Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Venkov strádá, místní přesto láká vlastní poštovní byznys

  11:58aktualizováno  11:58
Je to trochu paradox. Na venkově, kde je vlastní obchod rizikem, srovnatelným někdy se sázkou v loterii, místní podnikavce čím dál víc přitahuje představa toho, že řídí vlastní poštu. A vydělávají. Zájem o poštovní franšízu Partner roste.

Pošta Partner, ilustrační snímek. | foto: Václav Šlauf, MAFRA

Pro důchod, se složenkou nebo s dopisem do vesnického koloniálu nebo na obecní úřad. Je to čím dál častější model toho, jak bude v příštích letech vypadat provozování poštovních služeb v místech, kde státní podnik nevydělává.

Již 384 provozoven Českých pošt mají na starosti soukromníci, kteří se do tohoto podnikání vrhli na základě franšízové licence. Do roku 2025 by jich mělo být až dva a půl tisíce, čímž by se pošta ve skomírajícím prostředí venkovského byznysu stala jednou z nejdynamičtěji rostoucích živností.

Zájem o byznys, který státnímu podniku v řadě odlehlých míst nevynáší, je veliký, ukázal průzkum agentury Ipsos pro Asociaci malých a středních podniků a živnostníků. Každý desátý oslovený živnostník chce být pošťákem a dalších osm procent o tom uvažuje. Největší zájem mají provozovatelé koloniálů, následují obecní úřady. A necelá pětina z oslovených podnikatelů věří, že by jim spojení jejich podnikání s nabídkou poštovních služeb zvýšilo tržby.

Přestože necelá polovina (45 procent) obyvatel vidí poštu hlavně na obecních úřadech a 38 procent v místních „smíšenkách“, přesně opačně to vnímají podnikatelé. Zájem vede ze strany provozovatelů koloniálů a až poté jsou obecní úřady.

Většina dotázaných přesto o otevření pobočky pošty neuvažuje. Šedesát procent je striktně proti a dalších 19 procent uvádí, že poštovní okénko spíše neotevře. Důvody jsou různé: v obci už poštu mají, nemají dost času, nelíbí se jim koncept pošty Partner, nemají dostatek kapacity nebo místa nebo působí v tak malé obci, kde by podle nich stejně zájem o službu nebyl.

Pošta jako šance na přežití

Pošt Partner přibývá tempem tři pobočky za týden. To je značně víc, než když státní podnik svůj projekt rozjížděl. Tehdy vznikalo sedm poboček za rok.

„Jsem rád, že jsme překonali počáteční nedůvěru k projektu Pošta Partner. Zaznamenáváme zvyšující se zájem o tuto službu ze strany provozovatelů i obyvatel,“ uvedl ředitel České pošty pro obchod a marketing Jan Foubík.

Nicméně při současném tempu nemůže pošta stihnout svůj plán na transformaci dvou a půl tisíce poboček pošt do roku 2025.

Česká pošta se přiblíží modelu, který je v Německu či v Rakousku. Sousední země provozují jen zlomek celkových provozoven.

Spojit svůj byznys s poštou je pro podnikatele příležitostí, jak zvýšit tržby. Ty v průměru za měsíc narostly o šestnáct tisíc korun na provozovnu, vyplývá z dosavadních zkušeností. „Pro koloniál je to jedna z šancí, jak se ve spojení s poštovní službou uživit, a pro obyvatele malých obcí je to příležitost, jak zachovat základní obslužnost,“ dodal předseda Asociace malých a středních podniků Karel Havlíček.

Autor:




Hlavní zprávy

Další z rubriky

Cenu čtenářů MF DNES a iDNES.cz za Nejlepší podnikatelský příběh roku 2016...
Rodí se další podnikatelský příběh. Pomozte nám ho najít

Součástí soutěže EY Podnikatel roku bude i v novém ročníku cena pro nejlepší podnikatelský příběh, o které rozhodují čtenáři iDNES.cz a MF DNES. Nominovat...  celý článek

Ilustrační fotografie
PŘEHLEDNĚ: Půjčíme vám, vábí strany rodiny s dětmi. Na důchodce myslí také

V příštím volebním období se mohou na vyšší příjmy od státu těšit rodiny s více dětmi a těžce pracující lidé zřejmě budou moci odejít dřív do důchodu, a to bez...  celý článek

Díky realitní kanceláři RIA se Jablonci v roce 2013 podařilo prodat byty za...
Obchody mimo rámec zákona. Stát toleruje netransparentní společnosti

Stát obchoduje s firmami, které nedodržují zákony, uvedla v pondělí poradenská společnost Bisnode. Povinností zadavatelů zakázek je uzavírat smlouvy pouze s...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.