Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu


Povinné ručení loni zdražilo o 30 korun. Víc se bourá, stouplo odškodné

  10:15aktualizováno  10:15
Povinné ručení loni třetím rokem po sobě zdražilo. V průměru se jeho cena zvýšila o 30 korun na 2775 korun. Důvodů je několik: vyšší výdaje za dopravní nehody, zvýšení odškodného obětem dopravních nehod i zrušení části poplatků do Garančního fondu.
Tragická dopravní nehoda u Nýřan na Plzeňsku v prosinci 2015.

Tragická dopravní nehoda u Nýřan na Plzeňsku v prosinci 2015. | foto: Martin Polívka, MAFRA

Pojišťovny na tomto typu pojištění tratí ročně dvě miliardy korun, ekonomická ztráta byla tedy opět asi deset procent ročního pojistného. „Důvodem loňského zdražení zhruba o jedno procento jsou stále rostoucí náklady,“ řekl v nedělním pořadu České televize Otázky Václava Moravce výkonný ředitel České asociace pojišťoven Jan Matoušek.

Další vývoj cen povinného ručení Matoušek odhadovat nechtěl. „Z hlediska asociace není možné vysílat signály, že by mělo letos docházet nějakému zdražení povinného ručení,“ uvedl Matoušek.

Tlak na cenu povinného ručení podle něj způsobuje pětiprocentní růst počtu škod, o pět procent roste také úhrada oprav vozidel, zásadně (o 200 až 300 procent) stoupají náklady na pokrytí škod na zdraví. Vyšší výdaje přinesl nový občanský zákoník, který zrušil tabulky, podle nichž pojišťovny vyplácely škody na zdraví.

Částky odškodného, které pojišťovny musí platit obětem nehod, tak podle pojišťoven vzrostly až o čtvrtinu.

Vliv na vyšší náklady mají i povinné odvody do Fondu zábrany škod a placení výjezdů hasičského záchranného sboru. Fondu zábrany škod musí pojišťovny platit tři procenta z vybraného povinného ručení a platí i paušální poplatky hasičům 5 600 korun za hodinu zásahu.

Na zdražení pojistek mělo vliv také zrušení příspěvku nepojištěných motoristů do Garančního fondu České kanceláře pojistitelů. Zrušením sankce pro nepojištěné řidiče klesl příjem fondu, proto do něj musí více přispívat pojišťovny, což se projevilo zvýšením pojistného. Pojišťovny nemohou nyní oslovovat nepojištěné majitele vozidel, jejichž počet podle Matouška poroste.

Průměrné pojistné u povinného ručení přitom kleslo díky konkurenčnímu boji pojišťoven od roku 2007 do roku 2013 zhruba o 30 procent. Teprve v roce 2013 se trend otočil a pojistné začalo zdražovat.

Povinné ručení poskytuje dvanáct pojišťoven. Většina z nich sazby takzvaně segmentuje, tedy stanovuje podle věku a místa bydliště řidiče, stáří vozidla, objemu a výkonu motoru a dalších kritérií. Matoušek uvedl, že dalším kritériem by mohl být třeba počet trestných bodů.

Autor:



Nejčtenější

Škoda je Popelkou Volkswagenu. O superb přijdeme, říká šéf odborářů

Škoda Superb Black Crystal

Podle odborového předáka největší tuzemské automobilky je to už jasné. Škodovka přijde o superb, vlajková loď firmy s...

Rakousko má další úsek dálnice z Vídně do Brna hotový. Česko pořád nic

Slavnostní otevření pětikilometrového úsek D3 mezi Veselím nad Lužnicí a...

Řidiči, kteří se chystají na vánoční trhy do Vídně a pojedou přes Mikulov, potkají po cestě nové orientační cedule....



Zlatá neděle bude se staženými výlohami. Obchody teď posilují výprodeje

Vlna povánočních slev 28.prosince v Plzni

Blíží se Černý pátek a s ním největší výprodejová akce roku. Z marketingového a obchodního hlediska je pro prodejce...

Zaměstnanci Amazonu udávají nadřízené. Nejaktivnější mohou vyhrát dron

(Ilustrační snímek)

Vedení francouzské divize Amazonu vymyslelo kontroverzní soutěžní hru. Zaměstnanci skladu amerického internetového...

Musk tratí na autech každou minutu 8 tisíc dolarů. Může mu to zlomit vaz

Elon Musk, šéf automobilky Tesla, představuje nový elektrický roadster

Výroba klíčového vozu společnosti Tesla s názvem Model 3 nabrala tři měsíce zpoždění. Firmu drží nad vodou investoři,...



Další z rubriky

Pro rohlíky kilometry daleko. Prodejnám na venkově hrozí zavření

(Ilustrační snímek)

Stovkám ztrátových prodejen sítě COOP hrozí uzavření. Skupina COOP, která provozuje převážně v menších obcích 2 700...

Čínská CEFC chce koupit podíl ve společnosti, která vlastní televizi Nova

Nová grafika televize Nova

Čínská energetická a investiční skupina CEFC a česko-slovenská finanční skupina Penta Investment chtějí koupit od...

Dukovany zprovozňují 4. blok, proud začne dodávat asi v noci

Jaderná elektrárna Dukovany

V Jaderné elektrárně Dukovany obnovili energetici řízenou štěpnou reakci v reaktoru čtvrtého výrobního bloku....



Najdete na iDNES.cz

mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.