Ilustrační snímek.

Ilustrační snímek. | foto: Lukáš Hron, Mobil.iDNES.cz

Sváteční traktory i bagry. Povinné ručení budou muset mít všichni

  • 113
Poněkud banální příběh slovinského farmáře zraněného traktorem pocítí některé firmy v EU včetně Česka zpřísněním pravidel povinného ručení. Pojištěna zřejmě budou muset být i vozidla, která nevyjedou na silnici - třeba některé stavební stroje.

Na počátku snahy měnit pravidla povinného ručení v celé EU stojí pře ve Slovinsku. Příběh se odehrál na farmě, kde traktorista při couvání naboural do žebříku. Muž, který na něm stál, se při pádu zranil. Třebaže traktor byl pojištěný, pojišťovna Triglav odmítla zraněnému muži hradit požadovanou škodu 15 944 eur (přes 430 tisíc Kč) s odůvodněním, že se pojištění nevztahuje na použití traktoru mimo silniční provoz. Případ se dostal až k soudnímu dvoru EU. Ten rozhodl ve smyslu, že musí být zachována vyšší ochrana poškozených i mimo veřejné pozemní komunikace.

V Česku musí být pojištěna všechna vozidla, která se pohybují po veřejné pozemní komunikaci. Jsou případy, kdy dopravní prostředky na silnice sice za své podstaty mohou, ale majitelé s nimi na vozovku nevyjíždějí. Ušetřit tím někdy mohou na povinném ručení třeba u rypadel, bagrů nebo traktorů. S tím však bude konec. Pojištění budou muset hradit i oni, pokud projde novela zákona o povinném ručení, která je nyní v meziresortním připomínkovém řízení.

Podle novely by si vlastníci vozidel, která dosud nejezdila na veřejných pozemních komunikacích, měli nejpozději do 31. května 2016 sjednat pojištění odpovědnosti z provozu těchto vozidel.

„Půjde především o vozidla nepodléhající povinnosti registrace v registru silničních vozidel, například o pracovní stroje, které jsou v souladu s jejich obvyklou funkcí určeny k pohybu po pozemních komunikacích,“ stojí v předkládací zprávě zákona, který implementuje do českého právního prostředí nová evropská pravidla.

Ve stavebnictví jsou to třeba kolové bagry a rypadla, říká Václav Matyáš ze Svazu podnikatelů ve stavebnictví. „Dramatické dopady z pohledu nákladovosti firem nehrozí, ale je to další položka, která vlastní náklady stavebních dodavatelů zvedá,“ uvedl. Podle něj však stavaři u většiny vozů pojištění mají.

Podle mluvčí České podnikatelské pojišťovny Renaty Čapkové nicméně může být nepojištěných strojů hodně. „Můžeme se pouze domnívat, že půjde o počty v řádech nejméně desetitisíců kusů,“ říká. Cena pojištění stavebního stroje se u této pojišťovny pohybuje v rozmezí od 800 Kč po 4 500 Kč za vozidlo.

Kritici: zákon je vágní

Přesto není zcela jasné, jakých vozidel se bude nová povinnost týkat. Zákon totiž zároveň hovoří o tom, že členské země si mohou určité typy vozidel z této povinnosti vyjmout, například ta, která mají zvláštní poznávací značku. „Sami nevíme, na jaká vozidla se to bude vztahovat,“ říká mluvčí České kanceláře pojistitelů Aleš Povr.

„Stavební i zemědělské stroje byly ve většině případů pojištěny i v minulosti. Může se to týkat třeba tatrovek, které se pohybují v lomu,“ dodal. Zákon je nejasný i podle Matyáše: „Vágnost je děsivá, ale nevybočuje to z toho, na co jsme zvyklí.“

Zatímco Německo a Irsko se drželo názoru, že by se mělo povinné ručení vztahovat pouze na silniční provoz, Evropská komise trvá na jakýchkoliv prostředcích nebo strojích, v jakémkoliv prostoru, kde může dojít k újmě jejich používáním a to bez ohledu na to, zda se pohybují nebo stojí. Soudní dvůr EU v rozsudku k případu úrazu na slovinské farmě rozhodl, že směrodatné bude jakékoliv použití vozidla, které odpovídá jeho obvyklé funkci.

Návrh zákona v ČR vznikal ve spolupráci ministerstva financí, ministerstva dopravy a v diskusi s pojišťovnami. Autoři návrhu připouštějí, že změny povedou ke zvýšení nákladů vlastníků dotčených vozidel, ale jejich množství ani dopad vyčíslit nedokážou. Úprava však podle důvodové zprávy zároveň poveden na straně vlastníků těchto vozidel užívaných k podnikání ke snížení základu daně z příjmů v ČR. „Bude to mít dopad na daňový odvod, tedy na státní rozpočet.“