"Strašně moc lidí se nám ozývalo se stížnostmi a říkali to i v samotném průzkumu, že jim pošťáci stále častěji vhazují lístky do schránek, i když jsou doma," říká výkonný ředitel asociace Jan Vetyška.
Podle něj to může souviset s tím, že si pošťáci usnadňují práci v náročném období či v nepříznivém zimním počasí.
Stížnostem na špatné doručování balíků čelí pošta dlouhodobě, Český telekomunikační úřad ji za podobné prohřešky pokutuje téměř každý měsíc. Že se s tím může setkat každý třetí zákazník, však vyšlo najevo poprvé.
Balíků je více druhů, hájí se pošta
Pošta se hájí tím, že při doručování balíků nabízí více možností a ne všechny balíky musí podle svých vnitřních pravidel doručit až před dveře. Podle mluvčí Marty Selicharové průzkum neukazuje, o jaký typ balíků jde, a zřejmě do něj byly zahrnuty i balíky, které se doručovat až domů nemusí.
průzkum30 procent zákazníků, kteří si před Vánocemi nechali poslat zboží z internetu Českou poštou, uvedlo, že jim doručovatel nepřivezl balík domů. Na internetu přitom dárky nakoupilo pět milionů Čechů. |
Šéf asociace Jan Vetyška přiznává, že průzkum podrobně nerozlišoval typy balíků. "Výsledky ukazují, že zákazníci mají tento problém. Možná to znamená, že pošta o svých službách zákazníky špatně informuje," nastínil Vetyška.
Největší internetoví obchodníci nicméně potvrzují, že využívají služeb, u nichž je povinností doručovatelů zavézt balík adresátům až do domu. Ve zboží vlastně mají uložené své peníze, a proto nevolí jednodušší způsoby doručování.
Například společnost Electro World, která provozuje jeden z největších internetových obchodů s elektronikou, zásadně využívá takzvaný cenný balík.
"Bohužel, často se stává, že pošta místo zásilky doručí jen oznámení o uložení na poště a zákazník si tam musí zajít," uvedla manažerka společnosti Anna Rumianová.