"Jde o to být první. My jsme nasadili slevy už od listopadu. Teď máme veškerou zimní kolekci za polovinu. Kdybychom nezlevnili, prodávalo by se minimálně," říká například David Hrušínský z Kenvela.
Prodejci oblečení byli letos se slevami nejsvižnější. Chtějí rychle využít nákupního apetytu, který lidem velí pro módu chodit, až když ceny padají.
"Lidé si chodí vybírat dárky pro sebe za peníze, které dostali pod stromeček. Máme tak o polovinu víc zákazníků než před Vánocemi," pochvaluje si Monika Hrunková z obchodu s francouzskou značkou Promode.
Většina tamního zboží dostala červenou visačku už počátkem týdne a škrtá se zatím dvacet až třicet procent z původní ceny. Padat mají ještě dál, do regálů se blíží nová kolekce na jaro 2005.
Kdo ve čtvrtek neprodával za snížené ceny, musel se, alespoň v nákupních centrech, smířit s tím, že jej zákazníci přezíravě obcházeli. Do obchodů totiž vyrazili lovci slev. "Lidé čekají a ptají se, kdy zlevníme. Výrazné slevy přijdou až od pondělí," říká prodavač Drapa Sportu.
Pro ty, kterým nevadí tísnit se před zkoušecími kabinkami, nastal ideální čas pro nákupy. "Sem nekoukej, sedmdesát procent je až támhle," táhne svoji kamarádku mladá žena a vrhá se mezi ramínka s letními tričky.
Cena 299 korun je vzhledem ke značce lákavá, a tak nevadí, že půjdou na půl roku do skříně. "Nás slevy prostě baví. Už jsme tu dvě hodiny," říká.
Vydat se na lov slev u oblečení znamená také akceptovat hru na schovávanou. Až 50 procent - hlásí v šesti světových jazycích vývěska na dveřích prodejny Benettonu na pražském Smíchově. Po prozkoumání zjistíte, že za polovic nelze koupit nic, kromě asi patnácti kousků na věšáku s posledními špatně prodejnými exempláři.
Hned ve vedlejším butiku lze zase narazit na další trik. Oranžově zářící cenovka sice opticky řadí pánskou košili za 1299 mezi zlevněné zboží, ale starší cena pod přelepkou není ani o korunu vyšší. Manšestráky klasického střihu šly také koupit za 599 korun už před měsícem, ovšem tehdy byla cenovka bílá.
"Riziko manipulací se spotřebitelem teď roste. Řada reklamních letáků například využívá velikých číslic a nepatrného doplňujícího textu. Doporučujeme číst všechno," nabádá František Lobovský ze Sdružení ochrany spotřebitelů.