Vyplývá to z údajů společnosti Trexima, která statistiky týkající se mezd dlouhodobě zpracovává pro ministerstvo práce a sociálních věcí.
Například řidič kamionů bere 18,5 tisíce korun měsíčně (jde o medián, tedy střední hodnotu platového rozpětí v celém oboru). Za celé hospodářství přitom tato hodnota dosahuje 22 399 korun. V posledních deseti letech však řidičům podle statistik platy vzrostly o pouhá 4,4 procenta.
Nové řidiče nákladních aut přitom hledali zaměstnavatelé podle Úřadu práce v březnu vůbec nejčastěji. Aby stíhali dovézt nasmlouvané zakázky, potřebovali by jich nabrat čtyři a půl tisíce. To je ve srovnání s loňským březnem dvakrát více.
Firmy také stále častěji upozorňují na nedostatek techniků. Ani v těchto profesích ale mzdy nerostou o mnoho rychleji, než ve zbytku hospodářství.
„Nedostatek odborníků v technických oborech netrvá tak dlouho, aby se to výrazněji projevilo v růstu mezd. Zaměstnavatelé kvůli krizi nemají nyní z čeho rozdávat, pro mnohé z nich je problém mzdy udržet, natož aby je dokázali zvednout,“ shrnuje expert na pracovní trh Aleš Křížek.
Nedostatek kvalifikovaných odborníků se v následujících letech zřejmě ještě prohloubí. Firmy se totiž vedle nezájmu mladých o technické školství budou muset vypořádat i se stále mohutnějším odlivem lidí do zahraničí. Loni pracovalo v cizině přes 110 tisíc lidí, dvakrát víc než v roce 2006. Nejlákavější je Velká Británie a Německo. (čtěte práce v cizině láká stále více Čechů)