Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Potravinové náhražky: Nenechte se klamat

  11:00aktualizováno  11:00
V obchodech přibývá potravin, které nejsou tím, zač se vydávají. Kvalitnější a dražší surovina je v nich nahrazena rostlinnými tuky. Ty zřejmě prožívají svůj zlatý věk. Jsou všude. I tam, kde bychom je nehledali - v masných i mléčných výrobcích.
Zákazník by musel být znalcem nebo detrektivem, aby se dokázal v nabídce potravin zorientovat. Ilustrační foto.

Zákazník by musel být znalcem nebo detrektivem, aby se dokázal v nabídce potravin zorientovat. Ilustrační foto. | foto: Profimedia.cz

Sušenky, krémy a polevy, zmrzlina, instantní káva... Všude tam se vyskytují rostlinné tuky. V pečivu nahrazují máslo (kdo jednou ochutnal croissant z pravého másla, ví, jaký je v tom rozdíl). Třebaže to výrobci popírají, hrají roli náhradníka. Náhradníka za dražší, ale i kvalitnější surovinu. Důvod je jasný - abychom mohli kupovat levné výrobky.


KDE VŠUDE NAJDEME ROSTLINNÉ TUKY?
ŠLEHAČKY
EIDAM, KTERÝ NENÍ SÝR
INSTATNÍ CAPPUCCINO
SÝR JAVOR


Zdá se, že posledním "hitem" trhu jsou sýry z rostlinných tuků. Pokud si říkáte, že je to pěkný nesmysl, protože sýr je přece z mléčných, tedy živočišných tuků, pak vězte, že časy se mění.

Potraviny už nezapadají do zavedených skupin - mléčné výrobky, masné výrobky, pekárenské výrobky - ale prolínají se; párky se sýrem, sýry se šunkou. Legislativa si s nimi mnohdy neví rady, nemá pro ně žádnou definici, a tedy ani žádná pravidla.

Výrobky za nic nemohou
Náhražkové výrobky nemusí být vždy méně hodnotné, některé mohou i obohatit trh. Jiné mohou být třeba zdravější alternativou pro ty, kteří by se měli vyvarovat živočišných tuků. A další zase lépe vyhovují nové přípravě jídla.


Proč je důležité číst etikety
GRAFIKA ZDE


Proč by se tedy neměly vyrábět? Problém není v samotných výrobcích, ale v tom, jak jsou zákazníkovi předkládány. Jak? Tak, aby je považoval za něco jiného a v obchodě se jen "tak trochu spletl". Výrobci dělají všechno pro to, abychom je od těch pravých nerozeznali.

Proč by jinak dávali svým novým produktům stejné názvy jako těm původním, na které jsou zákazníci zvyklí? Proč by je balili do stejných "šatů"? Proč by se nepochlubili jejich přednostmi? Když jsou přesvědčeni, že nám předkládají novou kvalitu, proč se k ní také nehlásí - novým názvem, novým obalem a novými informacemi?

Někteří to skutečně dělají. Třeba Unilever svým rostlinným tukem na vaření Rama Cremefine v obalu odlišném od všech výrobků podobného typu. Zákazník si ho nemůže splést s máslem a je jen na něm, zda si ho vybere.

Klamou tělem
Nutno říct, že obchodníci výrobcům v matení zákazníků zdatně sekundují. Málokde třeba najdete v regále směsné tuky odděleně od másla. A samostatnou kapitolou jsou letáky řetězců, výrobky v nich jsou často nabízeny nabízeny klamavě.

Kalkulují přitom s naším spěchem, nepozorností a neznalostí. Kdo si při nákupu "taveňáku" všimne, že na kulaté krabičce není napsáno "jemný tavený sýr", ale pouze "jemný tavený"? Vždyť krabička je úplně stejná jako dřív, stejný je i název.

Tak to alespoň dělá firma TPK Hodonín se svou zavedenou značkou Javor. Donedávna to byl pouze tavený sýr, dnes už je to i tavený výrobek, tedy sýr s rostlinnými tuky.

"Na trhu jsou oba. Do některých řetězců dodáváme jen s mléčným tukem, do jiných s rostlinným, podle toho, co si zákazník přeje," vysvětluje Oldřich Obermaier, jednatel společnosti TPK Hodonín, která Javor ve dvou variantách vyrábí. Důvod, proč je mléčný tuk nahrazen rostlinným? "Jednak je to levnější a jednak je tam méně cholesterolu."

Hra na něco jiného
Klamat lze i obchodním názvem výrobku. Název Maslíčko není chyba v grafickém ztvárnění obalu, ale záměr, jak zmást zákazníky a přitom neriskovat postih za jejich klamání. Chybějící čárka nad "a" je to, co rozhoduje. Máslíčko by už mělo stejný základ jako máslo a za to by mohla být pokuta. Maslíčko totiž není máslo, ale směs margarínu a másla.

Nikdo mi nevymluví, že to není klamání spotřebitele stejného rodu jako bunda z tržiště s názvem Abidas místo Adidas.

O klamavě označeném výrobku Eidam Alternative, který vůbec není sýr, jsme se již zmiňovali při testu eidamů - více zde

Na obalu je sice správně uvedeno "potravinový výrobek s rostlinným tukem", obchodní značka Eidam Alternative je však podle Českomoravského svazu mlékárenského jednoznačně klamavá, protože eidam je označení pro sýr.

"Používání obchodních jmen, která jednoznačně předstírají mléčný výrobek, je nejenom vysloveně klamavé a zavádějící, ale především velmi neetické," říká Jiří Kopáček z mlékárenského svazu.

"Je to nekalá hospodářská soutěž, cizopasení na druhových názvech výrobků... Podnikatelé, kteří tak jednají, vycházejí z toho, že co není výslovně zakázáno nebo lze ze zákona vyložit různě, je vlastně dovoleno."

Autoři: ,




Hlavní zprávy

Další z rubriky

Premiér Bohuslav Sobotka na tiskové konferenci po jednání tripartity 17....
Řešení dvojí kvality potravin si žádá revizi směrnice EU, prohlásil Sobotka

Řešení problému dvojí kvality zboží v zemích evropské osmadvacítky podle českého premiéra Bohuslava Sobotky vyžaduje revizi unijní směrnice o nekalých...  celý článek

Všemi smysly. Nové kino 4DX v obchodním centru Chodov přináší do kinosálu déšť,...
Nový král mezi chrámy konzumu. Centrum Chodov láká na kino, kde sněží

V Praze se ve středu otevírá „nové“ - a do počtu prodejen největší - obchodní centrum v Česku. Zmodernizované Centrum Chodov se rozrostlo o třetinu na 300...  celý článek

Benzina přejmenovala benzin Natural 95 na Efecta 95.
Nezlevňují. Ceny pohonných hmot v Česku se drží na hladině z minulého týdne

Ceny pohonných hmot v ČR od minulého týdne mírně vzrostly. Nejprodávanější benzin Natural 95 zdražil pouze o haléř na průměrných 30,23 Kč za litr. Jeho cena se...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.