Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Fasádu trafostanic mají zdobit graffiti, úřad je ale proplácet odmítá

  8:33aktualizováno  8:33
Trafostanice společnosti E.ON v Jihlavě má už několik měsíců novou fasádu, kterou si pochvalují lidé i vedení města. Firma zvažuje, že nový vzhled dostanou i další trafačky. Po Energetickém regulačním úřadu ale chce, aby tyto změny uznal jako náklady do distribuční sítě. Úřad to však odmítá.

Fasádu trafostanice v Jihlavě v létě na zakázku společnosti E.ON pomaloval streetartový umělec | foto: E.ON

E.ON zhruba jednou do roka musí investovat prostředky do přebílení svých trafostanic, které poškodí sprejeři. Proto se firma teď proti vandalům rozhodla bojovat jejich vlastními zbraněmi.

V létě oslovila streetartového umělce Jana Kalába, vystupujícího pod přezdívkou Point, aby přemaloval trafostanici v Jihlavě. Výsledek se líbí nejen jihlavské radnici, na sociálních sítích se k němu pozitivně vyjadřuje i většina diskutujících.

Fotogalerie

„Zařízení na distribuci elektrické energie jsou všude kolem nás, často je ale ani nevnímáme. My jsme se rozhodli na ně upozorňovat formou, která je atraktivní, netradiční a zároveň aktivně oživuje prostor, v němž společně žijeme. Jednou z myšlenek, které v této souvislosti máme, je nechat vybrané trafostanice pomalovat od špičkových streetartistů a tvůrců graffiti,“ vysvětlil Karel Štěpán, jednatel E.ON Servisní.

E.ON, jehož distribuční území pokrývá jižní Čechy, jižní Moravy a část Vysočiny a Zlínského kraje, jihlavskou trafostanici považuje za pilotní projekt. Nyní vyhodnocuje reakce i to, jak dlouho vydrží dílo nepřemalované. Poté rozhodne, zda novou podobu dostanou i další trafostanice z jeho distribučního území.

Úřad: Je to reklama. Není důvod, aby ji platil spotřebitel

Zda bude společnost se přeměnami trafostanic pokračovat, bude podle mluvčího společnosti Vladimíra Váchy záležet i na tom, jestli náklady na graffiti uzná Energetický regulační úřad (ERÚ) jako investici do distribuční sítě, kterou je možné financovat z poplatků za distribuci. Ty platí spotřebitelé v cenách energií a jsou tak přísně regulované.

ERÚ se přitom na nápad příliš netváří. Podle mluvčího Jiřího Chvojky se E.ON investice do výzdoby trafostanice vyplatí a má si ji tak platit sama. „Jedná se o marketingové náklady, reklama se společnosti určitě vyplatí, takže není důvod, aby to platili spotřebitelé na složenkách,“ reagoval Chvojka.

I pražské trafostanice dostaly nový kabát, video z července 2012:

Autor:




Hlavní zprávy

Další z rubriky

(Ilustrační snímek)
Vzpomínky na JZD nám škodí, mladé družstva nelákají, říká manažer z COOP

COOP letos slaví 170 let. Na velký večírek to však nevypadá. Obce nechávají obchody zavřít a mladí se do družstevničení nehrnou. Až 800 prodejen může být brzy...  celý článek

Ilustrační snímek
Vánoční prémie budou, hlásí třetina firem. Většinou rozdají peníze

Výborná ekonomická kondice domácích podniků se před Vánocemi propíše i do kolonky mimořádné odměny na výplatních páskách. Třetina firem má už teď jasno, že je...  celý článek

Václav Vachta, šéf sítě zdravotnických zařízení EUC.
Největší síť poliklinik EUC nakupuje v Ostravě. Letos utrží 2,5 miliardy

Jeden z největších soukromých hráčů ve zdravotnickém byznysu, skupina EUC, přikupuje devatenáctou polikliniku. Cenu za ostravské zařízení Mephacentrum...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.