V Česku zdražilo jídlo téměř nejvíc v Evropě. Nakupujeme hlavně ve slevách

  15:31aktualizováno  15:31
Ve třetím čtvrtletí loňského roku zdražily potravinářské a drogistické výrobky v Česku téměř nejvíc v Evropě. Na úterním Retail Summitu v Praze to řekl Karel Týra z analytické společnosti Nielsen. Za růstem cenové hladiny podle prodejců i dodavatelů stojí zdražení i poptávka po kvalitnějších výrobcích.
(ilustrační snímek)

(ilustrační snímek) | foto: Stanislav HonzíkMAFRA

Tržby za mléčné produkty stouply loni ve třetím čtvrtletí o 11,6 procenta, alkoholu o 5,3 procenta a sladkostí o 5,5 procenta. Cenová hladina v Česku stoupla u tohoto sortimentu o 6,1 procenta meziročně, zatímco objem prodeje klesl o 0,9 procenta. Celková inflace v ČR loni v průměru stoupla o 2,5 procenta, což je nejvíc za posledních pět let.

„V letech 2015 a 2016 vývoj cenové hladiny stagnoval. Od posledního čtvrtletí roku 2016 vidíme nárůst, který je docela dramatický. Ve třetím kvartále je to již více než šest procent ve srovnání s obdobím o rok předtím. To samozřejmě má vliv i na to, kolik lidé jsou ochotni zboží spotřebovat,“ uvedl Týra.

Češi utrácejí třikrát rychleji on-line. Prodeje loni rostly o 21 procent

Češi podle něj také více kupují kvalitnější potraviny. „U potravin to není tak ani otázka objemu, protože spotřebováváme přibližně stejně, ale podílí se na tom z části inflace. A určitě je patrný posun ke kvalitnějším typům potravin, mnohdy českým výrobkům, což sebou nese nějaké cenové navýšení,“ uvedl ředitel kvality společnosti Ahold Pavel Mikoška.

Podle obchodního ředitele Kofoly Martina Mináře byl růst cenové hladiny částečně způsoben zdražením produktů. „Výrazně větším důvodem bude právě to, že rostou (prodeje) některých kategorií zboží na úkor jiných. Například džusy a energetické drinky rostou výrazně rychleji než třeba ochucené vody,“ dodal. Více se také prodávají takzvané on-the-go formáty, jako jsou třeba plechovky na úkor dvoulitrových balení.

Slevy stále táhnou

Češi jsou spolu se Slováky lídry v Evropě, pokud jde o nákup zboží ve slevách. V loňském třetím čtvrtletí bylo 54 procent tržeb za rychloobrátkové zboží v Česku získáno ve slevových akcích. Na Slovensku to bylo 56 procent. Ve Velké Británii to je 34 procent, v Německu 21 procent.

Opačná situace je u prodejů zboží vlastních značek. Nákupy zboží prodávaného pod privátními značkami obchodních řetězců činí v ČR 19 procent v případě potravin a rovněž 19 procent u drogerie a dlouhodobě se nemění. V Německu dosahují tyto prodeje 43 respektive 37 procent.

Autoři: ,

Nejčtenější

V příštím roce přijde ekonomická krize, řekl ekonom Pikora v Rozstřelu

Ekonom Vladimír Pikora v diskusním pořadu iDNES.cz Rozstřel. (4. prosince 2018)

„O tom, že krize přijde, nemusíme pochybovat. Podle mého názoru k tomu dojde v příštím roce,“ uvedl ekonom Vladimír...

Světové burzy rychle ztrácejí, propad akcií může přivolat recesi i v Česku

Newyorská burza (24. 8. 2015)

Finanční trhy zachvátila „blbá nálada“. Burzy po celém světě již několik dnů v řadě ztrácejí a ani vyhlídky nejsou...

Štědrá nadílka ve Škodovce, zaměstnanci dostali bonus i prémii 12 tisíc

Ilustrační snímek

Zaměstnanci mladoboleslavské automobilky Škoda si před letošními Vánocemi výrazně finančně polepší. Společnost totiž...

Protesty drtí francouzskou ekonomiku, šokovaní turisté ze země odjíždějí

Hnutí žlutých vest opět demonstruje v Paříži a dalších francouzských městech...

Protesty takzvaného hnutí žlutých vest proti vládním reformám těžce zasáhly francouzskou ekonomiku. Výrazný útlum tržeb...

Finanční správa si kvůli EET došlápla na soukromé kluby, padaly pokuty

Příběh elektronické evidence tržeb

Zátah ve 24 provozovnách, označených jako soukromé kluby, kde se místní scházejí za zábavou a za pitím, uskutečnili v...

Další z rubriky

Hon na zákazníky startuje. Dopravu zdarma letos nabídne 1300 e-shopů

Pražský sklad společnosti Mall.cz na snímku z listopadu 2012 (Ilustrační snímek)

V poledne odstartuje každoroční hon e-shopů na zákazníky, kteří chtějí při nákupu z e-shopů ušetřit na dopravě. Do akce...

TEST DNES: Koupená jablka obsahují chemii, do dětské výživy by nesměla

Ilustrační snímek

Nezáleží na tom, zda kupujeme jablka z českých sadů, nebo ze zahraničí, na trhu, či v obchodních řetězcích. Laboratoř...

Méně triků než loni. E-shopy na Černý pátek omezily manipulace s cenami

Black Friday v Metropoli Zličín (24. listopadu 2017)

Tuzemské internetové obchody letos omezily triky s umělým navyšováním cen, ze kterých se počítají slevy během výprodejů...

Najdete na iDNES.cz