Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Wi-fi, klimatizace. Na lokálky v Pošumaví míří vlaky bez průvodčích

  13:30aktualizováno  13:30
Cestující na několika tratích v Jihočeském kraji čeká od prosince zásadní změna. Po letech na nich přestanou jezdit vlaky Českých drah, místo toho je začnou vozit zelenooranžové soupravy společnosti GW Train Regio. Její vlaky prošly rozsáhlou modernizací.

Zeleno-oranžové soupravy společnosti GW Train Regio začnou jezdit v Pošumaví (5. května 2017). | foto: Petr Lundák, MF DNES

Dopravce v pátek vlaky pro pošumavské lokálky poprvé ukázal, v příštích dnech začne s prezentačními jízdami. Na koleje vyšle motorové jednotky RegioSprinter z poloviny 90. let, které jezdily v Německu.

Firma GW Train Regio je koupila a nechala je opravit ve společnosti CZ Loko. Nahradí staré motorové vozy řady 810 nebo novější Regionovy, které většinou na trasách jezdí.

Vozy jsou nízkopodlažní, mají bezbariérový prostor a jsou klimatizované. Na rozdíl od původních jednotek mají i WC, na kterém bude přebalovací pult. Součástí vlaku budou zásuvky pro dobíjení drobných přístrojů nebo bezdrátové připojení k internetu. Do každé soupravy se vejde 65 sedících cestujících. Sedadla budou polohovací s opěrkou hlavy.

Kraj výrazně ušetří

Společnost GW Train Regio vyhrála soutěž na provoz vlaků, kterou vypsal Jihočeský kraj. Firma porazila Arrivu a České dráhy, které dosud na tratích jezdí bez soutěže. České dráhy zkoušely u antimonopolního úřadu výběrové řízení zarazit, nakonec ale neuspěly a loni v prosinci kraj s GW Train Regio smlouvu podepsal.

Kraj díky soutěži uspoří za patnáct let smlouvy zhruba 450 milionů korun oproti stávajícím cenám za stejné služby, které poskytují České dráhy.

Fotogalerie

Firma zatím jedná s krajem o ceníku, který by se neměl příliš lišit od stávajících cen. Smůlu ale budou mít majitelé různých průkazů Českých drah na slevu.

V případě některých relací bude GW Train Regio levnější: například jízdenka z Českých Budějovic do Českého Krumlova bez slev má stát 40 korun, u Českých drah stojí jízdenka 52 korun.

Řada kritiků nástupu nového dopravce se obává toho, jak bude firma zvládat návaly cestujících v sezoně například při cestách na Lipno. Firma však připravuje vlastní vozy na přepravu jízdních kol.

„Zaměříme se na podporu turistiky v hlavní sezoně od května do září nasazením většího počtu vozidel a speciálních železničních vozidel na přepravu kol,“ potvrdil šéf GW Train Regio Robert Krigar.

V sezoně průvodčí budou

Na cestující čekají samoobslužné automaty na jízdenky, které budou přijímat hotovost i karty. Nebudou ve vlacích náhodou: zejména mimo sezonu, kdy nejezdí tolik lidí, firma počítá s tím, že vlaky budou jezdit bez průvodčích.

Kontrolovat lidi, zda mají jízdenku, budou revizoři, kteří budou náhodně do vlaků nastupovat. O výši pokuty pro případ jízdy bez lístku dopravce zatím nerozhodl. „V sezoně průvodčí budou, stejně jako ještě lidé, kteří budou pomáhat s nakládáním kol,“ dodal Krigar.

Firma jedná s Českými drahami o tom, že by převzala jejich depo ve Volarech, které by sloužilo jako opravárenská základna. Dohoda zatím ještě nenastala.

GW Train Regio bude jezdit na tratích, které kraj nazval Provozní soubor Šumava. Jde o tratě České Budějovice - Černý Kříž, Číčenice - Volary - Nové Údolí a Strakonice - Volary. Jihočeský kraj je jedním z mála krajů, který se odhodlal regionální vlaky soutěžit.

Pro tratě má dopravce připraveno celkem 11 jednotek RegioSprinter, jako zálohu pro silné dny má firma ještě čtyři motorové vozy řady 810.

Jednotky mají lepší zrychlení než stávající soupravy na tratích, proto by se měly mírně zkrátit i jízdní doby. Přesné jízdní řády sice firma ještě nezveřejnila, podle Krigara to však bude zkrácení v řádu minut.

Autor:


Nejčtenější

Falešný „smažák“, pangas místo candáta. Restaurace dál klamou zákazníky

Smažené sýry restaurace občas nahradí takzvanými analogy, které se méně...

Klamání hostů náhražkami potravin z restaurací nemizí. Místo Plzeňského Prazdroje dostávají zákazníci pražského podniku...

Dostanu o 5 Kč na hodinu navíc? Beru. Firmy tápou nad odchody zaměstnanců

Ilustrační snímek

Potravinářské řetězce, sklady nebo pošta mají jedno společné: až třetina zaměstnanců tam nevydrží déle než rok. Nemají...



10 LET OD KRIZE: Místo práce jsme stříleli vrtulníky, říká bývalý bankéř Lehmanů

Nik Storonsky, zakladatel a šéf britského bankovního start-upu Revolut.

Před deseti lety oběhly celý svět fotky bankéřů, jak s papírovými krabicemi vyklízejí své kanceláře na Wall Streetu....

KVÍZ: Maturita z piva. Vyzkoušejte se, jak znáte značky, hospody i pijany

Šikovný hospodský umí načepovat hladinku, šnyt i mlíko.

V předchozím pivním kvízu jsme vás zkoušeli hlavně z výroby piva, tentokrát to bude více ze života - co pijeme, jak to...

ČSA se vracejí do minulosti. Aerolinky vymění flotilu airbusů za boeingy

Ilustrační snímek

České aerolinie čeká během následujících měsíců velká výměna provozovaných letadel. Do dvou let mají ve flotile...

Další z rubriky

Třetím členem vedení Českých drah se stal Radek Dvořák

České dráhy mají novou lokomotivu Vectron

Třetím členem vedení Českých drah se stal dosavadní ředitel odboru koncepce a rozvoje osobní dopravy Radek Dvořák. Do...

Místo přestaveb koupíme nové vlaky, říká nový šéf Českých drah

Miroslav Kupec, předseda představenstva Českých drah (ČD)

České dráhy utratí v příštích deseti letech za nákup nových vozidel a další investice 40 miliard korun. Pustí se i do...

Další zdržení na D1, povolení napadla majitelka sousedního pozemku

Rekonstrukce úseku dálnice D1 u Brna. (duben 2015)

Nedávným uzavřením dohody mezi silničáři a hnutím Děti Země neskončily problémy s průtahy při přípravě modernizace...



Najdete na iDNES.cz