Za doručení obyčejného dvoukilogramového balíku bude nutné zaplatit 30 korun místo předchozích 26.
Poštovní známky s novou, vyšší hodnotou už jsou v prodeji.
Pošta naposledy zdražovala v roce 2002. Nynější zvýšení cen vysvětluje růstem nákladů na pohonné hmoty, energie i vyšší daní z přidané hodnoty. "Za zvýšením cen stojí i vyšší požadavky na kvalitu poštovních služeb po vstupu země do Evropské unie," vysvětluje mluvčí pošty Ladislav Vančura.
"Dosavadní nízké ceny byly možné především kvůli nízké hladině mezd v Česku a v České poště zejména," říká Vančura s tím, že peníze získané nynějším zdražením nejsou určeny pro nárůst mezd zaměstnanců, ale pro rozvoj firmy.
"Česká pošta si je vědoma toho, že zdražení ovlivní rozpočty firem a domácností, ve většině případů však zdražení nebude mít na zákazníky nijak dramatický dopad," míní Vančura. "Za průměrnou mzdu je dnes možno získat více poštovních služeb než například před deseti lety," dodává.
Podle odborníků zdražení zákazníky poště neodláká a její tržby a zisk budou pokračovat v růstu jako v předchozích letech.
Nové ceny poště schválilo ministerstvo financí. "Měli jsme návrhy České pošty v několika variantách. S přihlédnutím k rozvoji a dostupnosti jejích služeb jsme se přiklonili k jedné z nich," řekl mluvčí ministerstva financí Marek Zeman.
I po zdražení bude Česká pošta ve srovnání s okolními státy patřit mezi ty levnější. Poslání dopisu v zemích původní evropské patnáctky se pohybuje kolem 0,5 eura, tedy asi patnácti korun. Na Slovensku stojí dopis 14 slovenských korun (asi 11 českých) a v Polsku 1,90 zlotého, což je zhruba 13,50 koruny.
Dražší pošta se ohlíží po nových službách
Zdražení České pošty lidi od posílání pohledů a dopisů neodradí. "Změna ceny nevede k výrazné změně poptávky," míní analytik společnosti Colosseum Štěpán Pírko. Podle odborníků však poště zvýší tržby a zisk.
Pošta po posledním zdražení v září 2002 skončila loni při patnáctimiliardových tržbách s čistým ziskem 700 milionů korun.
Proti předchozímu roku to bylo zlepšení téměř o polovinu.
Podle mluvčího pošty Ladislava Vančury je zvýšení cen v současné situaci nevyhnutelné.
Česká pošta snížila v uplynulých letech počty zaměstnanců o 8 tisíc lidí, i když zároveň doručila více zásilek. Letos počítá s propuštěním dalších více než pěti set zaměstnanců. Pošta se financuje zcela sama bez dotací od státu.
"Na rozdíl od mnoha evropských poštovních správ nikdy nezískala žádné přímé či nepřímé dotace na provoz ani na investice," připomíná Vančura. "Z těchto důvodů musela po celou dobu své samostatné existence vytvářet každoročně zisk, který neskončil v daňových rájích, ale byl beze zbytku investován do rozvoje firmy," říká Vančura.
České poště už v řadě služeb roste konkurence. Podnikat lze volně u všech zásilek těžších než 100 gramů nebo v doručování reklamní pošty. Tu se sice snažila pošta stáhnout zpátky pod svá křídla, ale její návrh poslanci nepodpořili.
Pošta podle mluvčí ministerstva informatiky Kláry Volné kvůli konkurenci hledá, jak udržet svůj zisk a zůstat nezávislou na státním rozpočtu.
"Připravují se nové aktivity, které umožní využití sítě pošt pro kontakt lidí se státní správou. Například výpisy z katastru nemovitostí nebo trestního rejstříku," vysvětluje Volná.
"To už umožní novela zákona o informačních systémech ve veřejné správě, kterou vláda schválila a teď ji projednává parlament," dodává Volná s tím, že pošta bude moci vydávat některé úřední výpisy na svých pobočkách. Už také požádala o možnost vydávat certifikovaný elektronický podpis.
Česká pošta má 3400 poboček a zaměstnává přibližně 39 tisíc lidí.