E.ON zhruba jednou do roka musí investovat prostředky do přebílení svých trafostanic, které poškodí sprejeři. Proto se firma teď proti vandalům rozhodla bojovat jejich vlastními zbraněmi.
V létě oslovila streetartového umělce Jana Kalába, vystupujícího pod přezdívkou Point, aby přemaloval trafostanici v Jihlavě. Výsledek se líbí nejen jihlavské radnici, na sociálních sítích se k němu pozitivně vyjadřuje i většina diskutujících.
„Zařízení na distribuci elektrické energie jsou všude kolem nás, často je ale ani nevnímáme. My jsme se rozhodli na ně upozorňovat formou, která je atraktivní, netradiční a zároveň aktivně oživuje prostor, v němž společně žijeme. Jednou z myšlenek, které v této souvislosti máme, je nechat vybrané trafostanice pomalovat od špičkových streetartistů a tvůrců graffiti,“ vysvětlil Karel Štěpán, jednatel E.ON Servisní.
E.ON, jehož distribuční území pokrývá jižní Čechy, jižní Moravy a část Vysočiny a Zlínského kraje, jihlavskou trafostanici považuje za pilotní projekt. Nyní vyhodnocuje reakce i to, jak dlouho vydrží dílo nepřemalované. Poté rozhodne, zda novou podobu dostanou i další trafostanice z jeho distribučního území.
Úřad: Je to reklama. Není důvod, aby ji platil spotřebitel
Zda bude společnost se přeměnami trafostanic pokračovat, bude podle mluvčího společnosti Vladimíra Váchy záležet i na tom, jestli náklady na graffiti uzná Energetický regulační úřad (ERÚ) jako investici do distribuční sítě, kterou je možné financovat z poplatků za distribuci. Ty platí spotřebitelé v cenách energií a jsou tak přísně regulované.
ERÚ se přitom na nápad příliš netváří. Podle mluvčího Jiřího Chvojky se E.ON investice do výzdoby trafostanice vyplatí a má si ji tak platit sama. „Jedná se o marketingové náklady, reklama se společnosti určitě vyplatí, takže není důvod, aby to platili spotřebitelé na složenkách,“ reagoval Chvojka.
I pražské trafostanice dostaly nový kabát, video z července 2012:
4. července 2012 |