Ilustrační snímek

Ilustrační snímek | foto: AP

Povánoční slevy: kdy se vyplatí nakupovat a kdy je to jen trik

  • 173
Nenechte se nachytat. Obchodníci teď sice slibují až sedmdesátiprocentní slevy, jenže podle obchodní inspekce je mnoho povánočních "akcí" jen zdánlivých.

Týká se to hlavně elektroniky - pokud výrazně zlevnila už teď, jde zpravidla o marketingový trik a snahu prodat zboží, o které není zájem. Elektronika totiž sezonním trendům téměř nepodléhá. Podle ředitele sítě prodejen elektroniky Datart Pavla Slámy například nemá cenu čekat na levné chytré telefony - i za plnou cenu je po nich velká poptávka.

Povánoční slevy na iDNES.cz

Přesně naopak je to u módy. Tam jde o slevy skutečné a vyplatí se nakupovat hned, než v obchodech zbude jen pár kusů, které nikomu nepasují. Velké módní řetězce šly s cenami dolů ihned po Vánocích.

Počkat s nákupem elektroniky se vyplatí těm, kteří se spokojí s mírnými slevami, jež nedosahují desítek procent. Takové by mohly přijít v příštím týdnu.

Přesto se na mnoha prodejnách už tento týden objevily reklamy na slevy ve výši třeba i dvou třetin ceny. Obchodníci přiznávají, že jde hlavně o marketingové akce, které lákají zákazníky do prodejny, ale netýkají se zboží, o které by skutečně někdo stál.

"Slevy typu sedmdesát procent jsou triky, v Česku si žádný maloobchod nemůže dovolit dva měsíce takový výpad příjmů, na to je tady nízká kupní síla přes celý rok," vysvětluje majitel firmy Bushman Jindřich Melichar. Sám chystá po Novém roce akci "Sleva 90 % na hadry" - půjde o hadry na podlahu. "Chci, aby se lidé trochu chytili za nos a uvědomili si, že takové slevy nejsou možné," dodává.

Než vstoupíte do prodejny, pořádně si přečtěte přesnou formulaci reklamy. Objevuje-li se ve výloze spojení "až 70 %", znamená to, že většina zboží bude zlevněna mnohem méně nebo vůbec.

,