bezpečnostní riziko v tom nevidím.

Proč se piloti tak brání privatizaci?
Tomu se nedivím, jim je ve státním nejlépe. Oni se vždycky dokázali dohodnout s politiky. Už za komunistů. Pilot v uniformě, to je pro každého něco magického. Jejich lobbistická síla je obrovská a těžko by fungovala v nějaké soukromé firmě. Jestli se nic nezměnilo, Travel Service do teď nemá odbory. A to asi není náhoda.

Dokážete si představit Travel Service jako vlastníka ČSA?
Upřímně řečeno ani moc ne. Ale pan Šimáně asi ano.

Co říkáte na plán propojení s letištěm?
To je provizorní a problematické řešení. Nedokážu si dlouhodobě představit, že by šéf letiště vedl současně i aerolinky. Místo Osinku tam bude dávat peníze Letiště. Jsem zvědav, kdy se ozve nějaká aerolinka proti tomu, že se z jejích poplatků dotuje její konkurence.

Budou za půl roku ČSA ještě létat?
Myslím, že ano. Nezmizí, řešení se nějakým způsobem najde. Ale to, co se teď děje, svědčí o bezradnosti, co stím. Současný stav ukázal, že stát je nejhorší vlastník. Takže zprivatizovat, co nejrychleji to jde, státu nic jiného nezbývá. ČSA čekají krušné měsíce, zima bývá boj o přežití.

Autor:

Teplo z uhlí podraží o deset až třicet procent, říká zástupce tepláren

  • Nejčtenější

Pliveme vám do piva. Centrum Málagy zaplavily nenávistné vzkazy turistům

27. března 2024  17:29

Mezi turisticky oblíbené destinace se dlouhá léta řadí i španělská Málaga. Přístavní město na jihu...

Velikonoce 2024: Na Velký pátek bude otevřeno, v pondělí obchody zavřou

25. března 2024  11:54

Otevírací doba v obchodech se řídí zákonem, který nařizuje, že obchody s plochou nad 200...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Seznam zakázaných kotlů. Co vám od září hrozí, když v nich budete dál topit

23. března 2024

Premium Češi stále provozují nejméně 150 tisíc starých neekologických kotlů na tuhá paliva 1. a 2. emisní...

Loď v Baltimoru měla potíže už dřív, most si o nehodu říkal, soudí odborníci

27. března 2024  11:17

Bezprostředně po úterní nehodě lodi v americkém Baltimoru vedení společnosti, která loď provozuje,...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Bankrot zažehnán, zatím. Saúdové nalijí do luxusních elektroaut miliardu dolarů

25. března 2024  18:42

Americký výrobce luxusních elektromobilů Lucid získá od divize saúdskoarabského státního...

Divné kšefty za 1,5 miliardy dolarů. Nejvíc dílů pro ruská letadla dováží Gabon

28. března 2024  19:41

Gabon se stal největším dodavatelem náhradních dílů pro ruská letadla, napsal server The Moscow...

Nezdravé pryč. Komika donutili stáhnout z londýnské dopravy plakát s hotdogem

28. března 2024  18:51

V londýnském metru se nevyplácí utahovat si z hotdogů. Své o tom ví populární britský komik Ed...

Do dobíječek dá stát dalších šest miliard. Už jich je víc, než auta potřebují

28. března 2024

Dalších šest miliard korun plánuje ministerstvo dopravy v příštích letech využít na výstavbu nových...

Kryptopodvodník Bankman-Fried dostal 25 let. Zpronevěřil osm miliard dolarů

28. března 2024  17:07,  aktualizováno  17:43

Americký soud poslal zakladatele zkrachovalé kryptoměnové burzy FTX Sama Bankmana-Frieda na 25 let...

Akční letáky
Akční letáky

Všechny akční letáky na jednom místě!

Rána pro britskou monarchii. Princezna Kate má rakovinu, chodí na chemoterapii

Britská princezna z Walesu Kate (42) se léčí s rakovinou. Oznámila to sama ve videu na sociálních sítích poté, co se...

Smoljak nechtěl Sobotu v Jáchymovi. Zničil jsi nám film, řekl mu

Příběh naivního vesnického mladíka Františka, který získá v Praze díky kondiciogramu nejen pracovní místo, ale i...

Rejžo, jdu do naha! Balzerová vzpomínala na nahou scénu v Zlatých úhořích

Eliška Balzerová (74) v 7 pádech Honzy Dědka přiznala, že dodnes neví, ve který den se narodila. Kromě toho, že...

Pliveme vám do piva. Centrum Málagy zaplavily nenávistné vzkazy turistům

Mezi turisticky oblíbené destinace se dlouhá léta řadí i španělská Málaga. Přístavní město na jihu země láká na...

Kam pro filmy bez Ulož.to? Přinášíme další várku streamovacích služeb do TV

S vhodnou aplikací na vás mohou v televizoru na stisk tlačítka čekat tisíce filmů, seriálů nebo divadelních...