Ceny na pumpách budou ode dneška sbírat každý den čtyři tisíce pošťáků po celé zemi. Česká pošta chce pokrýt do dvou měsíců až 2 200 čerpacích stanic, celkem je v zemi zhruba 3 500 veřejných pump. Partnerem nového webu tankujlevneji.cz i mobilní aplikace je ministerstvo průmyslu a obchodu. Obě instituce tvrdí, že hlavní myšlenkou je transparentní informování o cenách.
"Je mojí prioritou, aby zákazníci - občané i firmy - dostávali na čerpacích stanicích kvalitní palivo za přiměřenou cenu," uvedl ministr průmyslu a obchodu Martin Kuba.
Pumpaři: Pomůže to těm, co berou černý benzin
Aplikace v chytrých telefonech se spustí za dva týdny. Bude lokalizovat polohu řidiče a vyhledávat benzinky podle zadaných kritérií - například ceny. A právě to se zajídá zástupcům benzinek. Sdružení čerpacích stanic se bojí, že hlad řidičů po levném benzinu ještě víc pomůže čerpacím stanicím, které nakupují nezdaněné pohonné hmoty. O tom, které konkrétně pumpy to jsou, se na trhu spekuluje, žádné důkazy však zatím nikdo nezveřejnil.
"Všichni normální účastníci trhu vědí, za kolik se dá nakoupit. Některé sítě dlouhodobě prodávají s minimální marží nebo pod náklady. Víme, že 15 procent zboží na trhu nebylo řádně zdaněno, a je jasné, kde toto zboží skončí," vysvětlil své obavy předseda Sdružení čerpacích stanic Ivan Indráček.
Česká pošta nepopírá, že nová webová stránka bude mít i příjmy z reklamy, ale tvrdí, že to není hlavní cíl. "Příjmy z reklamy nebudou horentní, pokryjí náklady spojené s touto službou," řekl iDNES.cz mluvčí České pošty Ivo Mravinac.
Pošta ročně za naftu utratí přes 600 milionů
Státní podnik v tiskové zprávě píše, že vysoké ceny pohonných hmot mají negativní dopad na ekonomiku. Zda nová služba benzin a naftu zlevní, se teprve ukáže. Potenciál však má, na trhu sice různé srovnávače jsou, ale čísla buď nejsou příliš aktuální, nebo jsou z neověřených zdrojů.
Také České poště, která je jedním z největších zaměstnavatelů v zemi, by levnější nafta v době sílící konkurence přišla vhod. Podnik má 5 500 aut a ročně spotřebuje téměř 17 milionu litrů nafty. Při současných cenách (podle společnosti CCS je průměrná cena nafty 35,64 Kč/l) to znamená roční náklady téměř 606 milionů korun.
Na projektu spolupracuje Česká pošta také s Českou obchodní inspekcí. To se projeví postupně v jakémsi "ratingu" konkrétních pump. V aplikacích i na webu se na mapě u čerpacích stanic objeví symbol, podle kterého bude například možné zjistit, jestli pumpa prošla kontrolou kvality, kterou inspekce provádí.