Ilustrační snímek

Ilustrační snímek | foto: Tomáš Krist, MAFRA

Pokles cen povinného ručení končí. Nejvíc zaplatí mladí a kdo už boural

  • 96
Po letech končí pokles cen povinného ručení. Pojišťovny totiž vyplácejí stále víc za škody při nehodách, proto ceny zvednou. Pojistné ale neporoste všem stejně, nejvíce připlatí hlavně mladí řidiči do 24 let a ti, kteří v minulosti bourali.

Pokles cen povinného ručení z posledních let končí. Pro pojišťovny totiž začíná být ztrátové, a to hlavně kvůli rostoucímu odškodnění za újmy na zdraví v poslední době. Část těchto nákladů budou muset přenést na své klienty.

„Můžeme očekávat stoupající tendenci cen povinného ručení, aby mohly pojišťovny vzhledem k nárůstu výše plnění dostát všem svým závazkům,“ říká Ivana Buriánková z České pojišťovny.

Ceny však neporostou všem stejně, dobří řidiči mohou i napřesrok platit stejně. „Nejvíce si připlatí klienti, kteří mají škody, naopak dobré řidiče zvýhodňujeme,“ říká Renata Čapková z České podnikatelské pojišťovny. Výše bonusů za jízdu bez nehody může u pojišťoven vystoupat až na 55 procent.

Vyšší pojistné také čeká na řidiče z rizikových skupin. „Skupiny, kam patří například mladí do 24 let, mohou zaznamenat navýšení pojistného i o deset procent,“ dodává Milan Káňa z Kooperativy.

Nepatrný, ale neustálý růst

Martin Kopecký, specialista pojištění vozidel ve společnosti Renomia, upozorňuje, že v zahraničí je pojistné výrazně vyšší. „Konkurenční boj však pojišťovnám nedovolí navýšit pojistné razantně, čeští klienti jsou totiž na cenu povinného ručení velmi citliví,“ říká.

„Bude pokračovat nepatrný, ale neustálý růst pojistného pro osobní vozidla. U nákladních vozidel a tahačů bude nárůst strmější,“ shrnuje analytik Partners Zbyněk Kuběj.

Zároveň se budou prohlubovat rozdíly mezi jednotlivými řidiči i váha jednotlivých kritérií, podle nichž se vypočítává pojistné. Pojišťovny stále méně hledí na objem motoru či na bydliště řidiče. Budou však víc sledovat, jak se na silnici chová.

Třeba Allianz od loňska nabízí pojištění podle počtu ujetých kilometrů. Kdo jezdí málo, zaplatí méně, protože je pro pojišťovnu méně rizikový.

A jak v rozhovoru pro MF DNES uvedl šéf pojišťovny Uniqa Martin Žáček, blíží se doba, kdy se výše pojištění bude více odvíjet od stylu jízdy.

Rozhovor s ředitelem pojišťovny Uniqa Martinem Žáčkem čtěte v sobotním vydání deníku MF DNES nebo v neděli na portálu iDNES.cz.