Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

V Česku zdražilo jídlo téměř nejvíc v Evropě. Nakupujeme hlavně ve slevách

  15:31aktualizováno  15:31
Ve třetím čtvrtletí loňského roku zdražily potravinářské a drogistické výrobky v Česku téměř nejvíc v Evropě. Na úterním Retail Summitu v Praze to řekl Karel Týra z analytické společnosti Nielsen. Za růstem cenové hladiny podle prodejců i dodavatelů stojí zdražení i poptávka po kvalitnějších výrobcích.
(ilustrační snímek)

(ilustrační snímek) | foto: Stanislav HonzíkMAFRA

Tržby za mléčné produkty stouply loni ve třetím čtvrtletí o 11,6 procenta, alkoholu o 5,3 procenta a sladkostí o 5,5 procenta. Cenová hladina v Česku stoupla u tohoto sortimentu o 6,1 procenta meziročně, zatímco objem prodeje klesl o 0,9 procenta. Celková inflace v ČR loni v průměru stoupla o 2,5 procenta, což je nejvíc za posledních pět let.

„V letech 2015 a 2016 vývoj cenové hladiny stagnoval. Od posledního čtvrtletí roku 2016 vidíme nárůst, který je docela dramatický. Ve třetím kvartále je to již více než šest procent ve srovnání s obdobím o rok předtím. To samozřejmě má vliv i na to, kolik lidé jsou ochotni zboží spotřebovat,“ uvedl Týra.

Češi utrácejí třikrát rychleji on-line. Prodeje loni rostly o 21 procent

Češi podle něj také více kupují kvalitnější potraviny. „U potravin to není tak ani otázka objemu, protože spotřebováváme přibližně stejně, ale podílí se na tom z části inflace. A určitě je patrný posun ke kvalitnějším typům potravin, mnohdy českým výrobkům, což sebou nese nějaké cenové navýšení,“ uvedl ředitel kvality společnosti Ahold Pavel Mikoška.

Podle obchodního ředitele Kofoly Martina Mináře byl růst cenové hladiny částečně způsoben zdražením produktů. „Výrazně větším důvodem bude právě to, že rostou (prodeje) některých kategorií zboží na úkor jiných. Například džusy a energetické drinky rostou výrazně rychleji než třeba ochucené vody,“ dodal. Více se také prodávají takzvané on-the-go formáty, jako jsou třeba plechovky na úkor dvoulitrových balení.

Slevy stále táhnou

Češi jsou spolu se Slováky lídry v Evropě, pokud jde o nákup zboží ve slevách. V loňském třetím čtvrtletí bylo 54 procent tržeb za rychloobrátkové zboží v Česku získáno ve slevových akcích. Na Slovensku to bylo 56 procent. Ve Velké Británii to je 34 procent, v Německu 21 procent.

Opačná situace je u prodejů zboží vlastních značek. Nákupy zboží prodávaného pod privátními značkami obchodních řetězců činí v ČR 19 procent v případě potravin a rovněž 19 procent u drogerie a dlouhodobě se nemění. V Německu dosahují tyto prodeje 43 respektive 37 procent.

Autoři: ,


Nejčtenější

Řetězce zveřejnily, kolik platí pokladním, a stejně o ně mají nouzi

pokladní, ilustrační snímek

Výše průměrné mzdy, kterou platí řetězce prodavačům a pokladním, byla donedávna tabu. Předloni ji začal zveřejňovat...

PŘEHLEDNĚ: Jakou hypotéku nově získá žadatel s platem 23 tisíc čistého?

Ilustrační snímek

Strážci ekonomiky znovu šlápli na brzdu, pokud jde o hypoteční úvěry. Od října banky výrazněji zohlední příjmy žadatele...



Jak jedí chudé rodiny? Před výplatou o chlebu, po ní pizza a ovoce

Krajíce natřete hořčicí a domácí majonézou, navrch rozdrobte čedar.

Na jídlo a potřeby pro chudé může Česko čerpat 700 milionů korun z Fondu evropské pomoci nejchudším osobám. Většina...

„Levná“ pracovní síla není levná. Rumuni v Česku vydělávají víc než Češi

Ilustrační snímek

Občané Rumunska, kteří pracují v České republice, mají vyšší průměrnou mzdu než zaměstnanci s českým občanstvím. V...

Japonská firma se omluvila za svého zaměstnance, chodil si totiž pro obědy

Fast food, Japonsko

Japonská vodárenská společnost se v televizním přenosu omluvila zákazníkům za to, že jeden z jejích zaměstnanců...

Další z rubriky

Lépe měřit a méně regulovat, doporučují experti na šetření jídlem

Pracovnice Tesco třídí potraviny, které obchodní řetězec věnuje do potravinové...

Potravinový odpad neumíme měřit a striktní nařízení v boji s plýtváním jídlem nepomáhají. K tomuto závěru dospěl...

Domácí, přírodní, ovocný, celozrnný. Evropští výrobci klamou na obalech

Test DNES - ilustrační snímek

Stále víc lidí si dává záležet na tom, aby jedli zdravěji. Řídit se předními etiketami na obalech však nestačí, aspoň...

TEST DNES: Za pětistovku dostanete náruč plnou květů i zvadlé koště

Test kytic

Redaktoři MF DNES v minulých dnech po celé republice vyzkoušeli, jaké pugéty jim v květinářství uvážou za 500 korun...

Najdete na iDNES.cz