Savo se vyskytuje tam, kde řádil živel. Přesto ředitel Bochemie Ladislav Kraus vyvrací, že by za úspěchem Sava stály především povodně. "Je to hlavně vstupováním značky do nových regionů," říká.
O výrobě speciálního povodňového balíčku jako marketingové příležitosti firma moc neuvažovala. "Nějaký nápad tu byl, ale zamítli jsme to. Nepřipadá nám to etické," reaguje šéf firmy.
Desinfekční prostředek i tak v zátopových oblastech nakupovaly firmy, města i charitativní organizace.
"Květnové povodně znamenaly tržby v řádech milionů korun v Savu. Poznali jsme to na větším balení Sava a v Chloraminu. V červenci už jsme žádný vliv povodní nepocítili a srpen nemáme spočítaný," vzpomíná Kraus.
Z hlediska celkového obratu jsou tyto miliony "zanedbatelné". Za čisticí prostředky pro domácnosti, které mají v názvu Savo, utržila letos Bochemie téměř 100 milionů měsíčně. Loni měla firma celkové tržby okolo 1,5 miliardy korun.
V Savu se letos za půl roku otočilo už 560 milionů korun. O pětinu firma roste na Slovensku, téměř o třetinu v Polsku. Nejvíce ale Savo expanduje v Rumunsku. Na tamních pultech se objevuje od loňska a z milionů se tržby vyhouply na desetimiliony. Maloobchodní obrat v Rumunsku přitom loni klesl o 7 procent. Firma úspěch v této zemi vysvětluje vstupem na trh v době, kdy země začíná expandovat na pozici nováčka v EU.
Vedle Sava se Bochemie zaměřuje i na malý segment přípravků na povrchové úpravy nerezových ocelí, kde je světovou jedničkou. Vyrábí i další přípravky pro velké průmyslové firmy.
Savo vyráběl za totality podnik Lachema. Bylo ale jen jedno a k tomu nedostatkové. Dalo se koupit pouze v Bohumíně, Ostravě, Brně a v Praze. Žádná konkurence nebyla a přesto se ročně vyrobilo jen sto tisíc kusů Sava.
"Bylo dokonce na státním seznamu nedostatkových výrobků jako třeba jízdní kolo favorit. To byl možná základ tehdejší reklamy," vzpomíná Kraus, který přišel do podniku rok před sametovou revolucí.