Podle spotřebitelského časopisu dTest jsou slevy základní a často jedinou marketingovou praktikou českých obchodníků. Pokud by je některý z nich nevyhlásil, v konkurenci by patrně neobstál, konstatuje Občanské sdružení spotřebitelů TEST, které časopis vydává.
"Někteří prodejci však slevy jen vyhlásí a k reálnému snížení cen nepřistoupí. Ti rafinovanější na velmi krátký čas ceny zvýší, aby pak mohli přistoupit k jejich snížení na původní úroveň," popisuje praxi obchodníků vedoucí poradenské linky časopisu dTest Lukáš Zelený s tím, že je to protizákonná praktika.
Kde nejlevněji? Vyzkoušejte databázi akčních letáků řetězců na Akčníceny.cz |
Podle něj je typická i situace, kdy obchodníci lákají na vysoké slevy, které se ve skutečnosti týkají jen několika málo výrobků, často i méně zajímavých. "Účel je zřejmý: nalákat zákazníky do prodejny. Zde se o klamavé jednání nejedná, pokud tedy prodejce například netvrdí, že zlevnil veškerý sortiment,“ vysvětluje Zelený.
Zlevněné zboží by podle něj mělo být označeno konečnou cenou, na výrobku by přitom měla být vyznačena i cena původní. Pro zlevněný sortiment platí také stejná záruční doba, tedy zpravidla 24 měsíců. "Výjimkou by byla pouze reklamace vady, kvůli které byl výrobek zlevněn. Předem deklarovanou vadu již reklamovat nelze."
Povánoční výprodeje odstartovaly v některých velkých řetězcích už ve středu. Slevy podle jejich příslibu dosáhnou až 86 procent. Zlevněná je mimo jiné elektronika, zimní oblečení, obuv i sportovní zboží. Některé zboží zmizelo z pultů téměř okamžitě.
Výprodeji se snaží prodejci po předvánoční nákupní horečce opět přilákat zákazníky do prodejen a zbavit se zbývajících zásob sezonního zboží (více o začátku povánočních slev čtěte zde).