Podle asociace se minimálně s jednou stížností tohoto typu v uplynulých třech měsících setkala více než polovina dotázaných obchodníků. „Na nakupující čeká místo objednaného balíku do ruky pouze lístek ve schránce s informací, že zásilka je uložena na provozovně České pošty,“ říká výkonný ředitel APEK Jan Vetyška.
Asociace se podle něj dříve setkávala i s případy, kdy doručovatelé nechávali adresátům tyto výzvy i v případě, že byli doma. „V současné době vše spíše působí jako systémová záležitost,“ tvrdí Vetyška.
„Tyto případy nejsou standardem, ale vzhledem k množství přepravovaných zásilek k nim bohužel může dojít. Za to bychom se jak adresátům, tak odesílatelům chtěli omluvit,” reagoval mluvčí pošty Matyáš Vitík. K uložení balíku bez pokusu o doručení podle něj dochází pouze výjimečně, zásilky jinak končí na pobočkách jen když se adresáta nepodaří zastihnout. „V obou případech si adresát může nechat zdarma balík znovu doručit na uvedenou adresu,” uvádí Vitík.
Současný stav však e-shopům způsobuje nepříjemnosti. Jejich zákazníci si nepohodlí při dodání balíku spojí nejen s Českou poštou, ale i se samotným obchodem. Ten však toto porušení podmínek nemůže ovlivnit, tvrdí APEK. Služba Balík do ruky je navíc oproti Balíku na poštu o 20 Kč dražší.
Pošta nedoručila téměř pětinu Balíků do ruky, tvrdí APEK
„Pokud nebyla zásilka řádně doručena, může adresát podat stížnost. Za prvních letošních šest měsíců si na službu Balík do ruky stěžovalo 3 883 klientů a z toho jsme jako oprávněné stížnosti uznali 2 303 podnětů,” řekl tento týden portálu iDNES.cz Ivo Vysoudil z Oddělení komunikace České pošty.
Nejsou lidi. Balík do ruky si vyzvedněte na pobočce, vzkazuje lidem pošta |
Situaci však podle APEK komplikuje fakt, že spotřebitel, který si dodání objednává prostřednictvím internetového obchodu není s Českou poštou v přímém smluvním vztahu. „Teoreticky by se tedy kupující měl obrátit na prodávajícího a ten pak na Českou poštu. Řada zákazníků ale tento proces kvůli relativně nízké částce nechce absolvovat. Poště tak díky této bariéře zůstávají finanční prostředky za službu, kterou nesplnila,” říká Vetyška.
APEK má podle něj k dispozici čísla, z nichž vyplývá, že více než 17 procent zásilek zaslaných jako Balík do ruky letos neskončilo přímo u adresátů, ale na nejbližší pobočce pošty. Asociace zároveň národního doručovatele žádá o urychlené řešení tohoto stavu.
„Česká pošta je připravena jednat s APEK o současné situaci v doručování Balíků do ruky. Výsledky jejich zjištění neznáme a netušíme, z jakých dat Asociace vychází,” uvádí Matyáš Vitík. Pošta za první půlrok letošního roku přepravila více než 15,5 milionu Balíků do ruky což podle něj ukazuje, že jde o úspěšný produkt.
21. prosince 2018 |