Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu


V Česku zdražilo jídlo téměř nejvíc v Evropě. Nakupujeme hlavně ve slevách

  15:31aktualizováno  15:31
Ve třetím čtvrtletí loňského roku zdražily potravinářské a drogistické výrobky v Česku téměř nejvíc v Evropě. Na úterním Retail Summitu v Praze to řekl Karel Týra z analytické společnosti Nielsen. Za růstem cenové hladiny podle prodejců i dodavatelů stojí zdražení i poptávka po kvalitnějších výrobcích.
(ilustrační snímek)

(ilustrační snímek) | foto: Stanislav HonzíkMAFRA

Tržby za mléčné produkty stouply loni ve třetím čtvrtletí o 11,6 procenta, alkoholu o 5,3 procenta a sladkostí o 5,5 procenta. Cenová hladina v Česku stoupla u tohoto sortimentu o 6,1 procenta meziročně, zatímco objem prodeje klesl o 0,9 procenta. Celková inflace v ČR loni v průměru stoupla o 2,5 procenta, což je nejvíc za posledních pět let.

„V letech 2015 a 2016 vývoj cenové hladiny stagnoval. Od posledního čtvrtletí roku 2016 vidíme nárůst, který je docela dramatický. Ve třetím kvartále je to již více než šest procent ve srovnání s obdobím o rok předtím. To samozřejmě má vliv i na to, kolik lidé jsou ochotni zboží spotřebovat,“ uvedl Týra.

Češi utrácejí třikrát rychleji on-line. Prodeje loni rostly o 21 procent

Češi podle něj také více kupují kvalitnější potraviny. „U potravin to není tak ani otázka objemu, protože spotřebováváme přibližně stejně, ale podílí se na tom z části inflace. A určitě je patrný posun ke kvalitnějším typům potravin, mnohdy českým výrobkům, což sebou nese nějaké cenové navýšení,“ uvedl ředitel kvality společnosti Ahold Pavel Mikoška.

Podle obchodního ředitele Kofoly Martina Mináře byl růst cenové hladiny částečně způsoben zdražením produktů. „Výrazně větším důvodem bude právě to, že rostou (prodeje) některých kategorií zboží na úkor jiných. Například džusy a energetické drinky rostou výrazně rychleji než třeba ochucené vody,“ dodal. Více se také prodávají takzvané on-the-go formáty, jako jsou třeba plechovky na úkor dvoulitrových balení.

Slevy stále táhnou

Češi jsou spolu se Slováky lídry v Evropě, pokud jde o nákup zboží ve slevách. V loňském třetím čtvrtletí bylo 54 procent tržeb za rychloobrátkové zboží v Česku získáno ve slevových akcích. Na Slovensku to bylo 56 procent. Ve Velké Británii to je 34 procent, v Německu 21 procent.

Opačná situace je u prodejů zboží vlastních značek. Nákupy zboží prodávaného pod privátními značkami obchodních řetězců činí v ČR 19 procent v případě potravin a rovněž 19 procent u drogerie a dlouhodobě se nemění. V Německu dosahují tyto prodeje 43 respektive 37 procent.

Autoři: ,



Nejčtenější

Soud dal řidiči německý plat, čeští dopravci se bojí růstu počtu žalob

Šofér kamionu Jiří Gabrhel

První český řidič kamionu vyhrál soud o to, že mu česká firma za řízení v Německu platila méně, než kolik je tamní...

Mrakodrap bohatých otevírá. Být Jágrovi sousedem vyjde na desítky milionů

V Tower na pražské Pankráci (stav v lednu 2017)

Byty v patrně nejdražším bytovém domě v Česku - pražském V Toweru si přebírají jejich noví majitelé. Jsou mezi nimi...



Pět tisíc dolarů na ruku a sbohem. Amazon se zbavuje lidí bez motivace

Pracovníkům ve skladu Amazon se v USA důsledně říká „associates“, tedy...

Nestandardní cestou jde americký Amazon při propouštění zaměstnanců bez motivace. Svému personálu předložil „nabídku“,...

Česko je odkladiště vraků. Lidé kvalitu neřeší, říká šéfka AAA Auto

Generální ředitelka AAA Auto Karolína Topolová

Jedinou silou, která donutí Čechy výrazně omladit vozový park, je změna legislativy. Bez omezení dovozu aut starších...

Nejmladší český miliardář začal ve skladu. Dnes ovládá zbrojařské impérium

Majitel Czechoslovak Group Michal Strnad.

Pětadvacetiletý Michal Strnad se po převodu stoprocentního podílu zbrojařsko-průmyslového holdingu Czechoslovak Group...

Další z rubriky

Nákupy potravin na internetu: velké e-shopy jsou spolehlivé, malé jako loterie

(Ilustrační snímek)

Zaneprázdnění rodiče, maminky na mateřské, lidé starší i nemocní stále častěji využívají k nákupu potravin internet....

V Česku zdražilo jídlo téměř nejvíc v Evropě. Nakupujeme hlavně ve slevách

ilustrační snímek

Ve třetím čtvrtletí loňského roku zdražily potravinářské a drogistické výrobky v Česku téměř nejvíc v Evropě. Na...

Kanadská vesnice sní o tom, že bude konkurovat dijonské hořčici

Kanadská hořčice z vesnice Gravelbourg

Asi málokdo by hledal hlavní oblast produkce hořčičných zrnek na světě uprostřed kanadských prérií v malé vesnici...

Najdete na iDNES.cz