Potraviny jsou menší a menší. Ceny zůstávají - iDNES.cz
Premium

Získejte všechny články
jen za 89 Kč/měsíc

Potraviny jsou menší a menší. Ceny zůstávají

  9:21
"Poctivý a dobrý" hlásá nápis na tvarohové pochoutce Lipánku Maxi. Pod tím si však zákazník jen těžko představí, že jeho pamlsek ztrácí při stejné ceně na váze.
„Zeštíhlení“ si zákazník všimne obtížněji, než když mu jeho oblíbený výrobek podraží o korunu či dvě. Ilusttrační foto.

„Zeštíhlení“ si zákazník všimne obtížněji, než když mu jeho oblíbený výrobek podraží o korunu či dvě. Ilusttrační foto. | foto: Profimedia.cz

Lipánek Maxi ještě loni vážil 140 gramů. Dnes má Lipánek od jihočeské Madety "poctivých a dobrých" 130 gramů. Ale cena se nemění. Ve většině velkých obchodních řetězců stojí stále 14,50 koruny.

Lipánek není zdaleka jediný výrobek, který prošel odtučňovací kúrou. Třeba čokoládová tyčinka XXL 3bit. Jak už název napovídá, jde o větší verzi stejnojmenné tyčinky mezinárodního výrobce Kraft. Obě bez ohledu na velikost postihlo seříznutí, a to o miniaturní a okem nepostřehnutelné dva gramy. Cena se o tuto píď nezměnila.

Podobný osud postihl i tyčinky Milky Way, Rouskovy brambůrky či tatranky obou konkurenčních výrobců – Opavie i slovenské Sedity.

Důvody, proč se řada výrobků zmenšuje, je nasnadě. Výrobce ušetří a zákazník si zeštíhlení všimne obtížněji, než když mu jeho oblíbený mls podraží o korunu či dvě.

To ostatně přiznávají i sami výrobci, i když vytříbenějšími slovy. Jedním z jejich vysvětlení je, že zdražují suroviny, a proto raději z výrobku maličko uříznou, než by cenu zvedali. Dalším oficiálním důvodem bývá nová, pochopitelně lepší receptura.

"Spotřebiteli chyběla u tatranky větší křupavost oplatky, a proto jsme původní pláty nahradili novými, které jsou jemnější a křehčí, ale také lehčí," vysvětluje zmenšení tatranky ze 40 na 33 gramů Aleš Trepka, šéf společnosti I.D.C Praha, která je ze slovenské Sedity dováží. Zároveň slibuje, že jejich hlavní výrobky, což je například Mila či Horalka, "odlehčovací práce" nepostihnou.

Loni se přitom smrskly nejen tatranky ze Sedity, ale i z Opavie. Ty ztratily skoro u všech příchutí nenápadné tři gramy.

"Z výzkumů víme, že pro spotřebitele je přijatelnějším řešením zachování ceny a kvality výrobku," říká Jitka Plchová za společnost Kraft, výrobce tyčinek 3bit a od loňska i majitele Opavie.

Loni výrazně podražily kakaové boby, a tak podle ní raději z tyčinek ukousli, než by cenu zvýšili viditelně.

Podobně odůvodňuje odlehčení tyčinek MilkyWay a dalších i jejich výrobce, společnost Mars. Podle její mluvčí Magdalény Hrabovcové k tomu došlo nejen v Česku, ale i v dalších státech Evropy.

To, že nejde o místní trik, potvrzuje i podzimní vydání francouzského časopisu 60 milionů zákazníků. Podle něj řada tamních výrobků zhubla, aniž by ztratila na ceně. Jako příklad uvádí třeba sušenky Prince, kelímek tvarohu od společnosti Danone či ocet od výrobce Amora.

Ještě je kde brát

Z dostupných příkladů vyplývá, že firmy se mezi sebou pečlivě hlídají a hubnutí většinou odstartuje ta největší. Ti menší pak mohou říkat, že jen reagovali na konkurenci.

"Stále si držíme mezi ostatními vyšší standard," říká například Barbora Daňková z Madety, výrobce Lipánku. Jiné vysvětlení pro jeho zmenšení při stejné ceně nemá. Narážkou na "ostatní menší" míní třeba Velký Pribináček vážící 125 gramů, tedy méně než jejich Lipánek po zhubnutí. Pěknou 140gramovou váhu si však stále drží Bobík Maxi. Otázka ale je, jak dlouho.

Musí totiž spoléhat na zkoumavé zákazníky, kteří si budou studovat jednotkovou cenu za sto gramů či kilo a dopátrají se, že je levnější. Cena za jednotku musí být uvedena u každého výrobku a vzhledem ke zmenšovacím praktikám se ji číst vyplatí. Zatím se o to snaží minimálně statistici.

Kdyby se totiž nechali obelstít jako nepozorný zákazník, nemohli by započítat tento způsob zdražování do výpočtu inflace. Podle Ladislava Pištory z tiskového oddělení statistického úřadu při výpočtu přepočítávají cenu každého zboží na stejnou jednotku, například u piškotů na sto gramů, u jogurtů na 150 gramů. "Změny gramáže se potom projeví jako zdražení, eventuálně jako sleva," říká Pištora.

Jestli na hubnoucích výrobcích profituje dodavatel i obchodník, nechce ani jedna ze stran rozkrývat. Podle prodejců si výrobce, pokud má silnou značku, dokáže vynutit, že dodává za stejnou cenu i menší výrobek. "Jinak nám hrozí, že ho nedodají vůbec," říká jeden z obchodníků.

Dodávání menšího výrobku za stejnou cenu potvrzuje i jeden z výrobců. Pokud si toho zákazník nevšimne, tak to prodejcům vadit nemusí, protože tak alespoň dostanou od výrobců více na poplatcích odvíjejících se od tržeb.

A jde to i naopak? Nalézt lze i příklady, kdy se výrobky zvětší a nezdraží. To jde však většinou o masivně propagační akci typu "25 procent zdarma" a podobně.

Rozstřel: Pavel Peterka - include | (0:55) | video: iDNES.tv

Zbrojení i Trump mohou jako steroidy nakopnout hospodářství EU, říká ekonom

Nejčtenější

Padl Eurojackpot. Sázející trefil všechna čísla, vyhrál miliardy

V Eurojackopotu padla jedna z nejvyšších výher v historii. V úterním losování sázející uhodl sedm čísel a bohatší bude o v přepočtu téměř tři miliardy korun.

Lidé se v Lidlu poprali kvůli zlevněným slunečníkům, konflikt zklidnila až policie

Potyčkou mezi zákazníky vyvrcholil boj o zlevněné zboží v Lidlu v pražských Štěrboholích na začátku tohoto týdne. Na místo musela dorazit policie, situaci mezitím řešila i ostraha obchodu. Lidl...

Trend se obrací. Severské země doporučují občanům mít zásobu hotovosti

Švédsko i Norsko přehodnocují svou cestu, na kterou se země vydaly již před lety s cílem bezhotovostní společnosti. Obavy z kybernetických útoků, geopolitických hrozeb a nepředvídatelných krizí nutí...

Koho zajímá osm centů. Jak moc nová cla poškodí výrobu aut v USA

Trumpova nová 25procentní cla na dovoz aut do USA mohou zcela rozvrátit tamní automobilový průmysl a zvýšit ceny prodávaných aut o tisíce dolarů. Jejich součástky totiž od surového kovu až po ten...

Stejně jako před 25 lety? Hrozba prasknutí akciové bubliny je opět aktuální

Investoři v posledních týdnech s nervozitou sledují vývoj na světových trzích. Ceny akcií mnoha firem po více než dvouletém růstu narážejí na strop. V centru dění je umělá inteligence, kterou někteří...

Lufthansa modernizuje sedadla v letadlech. Zvolit to správné může být výzva

Letecká společnost Lufthansa modernizuje sedadla v rámci projektu Allegris. Nová nabídka přinášejí revoluci v pohodlí, ale také větší komplikace při výběru. Jen v byznys třídě mají totiž cestující na...

30. března 2025

Vyšší ceny aut mě nezajímají, řekl Trump. Popřel, že vyhrožoval šéfům automobilek

Americký prezident Donald Trump prohlásil, že ho nezajímají vyšší ceny automobilů způsobené jeho cly. Naopak automobilky k jejich zvyšování vybízí. V rozhovoru pro americký server NBC News popřel, že...

30. března 2025  11:28

Večeře ve vesmíru nebo v džungli. Zážitková gastronomie je na vzestupu

Jíst ve vesmíru nebo pod hladinou moře, aniž byste opustili Paříž. Napsat mezi předkrmem a hlavním chodem dopis, který vám bude doručen o rok později... O čem je řeč? O nových restauracích, kam lidé...

30. března 2025  9:25

Jaký bude výhled? Miliardář Bezos plánuje třídenní svatbu na jachtě v Benátkách

Svatba amerického miliardáře Jeffa Bezose a jeho nastávající Lauren Sanchezové se uskuteční v Benátkách. V neděli potvrdilo spekulace vedení italského města. Třídenní obřad se má konat na Bezosově...

30. března 2025  9:05

Pohádka o červené telefonní budce. Kterak místní přechytračili mocnou korporaci

Klasických červených telefonních budek v Británii ze zřejmých důvodů ubývá. Operátor totiž ruší ty dostatečně nevyužívané, některé začaly sloužit novému účelu. V Norfolku ovšem British Telecom...

30. března 2025

Fascinující příběh ikonické stokoruny. Stala se čtvrtou nejhezčí bankovkou světa

Premium

Žena drží snop obilí, vedle stojí fešný dělník, oba hledí do dálky. Na druhé straně jsou precizně vyobrazeny Hradčany. Střední a starší ročníky pamatují, že? Ano, zelená stokoruna, nejdéle platící...

30. března 2025

Akční letáky
Akční letáky

Všechny akční letáky na jednom místě!

Levné zboží láká překupníky. Zájem o Lidl Outlet neochabl

Po více než deseti týdnech od otevření prvního outletu Lidl se redakce iDNES.cz znovu vydala zmapovat situaci v prodejně a jejím okolí. Zájem zákazníků neochabuje, ale dlouhé fronty už jsou spíše...

30. března 2025

Španělsko se veze na úspěšné ekonomické vlně. Překonává největší unijní lídry

Mezi nejrychleji rostoucí země Evropské unie se v posledních měsících řadí Španělsko. V roce 2024 jeho ekonomika meziročně stoupla o 3,2 procenta a v letošním roce by tento růst měl podle odhadů...

29. března 2025

Paříž pokračuje ve své zelené vizi. Aut se zbaví dalších pět set ulic

Paříž pokračuje v přetváření svého městského prostoru. V nedávném referendu se její obyvatelé rozhodli uzavřít dalších pět stovek ulic pro auta a otevřít je pouze chodcům a cyklistům. Z hlavního...

29. března 2025

Vietnam už láká víc turistů než Singapur. Pomohlo i zrušení vízové povinnosti

Mezi turisticky nejnavštěvovanější země jihovýchodní Asie se dlouhodobě řadí Thajsko, nyní ale jeho pozici začíná ohrožovat nedaleký Vietnam. V loňském roce dorazilo do této země celkem 17,5 milionů...

29. března 2025

Ceny potravin se zbláznily. K bojkotu řetězců se uchýlili i švédští zákazníci

Poté, co v únoru ve Švédsku ceny potravin zlomily rekord za poslední dva roky, se tisíce lidí po celé zemi rozhodly konat. Od minulého pondělí zákazníci na sedm dní bojkotovali největší supermarkety...

29. března 2025

TikTok v Německu spouští novou funkci prodeje. První se připojuje About You

Sociální síť TikTok rozšiřuje v Německu svou funkci živého prodeje, přičemž prvním online prodejcem módy, který tuto možnost využije, je společnost About You. Tento hamburský e-shop se tak stává...

29. března 2025